Katt med klåda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kattmamma
    • November 2007
    • 19

    #16
    Katt med klåda:-(

    Nä, inga prover tagna alls. Hur tänker du då, ang, levern?
    Kattmamma och Smilla.

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #17
      Förlåt, menade njurarna! Vet inte hur det kunde bli levern...
      Nåväl, ett blodanalys hade jag gjort om inte katten blir bättre över helgen. Just sådana symtom kan mycket väl komma innifrån och om inte cortisonen hjälper så får man titta vidare där..
      Hoppas din katt snart mår bättre!! Det är jobbigt att se dom må dåligt..
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #18
        Ursprungligen postat av EvaLeva
        Hej
        jag har en katthona som är allergisk mot fiskproteiner, sånna som det finns gott om i bla tonfisk.Tonfisk är dessvärre en väldigt vanlig del i kattmat.
        Det enda hon kan äta är hills lamm.Det är det enda jag hittat som inte innehåller ren tonfisk.Däremot så har dom fiskolja i mycket mat med , men det är lite bättre än just ren fisk.
        Har provat andra märken och antingen blir katterna smällfeta eller så reagerar hon med klåda.Dom gick upp säkert 1-2 kilo på att testa tex royalcanin.

        MEn hur som haver så är hudreaktionen på henne då hon får fel mat följande;
        Blir röd på magen den nedre regionen, tappar päls.Kliar sig dock inte så himla mycket, kan dock få som små krustor på,runt hennes bröstvårtor.

        Vet sa då att många katter är känsliga för just fisk i foder, speciellt proteinet i fisken.
        Så skall du testa något så börja med att ge foder som utelsuter fiskproteiner.
        Burkmat är hon förvisso galen i men det är ytterst sällan det inte är fisk med på ett hörn i dom heller.
        Men hon äter och mår bra på hills så jag håller mig till det, dessutom är ju torrfoder bra för tänderna.

        Hoppas du finner en lösning som passar din katt så hon mår bra=))))

        /eva
        Det här låter som om det skulle vara värt att prova... Kan man inte ta hundburkfoder då??? Är det fisk med i dem med??? Det här skulle jag läsa noga om min katt hade klåda...
        Man kan väl laga egen mat ett tag medan man provar att ta bort fisk???
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Blissan
          • March 2006
          • 151

          #19
          Jag tycker att du ska prata med din veterinär om du misstänker en foderallergi.
          Veterinären har speciella hypoallergena foder som man ger i ca 8 v.
          Dessa foder är behandlade på ett sätt så att de ej ska ge allergiska symtom.(Katten får ENDAST äta detta foder under testperioden.)Blir katten bra, alt bättre på ett sådant foder så kan man vara rätt säker på att det är en foderallergi det rör sig om.
          Obs att det är ett foder som ges för att testa om katten är allergisk för något den äter.
          Fråga din veterinär om hur man sen går vidare med att ta reda på vad det i sådana fall är som katten är allergisk för.

          (Ge absolut inte hundburkfoder till en katt! För det första har katter andra näringsbehov än hundar och för det andra så är innehållet,proteinkällan,i ett hundfoder minst lika blandad som i ett kattfoder)

          Lycka till med din katt
          Senast redigerad av Blissan; 18 November 2007, 13:23.

          Kommentar

          • kattmamma
            • November 2007
            • 19

            #20
            Hej(Blissan) å alla..

            som svarat. Jag får ringa vet i morgon igen och fråga om foderallergi. Men de är ju as-svårt att själv pröva nåt. Har ju köpt ett foder som heter "purina pro plan", på djuraffären som ska va bra, men så var de någon här vars djur var allergisk mot fiskprotein och de finns de i det här fodret Jag är tacksam för svar om ni har någon mer erfarenhet om katter och klåda.
            Kattmamma och Smilla

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #21
              Min erfarenhet när det gäller veterinärer och hudirritationer är att det kostar en väldig massa pengar och är jobbigare för djuret än om man kan sätta dem på diet själv och se om det sker en förändring..
              Men det förutsätter ju att man hittar på en kost själv.. Vad gav man till katter innan det kom burkmat??? Till hundar är det ju inga problem... Det finns t om slakteriprodukter att köpa fryst och koka.. Men vad ger man då till en katt???
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #22
                Borde funka att BARF:a även till katt? Dvs själv göra maten..
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Blissan
                  • March 2006
                  • 151

