Ökenråttor projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Håller på att dela av buren så dom ska få vara på varsin sida, jag letade upp en annons på internet och hittade gerbiler ca 1 mil härifrån så vi får en pojke till och det roligaste med detta var att vi känner dom som har dom, det är en medlem på motorcykelklubben(hans dotter) som mange är medlem i som hade dom

    Världen är bra liten ibland
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      Ursprungligen postat av solis
      Vad betyder det när dom står tassar mot tassar och viftar lite?

      idag så regnar det frågor

      Tycker det verkar som om gerbilerna har sandlådan till kisslåda där är alltid mycket kissat vad tror ni har dom en toalett eller tror ni det är toalett överallt, bajs hittar jag iallafall överallt men kisslukten hittar jag där.
      Mina hamstrar använde sandbadet som toalett iaf Bajsar gör de ju överallt, men kissar gör de helst i samma hörn (så länge det inte är för skitigt), och detta hörnet är nog gärna sandlådan för många djur. Fördelen är ju att då kan man byta ut bara sanden när det blir mycket kiss (det är ju kisset som luktar mest äckligt), så måste man inte alltid städa hela buren.

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        Hej Solis!!
        Jag har massor av svar på dina frågor *hihi* har glömt bort att du hade Gerbilprojektet rullande.

        1. Du har DEFINETIVT Hane hona hona. Busan vart en Buse *hahaha*

        2. Jag tycker inte du ska skaffa en till hane, det blir jobbigt, de kommer att markera revir när honorna blir brunstiga. Det kan bli så att de börjar slåss oavsett ålder.
        (Dessutom kan inte jag komma på besök mer om de börjar markera revis för mkt. jag är allergisk mot gnagare. )

        3. Varför rekommenderar ingen kastrering? Vet att man kastrerar gerbiler som varit avels hanar. Varför inte? då slipper du skaffa en till och så slipper du oroa dig för ungar....inte ngn bra idé? Ring veterinären och fråga vad det skulle kosta

        4. Sandbadet används som toalett. Det är för att de vill markera för andra att där bor de och ingen annan. Gnagare är väldigt rena av sig, de vill gärna ha en hörna där de kissar. Var glad att de valde en låda och inte hörnet av buren
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          Ursprungligen postat av solis
          Håller på att dela av buren så dom ska få vara på varsin sida, jag letade upp en annons på internet och hittade gerbiler ca 1 mil härifrån så vi får en pojke till och det roligaste med detta var att vi känner dom som har dom, det är en medlem på motorcykelklubben(hans dotter) som mange är medlem i som hade dom

          Världen är bra liten ibland
          Tror det blir jättebra med lite sällskap till Buse, de är så sällskapliga av sig. Bra att det är en bekant som har dem dessutom, då kanske ni kan lämna tillbaka den nya OM, vilket jag inte tror, det skulle bli problem.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            Nu är den nya hemkommen en härligt orangefärgad gerbil och den har fått namnet Råttsabo.
            Fick en massa tips och råd av henne och ett som jag inte visste var att man inte skulle ha plastsaker för det kunde skada dom inuti när dom åt det så nu är alla plast saker borta förutom vattenflaskan.

            Vi fick rådet att ta med busen när vi åkte dit så man kunde vänja dom vid varandra och se att det fungerade och först började busen bråka men sen lugnade dom ner sig och låg tillsammans.
            När vi kom hem igen och släppte in dom i buren så började busen bråka igen(det var ju hans revir) men nu är det lugnare igen får hoppas på det bästa.
            Jag har buren i detta rummet så öronen är på spänn hela tiden
            Klicka på bilden för större version

Namn: P1170106.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,7 KB
ID: 2128608Buren som den ser ut nu
            Klicka på bilden för större version

Namn: P1170105.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,5 KB
ID: 2128609pojkarnas
            Klicka på bilden för större version

Namn: P1170104.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,2 KB
ID: 2128610flickornas
            Klicka på bilden för större version

Namn: P1170110.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,3 KB
ID: 2128611Råttsabo
            Klicka på bilden för större version

Namn: P1170108.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,8 KB
ID: 2128612Råttsabo
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              VAD FIN han var!
              Skönt att det ordnat sig
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                Visst var han riktigt skön färg hade den, tycker nog denna är finast av dom alla
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  Namnet är Råttasaabo lite felstavat innan
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    Skönt att det ordnade sig ialf Håll ett öga på pojkarna så att inte en mobbar den andra extra mkt.
                    det kan förekomma lite senare när honorna börjar bli könsmogna och hanarna ska markera revir ännu mer-
                    Det man kan gå göra är att moblera om i deras bur så att reviret inte blir så stark
                    som man gör med firrar hihi
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      Gerbilerna på mitt jobb använder ALLTID sina sandbad som toalett. Massor av kiss blir det. Lite synd att de inte kan sandbada sen. Varje gång man byter blir de ju superglada och rullar sig i sanden... sen går det inte för att de gör cement av kissig sand.

