Hjälp! Fästingdelar sitter kvar.. :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Hjälp! Fästingdelar sitter kvar.. :(

    Har en katt som får fästingar jämt och ständigt, trots behandling med frontline. För ett tag sedan tog jag ca 15 fästingar från hans öron bara. Hittade en halvstor bakom hans öra nu, men när jag skulle ta loss den stannade typ halva huvudet kvar. Jag har försökt få loss det, men det går inte och nu är huden bara helt röd och irriterad. Vad ska jag ta mig till? Jag vill inte att han ska få nån fästingsjukdom och dö. Min mise är mitt allt. Har någon antibiotika salva sen den andra katten skadades, kan det hjälpa på något sätt? Jag blir knäpp, jag vill att min mise ska må bra och jag mår sjukt illa nu.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ingen fara...

    .. har alltid min mamma sjuksköterskan sagt... Kroppen stöter ut resterna... Om fästingen har en sjukdom så kan katten redan vara smittad iaf, det är klart att om fästingen vore smittad så skulle det ha varit bättre om du fått bort den helt.. Vill du vara extra noga så gå till veterinären och ta bort resten men om man bortser från sjukdomar så kommer som sagt resten ut så småningom...

    Om du lyckades ha itu fästingen så har den mått pyton innan dess och spytt ut eventuell sjukdom redan innan den gick av... Skaffa någonting bättre att ta fästing med... Jag hade en sån där plockare till vovven som låser om fästingen och det var busenkelt att ta dem och de sprattlade efteråt så de mådde bra... Jag har också hör att den där plockaren med tråd är jättebra...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Jag har en sån där "penna" med ögla. Den brukar funka, men inte idag. Katten är så arg på mig, som håller på och sliter och petar. Stackars mise.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ja, det är verkligen skit med fästingar...

        Jag provade halsband ett år och det fungerade faktiskt, sen vi kokade till rosmarin och citron också, det fungerade också...
        Men det kanske inte går på en katt som tvättar sig så mycket...

        Men som sagt, såvitt jag vet ska det inte vara någon fara med delar kvar även om det är äckligt... Ring till vet. i morgon om du är orolig... Lycka till
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Jag gav honom hans favoritmat nu, så blir han kanske lite gladare.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • yllekanin
            • December 2006
            • 177

            #6
            mata med vitlök, spraya citron/rosmarin avkok osv.. det spelar ingen roll på vår hund och katt. Inte ens fästingmedel för hästar verkar hjälpa... BRÄNN NER SVERIEGES SKOG OCH INFÖR INVANDRINGSSTOPP PÅ FÄSTINGAR!!! JAG BLIR GALEN.. hehe
            Mvh Michael

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Ursprungligen postat av yllekanin
              mata med vitlök, spraya citron/rosmarin avkok osv.. det spelar ingen roll på vår hund och katt. Inte ens fästingmedel för hästar verkar hjälpa... BRÄNN NER SVERIEGES SKOG OCH INFÖR INVANDRINGSSTOPP PÅ FÄSTINGAR!!! JAG BLIR GALEN.. hehe

              Absolut inte vitlök, det är giftigt för både hund och katt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Som andra har sagt är det ingen fara att huvudet sitter kvar. Det blir en inkapslad liten bula som försvinner på några månader.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Va???

                  Ursprungligen postat av gickan_87
                  Absolut inte vitlök, det är giftigt för både hund och katt.
                  Varifrån har du hört det??? Alla säjer ju att man kan ge vitlök till hund iaf??? Jag vet människor som ger Aloe Vera i maten till sina hundar och det är ju besläktat med vitlök så då borde inte det heller vara bra då???
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • TinaW
                    • December 2005
                    • 194

                    #10
                    Hundar tål vitlök men inte katter...
                    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                    Sov gott min Bina älskling
                    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Varifrån har du hört det??? Alla säjer ju att man kan ge vitlök till hund iaf??? Jag vet människor som ger Aloe Vera i maten till sina hundar och det är ju besläktat med vitlök så då borde inte det heller vara bra då???
                      Om man ger sin hund vitlök alltför ofta så kan den få förgiftningssymtom, det har jag tyvärr själv råkat ut för, så jag vet.

                      Och katter blir väldigt sjuka om man ger dem vitlök. Det har jag läst i något forsknings syfte.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...