Ökenråttor projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #31
    tidningspapper kan du ha.. Men spånet i sig har en bra sugförmåga

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #32
      Läste på någon sida att man inte skulle använda tidningspapper för det kan vara giftigt.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #33
        Det har jag aldrig hört något om har haft det i alla mina terrarie och smådjurs burar och aldrig varit med om något gift.. Hade till och med bara tidningspapper i rätt många burar och det har inte varit negativt:S

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #34
          Det var zoohuset som skrivit skötselråd om detta men dom kan ju mena att använd inte tidningspapper som KAN vara giftigt istället för använd inte TIDNINGSPAPPER som kan vara giftigt vad vet jag, men då vet jag det är ok, undrar villken sorts tidningpapper som är giftig.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #35
            Ja det har jag ingen aning om hehe. Jag använder vanliga hushålls tidningen som jag får i lådan varje morgon

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #36
              Gamla tidens dagstidningar med blytyper och suspekt trycksvärta var kanske inte så lyckat till djur. Numera satsar seriösa tidningar allt mer på miljövänliga metoder så om än det finns viss variation så är det normalt inga problem med giftighet när det gäller dagstidningar. Att det kanske inte ser så roligt ut är ju en annan historia.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #37
                Ne vackert är det inte. Men att ha under substratet som sug"papper" är ju hur bra som helst.. Vet att min syster har det till kaninen med . Dom burarna jag hade bara tidningspapper i va dom burarna jag odla råttor och möss som foder till mina reptiler... Till ökenråttorna osv hade jag det under sanden/sågspåna.

                Fast det inte ska behövas när man har sågspån då det fungerar utmärkt med sin sugförmåga..
                Använder det i verkstan för att suga upp olja och dylikt med.

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #38
                  Vad bra så vet jag att jag kan använda det, det är ju perfekt byggmaterial, sen är det spännande att läsa på småbitar för man kan få väldigt konstiga meningar i det.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #39
                    Kattsand är också utmärkt att använda antingen som strö, eller som 'uppsugning' under spånet.
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #40
                      Bra att veta, var i djuraffären och vi köpte inget idag, däremot så är det en i halmstad som säljer ungar för 30 kr st ska se om jag får tag i henne.

                      Går det att ha ihop ökenråttor med dvärghamstrar?
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Majki01
                        • May 2010
                        • 769

                        #41
                        Ökenråttor ska du ha ensama.
                        Går icke att blanda som det går med fiskar :P

                        Kommentar

                        • Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

                          #42
                          Såvitt jag vet bör man inte blanda någon typ av mindre gnagare (jag minns med visst obehag hur min råtta reagerade på kaninen och hur hamstrar reagerar på varandra. Blodigt värre. ) men ska inte alls svära vid detta. Bäst att vänta på fler svar eller fråga runt.
                          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                          ~25l vatten

                          Kommentar

                          • Rockdoll
                            • October 2009
                            • 351

                            #43
                            Vad jag läst skall man inte ha kattsand till smågnagare då det dammar och så, däremot finns det andra typer av kattströ som man kan använda. Såna som är mer papperspellets typ. Vissa smågnagare kan vara allergiska mot sågspån så då är kattströ ett alternativ

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              #44
                              Jag använder kattsand (euro shopper) blandat med vanlig sand som strö till mina möss och det fungerar utmärkt. Är förbaskat glad att det binder fukt såpass effektivt eftersom jag också har en hel del höstlöv i buren. ; )
                              Papperspellets har suverän uppsugningsförmåga, men absorberar inte lukt ett dugg bättre än tidningspapper gör.

                              Tror fortfarande att kattsand under spån kan vara en vinnande kombination. Dammet borde inte vara värre än det som kommer från kutterspån och/eller tidningsströ.
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              • Majki01
                                • May 2010
                                • 769

                                #45
                                Nja den faktan stämmer inte.. kattsand är mycket bra och visa sorters kattsand är inte bara utvecklad till kattlådor.

                                Ta ett exempel. Denna sortens kattsand folk tycker om att ha i akvarie "coop x-tra" kattsand.
                                Den är utformad för att först och främst vara till smågnagare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...