Mina CRX-katter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    Mina CRX-katter

    På beställnin från Miiaoo kommer här bilder på mina tre Cornish Rex katter:

    1: Anton på datorn
    2: Aline (hans mor) i äppelträd
    3: Lotta (syster) som bebis
    4: Kattholken
    5: En av mina kullar
    Bifogade filer
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Alltså!! Dom är ju sjukt fina!! Anton är verkligen en ståtlig katt och vilken djupröd färg han har!!! Å hans mamma i äppelträdet är också jättefin!!

    Å vilka festliga magar kissbebbarna har på bilden.. Det syns verkligen tydligt när dom har så tunn päls.. runda och goa bellysar...

    Jag ska nog ta och fota mina missar också.. Dom förtjänar också lite smicker..
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #3
      Kattungar ÄR bedårande - vilken sort de än är. Men UFO:sarna (=raskatter) är ännu sötare Jag älskar den där högtidliga, samlade kattminen som Anton har när han sitter på datorn. Så typiskt katter
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Det är CRX där inte hanarna får päls förrän de är könsmogna eller???

        En allergivänlig ras?

        Alla katter är speciella, underbara personligheter och kattungarna är de sötaste djurbebisarna, tycker jag, hundmänniskan..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • evus
          • September 2006
          • 729

          #5
          Hanarna har lika mycket päls som honorna, däremot kan hanarna tappa päls när de blir könsmogna. Anton var helt kal på ryggen när han var på utställning 1:a gången, stackaren!!

          De är allergivänliga men jag känner flera som är lika allergiska (eller mer) mot mina katter.

          Som tur är går det bra för mig
          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av evus
            Hanarna har lika mycket päls som honorna, däremot kan hanarna tappa päls när de blir könsmogna. Anton var helt kal på ryggen när han var på utställning 1:a gången, stackaren!!

            De är allergivänliga men jag känner flera som är lika allergiska (eller mer) mot mina katter.

            Som tur är går det bra för mig
            Jaha, för jag har en kille på jobbet som berättade om sin hankatt som ska få päls nu när han blir vuxen.. Karlar brukar ju få skägg...
            Men det måste vara en annan sort då.. Har för mig att de hade mycket större öron också.. Men annars var de lite lika...

            Menar du att CRX hanar kan bli helt utan päls när de blir äldre.. I vårat kalla klimat.. Du får sticka en liten tröja isf...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              När vi var yngre hade syrran en kompis, som hade en blå Cornish Rexhona, och när hon blev gammal tappade hon nästan all päls, hon blev mest fjunig över hela kroppen. Söta är de, men ingen mutation man bör avla på, tycker jag.

              Har förresten lite kattbilder på min zoon, bland annat på min egen Rufus, om nå´n vill se
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • evus
                • September 2006
                • 729

                #8
                Varför då Micke_A??

                Cornish Rex har ingen rasbunden sjukdom utan anses vara en väldigt frisk ras. Nästan alla andra raskatter har fel som uppstått pga oseriös avel. De är lika friska om inte friskare än vanliga huskatter.

                En anledning till detta är att alla färgvarianter godkänns vid utställningar. detta får som följd att det finns ett brett avelsunderlag i ställer för att man bara kan odla på utvalda färger.

                Jag tror att din vän hade en Devon rex som är en helt annan kattras. Det enda som de har gemensamt är att de är rexade (saknar överpäls). DRX är kända för sina pälsproblem och kan som du berättar bli nästan nakna. Här har uppfödarna ett problem med avelsunderlaget då man såklart helst avlar på "fullpälsade" DRX. Detta gäller inte CRX!!

                Hälsningar Eva
                Senast redigerad av evus; 04 November 2007, 19:22.
                This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tycker inte att man ska avla på mutationer som kan ge djuren problem, Cornish Rex har en päls som de nog inte har nå´n större nytta av, de har nog svårt att tåla både sol och kyla. Mutationer som moder natur hade sållat bort omedelbart för att de aldrig hade överlevt i naturen, och som djuren kanske t.o.m blir lidande av, tycker jag inte att man ska avla vidare på, och mixtra med gener, bara för att det är möjligt. Men som individer betraktat är de ju hur trevliga som helst, som alla raser. Se´n är ju Cornish Rex långt ifrån det värsta exemplet.

                  Och jag tycker ändå att Cornish Rex är en stilig katt. Anton på bilden längst upp har en pose typisk för katter, ståtlig, och självsäker, lik en gammal egyptisk kattstaty.