                      Vilken fin kille du fått hem!
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        Visst är den fin men jag kan tydligen inte vänja ihop dom för busen håller på att bita ihjäl råttsabo, har försökt i omgångar, råttsabo har fått bo i en liten bur inne i den stora för att doften ska sprida sig däri och han får ändå vara säker.
                        Gav upp med invänjningen(försökte stoppa bråken hela tiden) när råttsabo hade flera sår och tyckte att han skulle få vila upp sig så att han inte dog.

                        Han har fått vila i 2 dagar nu och jag provade idag igen och direkt fick busen tag i råttsabo och bet där bak så det droppade blod och då var det bara att ta bort råttsabo igen, så nu bor råttsabo själv i buren och busen bor i en plastback sålänge tills jag vet hur jag ska göra och gå till väga.

                        Någon som kan ge några bra råd om hur man vänjer ihop dom eller är detta dött lopp, i början pep råttsabo och visade att busen var bossen, men råttsabo var så stressade att han hoppade runt som ett popcorn i buren när han försökte ta sig runt där och det räckte att man sträckte in handen för att göra något så sprang han upp på en och ville bort hela tiden ur buren, jag försökte ändå i 2-3 dygn sen tyckte jag att han såg så slut ut för han vågade inte ta mat eller vatten så beslutet var att sätta han i en egen bur för att vila upp och få i sej mat.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Ursprungligen postat av solis
                          Visst är den fin men jag kan tydligen inte vänja ihop dom för busen håller på att bita ihjäl råttsabo, har försökt i omgångar, råttsabo har fått bo i en liten bur inne i den stora för att doften ska sprida sig däri och han får ändå vara säker.
                          Gav upp med invänjningen(försökte stoppa bråken hela tiden) när råttsabo hade flera sår och tyckte att han skulle få vila upp sig så att han inte dog.

                          Han har fått vila i 2 dagar nu och jag provade idag igen och direkt fick busen tag i råttsabo och bet där bak så det droppade blod och då var det bara att ta bort råttsabo igen, så nu bor råttsabo själv i buren och busen bor i en plastback sålänge tills jag vet hur jag ska göra och gå till väga.

                          Någon som kan ge några bra råd om hur man vänjer ihop dom eller är detta dött lopp, i början pep råttsabo och visade att busen var bossen, men råttsabo var så stressade att han hoppade runt som ett popcorn i buren när han försökte ta sig runt där och det räckte att man sträckte in handen för att göra något så sprang han upp på en och ville bort hela tiden ur buren, jag försökte ändå i 2-3 dygn sen tyckte jag att han såg så slut ut för han vågade inte ta mat eller vatten så beslutet var att sätta han i en egen bur för att vila upp och få i sej mat.
                          Trist Solis, det är nog kört med att vänja de med varandra, pga av att de går igång av tjejernas dofter och inte bara reviren de bor i.
                          Jag tycker du bör göra dig av med båda pojkarna och köpa en ny hona, en UNG hona, eller nöja dig med båda honorna. För det kommer inte att funka att ha pojkarna ihop.
                          Super trist!
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Whizzer
                            • May 2005
                            • 498

                            De kommer tyvärr inte att vänja sig vid varandra. Har de väl börjat slåss så kommer de att fortsätta tills den ena helt enkelt ger upp och dör.
                            Oftast så är det bara riktigt unga pojkar som får växa upp ihop som går att hålla ihop, så länge det inte kommer en hona med sina dofter, då splittras vänskapen för gott!

                            Hård värld tyvärr
                            Whizzer
                            http://ninavarblane.blogspot.com

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              SÅ om jag skulle lyckas vänja ihop dom i en plastbak med inga dofter från någon annan gerbil och dom bodde där om man säger i en vecka så hade dom ändå börjat bråka när dom känner hon doften när dom kommer på sin sida i buren igen,är det så du menar rätta mig om jag har fel,
                              Är min fråga för kluddigt så fråga vad jag menar.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                Vill man sätta ihop ett gerbilpar bör man ha en delad neutral bur och låta gerbilerna vänja sig vid varandra genom ett finmaskigt galler. Låt dem byta sida flera gånger om dagen. När de slutat försöka attackera varandra genom gallret kan man släppa ihop dem under övervakning.
                                Läste detta på en veterinärsida, funderar på om man ska prova detta i backen på något sätt
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...