Katt med klåda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #31
    Ursprungligen postat av kattmamma
    Hello allihopa. Har varit hos vet, hon har pratat med en kollega och en som kan om hudsjukdomar. Nu tror de alldeles säkert att det är demodex, ett hårsäckskvalster. Hon har fått antibiotika för inflammation i huden och ska sedan få sex st sprutor, sex veckor framåt. Det var tydligen ovanligt på katter men så klart kunde de få de. Har även tittat ihjäl mig på foder utan fisk i, men de är ju alltid något sådant i. Symtomen på Smilla har nog kommit smygande. Hon har alltid tvättat sig ganska mycket, men trodde de var normalt. Vi hoppas på förbättring...
    Hmm, vad var det jag sa... Veterinärerna är inte allvetare.... När det gäller hudsjukdomar så har de svårt att ställa diagnos på djur.. Man tjänar mycket på att tänka själv.. När våra hundar hade fått rävskabb och vi gick till vet så ville hon göra en allergiutredning.. Min mammas väninna visste då att det gick rävskabb i skogarna så eftersom hundarna fnattade kring öronen i första hand så sa hon åt mamma att se till att kolla det först... Hua... Det var det.. Duschas 7 ggr, städa ut hela huset, tvätta alla tyger, mattor, filtar, sängkläder osv 7 ggr...

    Vi bor vid Nacka reservatet så vi var ju mycket ute i skog och mark... Hundarna fick detta 3 ggr.. 3:e gången tänkte mamma avliva dem... Det var några år sedan och som tur var bodde jag hemma och kunde hjälpa till...

    Men som sagt.. Skönt.. detta är ju lättare att behandla än en överkänslighet.. Men jag tycker att det låter jättevettigt som EvaLena tar upp... Variation i kosten tror jag är det viktigaste för allt levande och om nästan all kattmat innehåller fisk och nästan all hundmat innehåller vetemjöl så tror jag på att försöka hitta på något annat emellanåt även innan djuret blir sjukt av det...
    Senast redigerad av Katharina; 20 November 2007, 07:44.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • EvaLeva
      • September 2007
      • 189

      #32
      det konstiga med kattmat e ju att få tänker på det sålänge det inte är något med den egna katten, dessutom är det inpräntat att katter skall äta fisk.
      Katter är främst köttätare, visst sliker det ner gräs i helande syfte som att kräkas pälsrester.Men främst så är det kött.Jag tror vi konsumenter måste ställa kraven, annars händer inget med tillverkningen. Men hur lätt ar det att få några miljoner kattägare att sluta köpa all mat som innehåller fisk??? Det sänder ju bästa signaler till fodertillvärkarna.

      Jag får visserligen resa en bit för att få tag på mitt foder ungefär 7 mil.Men granngården har börjat med hills, tråkiga är att dom inte hade just lamm smaken ialf då.
      Men jag tror ialf jag måste ringa deras huvudkontor för att påpeka att dom inte har det, för det är ju fler än min katt som inte tål fisk.Fick recomenderat att prova royal canin ist för allergi på katt, den funka inte fick överviktiga katter och så var maten inte dryg nog.
      Det viktiga är ju att lamm smaken innehåller fiskolja endast, för det går oftast bra.
      Animaliska bipodukter kan ju vara vad som hellst så står det så på foder så undeviker jag det.

      kattmamma du kan göra en sökning på internet eller ringa dina närmaste ställen med just djurfoder opch fråga efter Hill´s lamm, om dom säljer det.
      Har dom hill i sortimentet redan så kan dom flesta ta hem en säck lamm för dig.Be dom reservera den säcken för dig för andra köper gärna lamm med om det finns. (vet av erfarenthet att säcken kan försvinna)Den finns i 2,5 och 10 kg.Du får bättre kilopris om du köper tex 5 kg ist för 2 kg.10kg e lite mycket med bara en katt.Har för mig 5kg kostar ca 300 plus lite till.tror det räcker ca 6 mån för en katt.Dom skall ha ca 60 gr tror jag /dygn det står på förpackningen.
      då jag nu har 3 katter så köper jag 10kg säcken den går runt på ca 500, men den räcker i ca 4-5 månader*(lite osäker hur länge den räcker nu för den 3dje katten e ganska ny och ung) så det är inte så himla dyrt när men ser det så.SKulle man köpa burkmat som mest är vatten så skulle det bli väldigt mycket dyrare och tyngre att få hem ;-)

      hoppas du finner en bra fodersäljare som förstår att ha foder som passar djuren=)
      lycka till

      /eva

      Kommentar

      • EvaLeva
        • September 2007
        • 189

        #33
        oj glömde svara på frågan om kattkompis, jag brukar se det så här att katter som är ensamma mer än 10 timmar /dygn för husse eller matte arbetar så bör ha en kompis.Det gör livet för katten mer berikat.2katter är inte speciellt mycket dyrare än att ha 1 katt , man har ju redan investerat i sandlåda å matskål vattenskål.¨
        Jag tog min andra katt från ett djursjukhus som hade fått in sommarkatter som var övergivna, på så vis gick det fort och jag vet att katten var checkad.
        Alla mina katter är katter som på ett eller annat sätt vart övergivna så jag har inga rasrena eller sånt.Och dom är kastrerade somd et även heter på honor har jag lärt mig.
        Ja den lilla är ju bara 3 månader så inte än men till våren när hon börjar yla så.

        Alla som inte planerar avel bör kastrera sina katter för att hålla nere antalet oönskade katter, p-piller är skadligt för katten och kan glömas.
        Visst kan man sörga att man inte kan ta ungar på sin älskade favoritkatt men det är en högst självisk tanke, så det får man liksom offra.

        ja jag bara pladdrar å pladdrar på hehe ... lycka till nu=)))

        /eva

        Kommentar

        • kattmamma
          • November 2007
          • 19

          #34
          Katt med klåda:-/

          Hej.
          Tack Eva för ditt utförliga svar. Jag är verkligen jättesugen på en kisse till. Iof är jag mycket hemma, men de kan väl ändå inte vara någon nackdel att ha två. Smilla är bondkatt/skogkatt. Så det blir i så fall en liknande. Hon älskar att åka till min mor och hennes katt och leka så jag hoppas det ska funka. Hon är ju ändå relativt liten själv med så(6mån). Tack för tipset med fodret, de ska jag verkligen kolla upp... Ha de
          Kattmamma(sussie) och Smilla...

          Kommentar

          Arbetssätt...