Vad göra katt och akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nygge
    • July 2007
    • 27

    #16
    Har två katter men har aldrig haft några problem. Våran hankatt brukar sitta nedaför och kolla på fiskarna, eller banka på glaset om någon fisk simmar nära.
    Men vad gör man med en katt som tycker mer om fiskmat än kattmat?

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Min kisemis brakade igenom täckglaset en gång, mitt i natten. Sedan satt hon aldrig där igen.
      Japp det gör dom inte om när det händer. Men rampen är ju så varm och skön...
      Hade katter en gång som gillade att fiska upp Vallisneria men inte brydde sej om fisken alls.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Fellan
        • June 2006
        • 551

        #18
        Ursprungligen postat av Nygge
        Men vad gör man med en katt som tycker mer om fiskmat än kattmat?
        man gömmer fiskmaten. tro mig det är det bästa sättet. min katt röjde mitt rum totalt i försöken att få upp fiskarnas matburkar/påsar

        Maten är det enda min kisse är intresserad av, fiskarna struntar han i totalt...
        Always look on the bright side of life!
        Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

        Kommentar

        • Nygge
          • July 2007
          • 27

          #19
          Har försökt med det...
          Men han har desvärre en sällsynt ögonsjukdom vilket gör att han kompenserar den dåliga synen med förstärkt lukt, hörsel och känsel.
          Vi har gömt maten på diverse ställen men han hittar alltid burken.
          Att man ställer den i ett skåp eller en annan burk hjälper inte, han är stark och envis nog för att bryta sig...

          Kommentar

          • ichi
            • July 2007
            • 13

            #20
            hmm. min ena katt är väldigt intresserad av akvariet. han brukar sitta på golvet nedanför och glo. Vårt akvarium har två täckglas, ett på varje halva, med vars ett hörn avkapat. för att förhindra att han hoppar upp på akvariet och sticker ner tassarna till fiskarna så har vi lagt två fläktgaller från gamla överblivna datordelar på hålen. det ena gallret sitter inte fast i något men det andra har jag klämt fast under ljusrampen. funkar jättebra. katten sitter förvisso inte uppe på akvariet särskillt ofta. men det var en ren säkerhetsåtgärd så han inte hittar på något på natten när vi inte kan hålla koll på honom.

            Kommentar

            • Redbullen
              • April 2005
              • 1129

              #21
              Har 3st katter och ingen är det minstaintresserad av fiskarna.
              Det enda dom gillade med mina kar är att man kan sticka ner en tass en bit, vänta två sekunder och sen dra upp den för att slicka av vattnet..

              Och det är ganska fint att ligga under hängande ramper och sova också

              Då vet jag att det är dåligt med vatten i deras vattenskål

              Men aldrig någon fisk som saknat

              //Peter

              Kommentar

              • Sacrium
                • February 2004
                • 672

                #22
                Vi hade en katt som var lurig med det där. Hon doppade ner tassen och fick fiskarna att tro att det var matdags. Sedan slog hon på fisken underifrån och ut ur akvariet och fick på så vis ner dom på marken och lite gratis snacks.
                Körde därefter citronsyra på akvariet och genast var det inte lika intressant längre
                http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #23
                  jag har tre katter,, de tittar och försöker lika med fiskarna men de når ju inte hihi..
                  har en klöspräda bredvid akvariumet, som de ligger på. visst i början var de lite nyfikna och sitta på akvariumet, men jag vissade bestämt att de inte fick sitta där, så nu nöjer de med att sitta på klösprädat eller nedanför. och viftar så snällt med sina tassar till fiskarna..

                  Så för mig har det inte varit någe speciellt problem med katterna, och jag har bara haft akvariumet en vecka och inga problem med det.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...