                  #23
                  Ursprungligen postat av kattmamma
                  som svarat. Jag får ringa vet i morgon igen och fråga om foderallergi. Men de är ju as-svårt att själv pröva nåt. Har ju köpt ett foder som heter "purina pro plan", på djuraffären som ska va bra, men så var de någon här vars djur var allergisk mot fiskprotein och de finns de i det här fodret Jag är tacksam för svar om ni har någon mer erfarenhet om katter och klåda.
                  Kattmamma och Smilla
                  Det finns många bra kattfoder på marknaden (och i stort sett alla innehåller fiskprotein.)Jag vidhåller att du ska rådgöra med din vet.och OM du vill utreda vad din katt är allergisk mot så är det ett Hypoallergent veterinärfoder som är det bästa.Vill man inte lägga pengar på en utredning så visst,kortison funkar på de flesta allergier,tar bort klådan och "plitorna".Det finns inga måsten men just nu mår inte katten bra(tänk bara vad ett litet myggbett kan klia!).

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Ursprungligen postat av Blissan
                    Det finns många bra kattfoder på marknaden (och i stort sett alla innehåller fiskprotein.)Jag vidhåller att du ska rådgöra med din vet.och OM du vill utreda vad din katt är allergisk mot så är det ett Hypoallergent veterinärfoder som är det bästa.Vill man inte lägga pengar på en utredning så visst,kortison funkar på de flesta allergier,tar bort klådan och "plitorna".Det finns inga måsten men just nu mår inte katten bra(tänk bara vad ett litet myggbett kan klia!).
                    Kortison kan ju lindra besvären medan man funderar ut en plan... Återigen så kan ju en massa veterinärbesök bara vara jobbigare för katten och när det gäller hundar så vet jag ägare som inte har vetat mer efter en massa provtagningar och 10 000 kr fattigare än de visste när de gick dit första gången...

                    Jag gick ifrån veterinärrekommenderat torrfoder för 500 kr säcken (Hill´s)till ett foder på Ica som kostade 179 kr (Friskis) och det billigare var bättre för hunden... Det var inte samma näringsupptag.. Alltså han sket ut större mängder men det var bättre för hud och päls...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • kattmamma
                      • November 2007
                      • 19

                      #25
                      Katt med klåda till vet..

                      Idag är det dags för ett nytt besök hos vetrinären. Smilla har badat i ett klådstillande schampoo, fått kortison, men tycker inte att de hjälpt nåt speciellt alls. På natten hör jag henne sitta och klia sig och tvätta sig. Hon mår inte alls bra. Jag känner mig hjälplös. Vad ska jag göra??? Om man ska utreda vad det kan vara så tar ju säkert de oxå tid. När inte kortisonen hjälper och alla utslag(plitor m.m) inte minskas. Det är så oherhört synd om mitt lilla hjärtegull. Hjälp oss
                      Kattmamma och Smilla.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #26
                        Prova att ge henne olika foder...kanske hon bara skulle få fläsk och vatten en vecka och så vidare?
                        Sedan får du prova dej fram till något hon tål. Sedan finns det kanske andra saker som hon inte tål...rengöringsmedel, hårspray, polish och så vidare...?
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • EvaLeva
                          • September 2007
                          • 189

                          #27
                          är detta något som kommit plötsligt eller har det stegrats under en längre period?

                          Är det ändringar i din vardag med nya städmedel eller nytt tvättmedel eller annat som katten kan kommåt, där den ligger eller i annat fall kommer i kontakt med?

                          Fiskproteinet var ganska enkelt då det var det första jag testade med, att ge foder som inte innehåller det.Tyvärr så har oftast fodertillverkarna tonfisk med i foderblandningen ofta.Det kan vara en orsak till besvär, just tonfisk kan katter vara extra känsliga mot.

