Litter-Kwitter!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Litter-Kwitter!

Eftersom jag börjat tröttna på att jämt städa kattlåda efter våra tre katter, har jag köpt en sån här:

Det är ett kit för att lära katter gå på vanliga toaletten. Vi har redan en katt som ibland kissar på toan, men det skall ändå bli väldigt intressant om det går att lära två treåringar och en snart ettåring att gå på vattentoa!

800:- hos den lokala zooaffären för lite plast är dyrt, men funkar det betalar det sig ändå på ett år... men framförallt slipper jag i så fall rensa kattlåda!

Imorgon kör jag igång, då lägger jag upp bilder etc på grejorna, och jag kommer att uppdatera tråden allt eftersom. Hur det än går kommer ni att få höra om det!

Hela processen skall ta 6 - 9 veckor.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

Åh, spännande!!
    Jag har hört om den där tidigare, men inte lyckats få rapport på om någon lyckats. Ska bli jätteintressant att få följa dig och dina 3!
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

Kommentar

• Trollsvans
      • November 2007
      • 1118

Några polare har en sån där, eller nåt liknande med samma funktion.
      Deras ena katt har iaf lärt sig att använda den, men den andra föredrar att braxa i vanliga sandlådan.
      Är nog lite från individ till individ, helt enkelt.
      //Troll

Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

Kommentar

• Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

Mjo - med tre katter förstår jag att du tröttnat på lådan Ska bli spännande att se hur det går - men med den intelligens våra katter har borde det gå utmärkt!
        Always look at the bright side of life

Kommentar

• Morellen
          • November 2003
          • 4349

Lycka till, bara att hopps att katterna har lust med den varinten då? Vi hade en katt för några år sedan som kunde använda potta
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Nina82
            • January 2008
            • 6610

Smidigare kan det ju inte bli. Följer tråden med spänning då jag oxå har en intelligent kisse hemma. Lycka till...
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• [lum]
              • June 2007
              • 137

http://www.youtube.com/watch?v=I79-BnwbE_g

Finns massor av guider på nätet. Även många fler på youtube. Behövs inga magiska plastbitar för 800pix...
              Senast redigerad av [lum]; 12 March 2008, 12:58.

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

OK, nu är vi igång.
                Starten är fördröjd eftersom både Lisette och jag har varit lite busy, men nu är deras ordinarie låda borta (katterna blev mycket förvånade) och litter-kwittern igång.

Två av katterna har redan gjort ifrån sig i den, men den tredje håller sig. Vi får se hur det går.

Hitintills verkar det lovande, bägge katterna som gjort ifrån sig i kwittern gjorde helt rätt, men det är ju bara första dagen än.

@lum: Jo, jag såg också såna där videos, det var när jag började söka på sånt jag hittade litter kwitter, men det är bekvämare med färdiga kit än att börja experimentera själv.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

Låter ju strålande Hoppas den tredje katten oxå hakar på, tur de andra knäckte nöten. De får väl lära sistingen helt enkelt
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Blandade resultat så här långt.

De två äldre katterna har fattat galoppen, och gör ifrån sig på toan. De skulle vara redo för nästa steg, när man tar bort innersta delen av litter kwittern.
                    MEN
                    Den yngsta katten, däremot,... Kissar på mattan och bajsar på golvet. Han gjorde det ibland redan tidigare, men nu går han inte på låda alls. Om man ser/hör att han är på väg att sätta sig, och man tar honom och placerar honom på kwittern, då kan han göra ifrån sig där, men nästa gång blir det mattan igen.

Det är inte att han är dum, han förstår mycket väl att lådan nu är uppe på toastolen, han bara totalvägrar. Tyvärr är han också otroligt envis, och helt ointresserad av både godis och beröm, så han är svårare att träna än de bägge äldre (som gör vad som helst för godis & beröm).

Han får några dagar till, men sen måste vi antagligen börja om från början igen, och eventuellt kommer det inte att gå att toalett-träna Leo alls.

Kommentar

• Blossom7
                      • March 2007
                      • 1182

Åhhh, det hade varit något för mig att ha. Undrar ifall dom funkar på ekotoaletter oxså?
                      Har åtta katter och regninga dagar så är det kö till lådan.
                      Idag har jag dock inte sett en enda katt i lådan, solen har ju skinit så då kan man gå ut och kissa.

/b som undrar hur många semesterdagar hon behöver ta ut för att toalett träna åtta katter....
                      "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Har fått avbryta Litter-Kwitter träningen, det går inte att ha Leon kissande & bajsande överallt i hela huset.

Leon är som sagt svårtränad, trots att han är yngst, i och med att han inte bryr sig om vare sig godis eller beröm, och är extremt envis. Vi kanske gör ett nytt försök när Leon blivit lite äldre och är kastrerad.

Facit är alltså att två av tre katter inte hade några problem med att lära sig gå på toan, men att den tredje totalvägrade och protest-bajsade och protest-kissade överallt i hela huset.

Så fort vanliga lådan var tillbaks gick alla tre katterna endast på den. Alla tre föredrar helt klart vanlig låda.

Skit. Bokstavligen. Nåja, det var värt ett försök.
                        Senast redigerad av Azur; 03 April 2008, 21:32.

Kommentar

• gizmogirl
                          • August 2006
                          • 2214

Katter är envisa

Kommentar

• Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

Det var ju synd... Men skönt att Leo återgick till att uträtta behov i lådan igen. Hade ju varit lite trist om han fått mersmak på kissa och bajsa överallt. Bättre lycka en annan gång...
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• maria_
                              • March 2007
                              • 2867

Åh. Sen Azur startade den här tråden så har jag verkligen övervägt att försöka lära mina misar samma sak. Och så gick det åt skogen. :/
                              Med vänlig hälsning,
                              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

Kommentar

Arbetssätt...