Har en katt som får fästingar jämt och ständigt, trots behandling med frontline. För ett tag sedan tog jag ca 15 fästingar från hans öron bara. Hittade en halvstor bakom hans öra nu, men när jag skulle ta loss den stannade typ halva huvudet kvar. Jag har försökt få loss det, men det går inte och nu är huden bara helt röd och irriterad. Vad ska jag ta mig till? Jag vill inte att han ska få nån fästingsjukdom och dö. Min mise är mitt allt. Har någon antibiotika salva sen den andra katten skadades, kan det hjälpa på något sätt? Jag blir knäpp, jag vill att min mise ska må bra och jag mår sjukt illa nu.
Hjälp! Fästingdelar sitter kvar.. :(
Kollaps
X
-
Ingen fara...
.. har alltid min mamma sjuksköterskan sagt... Kroppen stöter ut resterna... Om fästingen har en sjukdom så kan katten redan vara smittad iaf, det är klart att om fästingen vore smittad så skulle det ha varit bättre om du fått bort den helt.. Vill du vara extra noga så gå till veterinären och ta bort resten men om man bortser från sjukdomar så kommer som sagt resten ut så småningom...
Om du lyckades ha itu fästingen så har den mått pyton innan dess och spytt ut eventuell sjukdom redan innan den gick av... Skaffa någonting bättre att ta fästing med... Jag hade en sån där plockare till vovven som låser om fästingen och det var busenkelt att ta dem och de sprattlade efteråt så de mådde bra... Jag har också hör att den där plockaren med tråd är jättebra...Ha dé bäst... Tina
-
Ja, det är verkligen skit med fästingar...
Jag provade halsband ett år och det fungerade faktiskt, sen vi kokade till rosmarin och citron också, det fungerade också...
Men det kanske inte går på en katt som tvättar sig så mycket...
Men som sagt, såvitt jag vet ska det inte vara någon fara med delar kvar även om det är äckligt... Ring till vet. i morgon om du är orolig...Lycka till
Ha dé bäst... Tina
Kommentar
-
Absolut inte vitlök, det är giftigt för både hund och katt.Kommentar
-
Va???
Varifrån har du hört det??? Alla säjer ju att man kan ge vitlök till hund iaf??? Jag vet människor som ger Aloe Vera i maten till sina hundar och det är ju besläktat med vitlök så då borde inte det heller vara bra då???Ha dé bäst... Tina
Kommentar
-
Och katter blir väldigt sjuka om man ger dem vitlök. Det har jag läst i något forsknings syfte.Kommentar
Kommentar