                  Nej, det var en Cornish de hade, Devon ser inte ut som hon gjorde. Hon hade den långa, raka orientallika nosen, som Cornish har. Devon ser ju helt annorlunda ut i ansiktet.
                  Senast redigerad av Shepard; 04 November 2007, 20:11.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    När vi var yngre hade syrran en kompis, som hade en blå Cornish Rexhona, och när hon blev gammal tappade hon nästan all päls, hon blev mest fjunig över hela kroppen. Söta är de, men ingen mutation man bör avla på, tycker jag.

                    Har förresten lite kattbilder på min zoon, bland annat på min egen Rufus, om nå´n vill se
                    Oj, du tänkte nog på en annan ras tror jag...


                    Fina katter iaf.. Vilka ögon Rufus har... Jag gillar katter men inte kattlådor och att de river på allt och klättrar överallt.. Annars skulle jag kunna tänka mig att gosa med en liten misse... Om man bor på landet och har kattlucka så är det bäst, tänker jag.. Men det gäller ju hund också... Pälsen är ett bekymmer till.. Hua.. Ska man ha djur ska man inte jobba heltid..
                    Tidsbristen gör att det bara är fiskar och räkor här hemma nu...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Oj, du tänkte nog på en annan ras tror jag...


                      Fina katter iaf.. Vilka ögon Rufus har... Jag gillar katter men inte kattlådor och att de river på allt och klättrar överallt.. Annars skulle jag kunna tänka mig att gosa med en liten misse... Om man bor på landet och har kattlucka så är det bäst, tänker jag.. Men det gäller ju hund också... Pälsen är ett bekymmer till.. Hua.. Ska man ha djur ska man inte jobba heltid..
                      Tidsbristen gör att det bara är fiskar och räkor här hemma nu...
                      Näpp, det var en Cornish de hade Det är jag säker på.

                      Om de river och klättrar mycket är individuellt, vissa är lugnare än andra, de är ju individer. Och man får försöka uppfostra dem så gott det går, som med hundar Katter verkar dumt nog lära sig att de får uppmärksamhet om de klöser på en stol, då vet de att husse/matte kommer springande, jättekul

                      Rufus liknar en Russian Blue tycker jag, och andra har frågat om han är det, men det är just ögonen som är fel, de är för gula, Russian Blue har väl mer gröna ögon. Se´n är hans mamma svart huskatt, och pappan är okänd. Visserligen finns det svarta Russian Blue, men tror inte de finns i Sverige, och hade hon varit det så hade nog ägaren vetat det
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        evus: är du allergisk mot andra kissar men inte mot rexarna?
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • evus
                          • September 2006
                          • 729

                          #13
                          Ursprungligen postat av lenis3
                          evus: är du allergisk mot andra kissar men inte mot rexarna?
                          Jepp, men det är ganska olika hur jag reagerar. Det skiljer mycket mellan olika kattindivider verkar det som.

                          Dessutom verkar min allergi blivit bättre med åren vilket är konstigt eftersom jag var c:a 30 när det bröt ut (Jobbade heltid natt på psykakuten och hade småbarn hemma).

                          Det är omöjligt att säga om man klarar av att ha CRX-katter vid allergiska reaktioner mot pälsdjur eller ej. När jag var uppfödare så fick köparna alltid prova först och jag sålde inte till familjer med allergiska barn eller astma som symtom på allergin.

                          Hälsningar//Eva
                          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Allergi har ju med immunförsvaret att göra och det i sin tur byggs upp av vår kost/bränsle.. Som idag är bristfällig... När man blir äldre behöver man inte lika mycket mat för att få tillräckligt i sig och dessutom blir man allt mindre sugen på sött ju äldre man blir så man äter förmodligen nyttigare.. Vi börjar ju också lära oss att vi behöver mer i kosten så kanske du har blivit lite nyttigare med åren?

                            Om du tål dina katter bra och har dem hemma så tränas ju immunförsvaret också.. Man kan ju träna upp det långsamt.. Som man t ex kan göra med getingallergi, små doser getinggift injiceras i patienten och immunförsvaret byggs upp..

                            Spännande sådant där.. Hälsa och välbefinnande.. Hmm blir mer och mer intresserad av sådant... Titta bara på kattorna och räkorna, de kan det där...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            Arbetssätt...