                          Den vet jag hade kontakt med sa som sagt att detta är ganska vanligt, dels för att våra huskatter inte har ren fisk som sk naturlig föda.Det är dessvärre nått som lever med ifrån alla sagor och div historier att katter alltid gillar fisk.(visserligen kan man undra vad som är naturlig föda för våra huskatter men det är en anan diskussion)

                          Min/a katter får Hills lamm den klarar hon med allergin och dom andra kan äta den med, så det är enklast så.Mina är vana vid fri portionering, vilket innebär jag fyller på 1 gång/dygn och dom portionerar sig själva.

                          Har provat andra märken men dom har hon inte svarat like bra på, dvs hon har haft besvär ändå i form av rodnande hud.
                          Får hon tex leverpastej(innehåller anjovis) så reagerar hon på ca 1 min och blir rödare runt anus. ev så trillar pälsen av där med.(har glömt tala om hon blir röd där med i symtomen.)
                          Så jag kan se när hon ätit nått olämpligt, vilekt mina vänner ibland i all välmening låtit henne smaka leverpastej.Då har jag frågat vad katten har fått smaka på men dom har inte förstått att just leverpastej innehåller fisk.

                          Vad man gav katterna förr, ja katterna har oftast överlevt i ladugården på mjölk och möss, om dom haft tur nå slaktavfall med.
                          Detta trots att katter är som igelkottar laktosintoleranta( tål ej mjölksocker)
                          Det var ju inte så vanligt med innekatter förr, utan man hade dom i ladugården som nyttodjur, mössjagare.

                          Burkmat har det nog funnits ganska länge, längre än man tror.
                          Men jag tror OBS jag bara tror att många katter har fått matrester och mjölk förr innan det fanns, precis som hunden.

                          Hoppas verkligen du får reda på vad det kan vara som orsakar din katt sånt lidande, min katt har lite mildare symtom än din för hon kliar inte eller tvättar sig extremt på nått sätt.

                          Får du tag på nån mindre provpåse med foder utan fisk i,( fiskoljan omega 3 brukar gå bra) så testa den i ca 1 vecka blir hon bättre så är problemet förhoppningsvis löst.

                          Kortison kan ibland öka besvären en aning innan det blir bättre, så blev det när min katt vart stucken av över 50 jordgetingar.Hon var kusligt nära döden men repade sig för hon hade aptiten kvar för burkmat utan fisk i ;-) hon kan gå över lik för den maten.

                          Bara tänkte nämna det som en liten parantes ifall du aldrig givit kortison förut

                          nu hoppas jag vidare igen att allt blir bra och att du kan få lite lugn för både dig och katten

                          /eva

                          Kommentar

                          • kattmamma
                            • November 2007
                            • 19

                            #28
                            Katt med klåda:-(

                            Hello allihopa. Har varit hos vet, hon har pratat med en kollega och en som kan om hudsjukdomar. Nu tror de alldeles säkert att det är demodex, ett hårsäckskvalster. Hon har fått antibiotika för inflammation i huden och ska sedan få sex st sprutor, sex veckor framåt. Det var tydligen ovanligt på katter men så klart kunde de få de. Har även tittat ihjäl mig på foder utan fisk i, men de är ju alltid något sådant i. Symtomen på Smilla har nog kommit smygande. Hon har alltid tvättat sig ganska mycket, men trodde de var normalt. Vi hoppas på förbättring...

                            Kommentar

                            • EvaLeva
                              • September 2007
                              • 189

                              #29
                              det låter som om det är mer troligt med dessa kvalster sån tur din vet har så bra kollegor=)
                              troligen kommer hon bli bättre ganska snart va skönt=)

                              ja kattfoder utan tonfisk i är ganska svårt att finna , så jag förstår att du inte hittar så många varianter.Det e därför jag håller mig till det jag hittat utan tonfisk Hills lamm, sedan kan man säga vad man vill om själva märket.Det fungerar ialf på min katt.

                              /eva

                              Kommentar

                              • kattmamma
                                • November 2007
                                • 19

                                #30
                                Katt med klåda:-(

                                Hej. Inatt har i alla fall Smilla sovit hos mig. Var köper du(Eva), ditt foder? Har du fler katter? Funderar på att skaffa en kompis åt henne. Vad tror du om de. Mvh, Kattmamma (Sussie) och Smilla.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...