Min katt "snuttar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • avena
    • September 2007
    • 1

    Min katt "snuttar"

    Har en 4 månaders kattunge som på sista tiden har börjat "snutta" och trampa med framtassarna på mig (det senare är väl normalt?)när jag ligger och sover. Har haft honom sedan han var 10 v och från början gjorde han inte så! Stänger ute honom från sovrummet nu och hoppas att det hela "växer bort". Har någon något tips om varför han gör så nu? Vad göra?
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    #2
    En vanlig orsak till att en katt snutta är att den är tagen för tidigt från mamman.
    En kattunge ska vara 12 veckor när man tar dom från mamman..

    Tyvärr så brukar inte katterna sluta med att snutta heller..
    Inte enligt min erfarenhet.

    Katten snuttar ju för att det gör den trygg, att då stänga ut den är ju nästan elakt..
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Trampandet är normalt, snuttandet behöver han läras av med. Det skulle normalt hans mamma ha lärt honom av med, men nu har du fått jobbet.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #4
        Min mammas katter snuttade också när de var små men det växte bort av sig själv med tiden, De var dryga halvåret (tror jag) när de gjorde det sista gången, men jag tyckte alltid att det var rätt sött .

        Om inte annat är det ju en signal att "jag är trygg med dig" och det är väl alltid skönt att veta?
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • Rambo
          • February 2004
          • 672

          #5
          Min ena katt snuttade fram tills hon var ungefär ett år men bara på en speciell filt, den filten är fortfarande ett av favorit tillhållen men hon snuttar inte på den längre.
          575l Åleds
          80l JAD
          Tiffany - perser/norskskogskatt
          Lizton - renrasig Bengal

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Ursprungligen postat av Jenny054
            En vanlig orsak till att en katt snutta är att den är tagen för tidigt från mamman.
            En kattunge ska vara 12 veckor när man tar dom från mamman..

            Tyvärr så brukar inte katterna sluta med att snutta heller..
            Inte enligt min erfarenhet.

            Katten snuttar ju för att det gör den trygg, att då stänga ut den är ju nästan elakt..
            Detta är min erfarenhet också... Ingen av de katter som jag sett som har börjat har någonsin slutat. En kompis försökte med alla medel få sin katt att lägga av men det gick inte. Hon snuttade både på sin kullsyster och sig själv jämt så pälsen blev alldeles blöt. Den katten var också helt klart inte mogen på andra sätt heller att lämna sin mor. Hon var tio veckor när hon "flyttade hemifrån". Precis som med din katt dröjde det ett tag innan hon började men sen fanns beteendet där.
            Så det är en beteendestörning som är vanlig hos katter som tagits för tidigt... Antagligen lider inte katten av det men att den togs för tidigt från mamman är ju såklart inte bra.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              Är själv lite orolig för min drygt åttaveckors lilla som jag fick hämta nu alldeles för tidigt när hennes mamma inte längre finns kvar. Jag håller tummarna för att hon tyr sig till min fyraåriga Otto och så får vi se hur det går...
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • Annasus
                • June 2007
                • 102

                #8
                Våran katt snuttade på sig själv hela tiden pga hans mamma dog när han var nyfödd. Men sen efter 1 år slutade han med de.

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  En intressant frågeställning är ju, hur lär mamman av de med snuttandet?
                  Borde ju gå att omvandla så att vi kan nyttja det med...

                  Kommentar

                  • Richard.R
                    • December 2006
                    • 1872

                    #10
                    tog vår katt när den va 7 veckor och har aldrig snuttat
                    396L SA biotop
                    128L SA biotop
                    54L SA biotop
                    54L SA biotop

                    Kommentar

                    • gorthon
                      • July 2006
                      • 61

                      #11
                      Jag har ett syskon par katter so den yngsta började snutta på den äldres tranppdynor men det slutade hon med när hon var ca 6 månader

                      Kommentar

                      • Zirconia
                        • May 2007
                        • 701

                        #12
                        Vår hona fick vi när hon var över 12 veckor gammal och hon har alltid trampat och snuttat på filtar och våra tröjor, när hon fick en kull ungar förra sommaren, slutade hon under den tiden, men sen efter det så är hon likadan igen..

                        Vissa är nog bara så kanske.. Hon är inte rädd eller nåt annars, väldigt framåt och busig katt i sig själv liksom, men ja, ibland vill hon mysa och snutta..

                        Hon kan ju ligga i knä och gosa vanligt också men ibland övergår det i snuttande en stund..

                        Men jo, det kan nog ligga nåt i ändå, om vissa är otrygga och har tagits för tidigt från mamman eller växt upp felaktigt kanske.
                        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                        Kommentar

                        • gizmogirl
                          • August 2006
                          • 2214

                          #13
                          Gizmo snuttade lite på mig tills han var 6 månader (köptes när han var 5 månader) och sen har det inte varit något problem alls, en del katter slutar aldrig med det men de flesta gör det och jag har aldrig haft några problem med snuttande med någon av mina katter.

                          Kommentar

                          • wortexwoman
                            • February 2006
                            • 7

                            #14
                            En snuttig historia

                            Min Lasse (3 år) snuttade på sin kompis Morris(11 år) ända tills Morris gick bort för 2 år sedan. Det var en hel procedur, när Morris tröttnat på att säga ifrån de första månaderna så utvecklade de det till en mysstund varje dag. Lasse låg och snuttade och Morris tvättade hela honom, precis som en kattmamma, trots att han var kastrerad hankatt.
                            Lasse var helt klart tagen för tidigt, jag fick honom vid 10 veckor trots att jag bönade och bad att få slippa ta honom så snart.

                            Nu har han slutat däremot (Morris finns ju inte mer) han försöker ibland att snutta på sin nya Kompis Wille men då får han däng och de börjar brottas och leka istället.

                            Fast ibland snuttar han när han sover....jag tror nog han drömmer om Morris

                            Här är Lasse med sin nya kompis Wille: KATTBILD
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46800

                            Kommentar

                            Arbetssätt...