Tuggar er katt torrfodret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rainbowalker
    • November 2005
    • 367

    Tuggar er katt torrfodret?

    Jag har en hane på ett år (ragdoll)
    Han tuggar inte sitt torrfoder(eller kattgodis). Möjligtvis gjorde han det som kattunge men inte de senaste 6 månaderna. Han är ganska glupsk

    Han kräktes härrom dagen och då var de hela torrfoderbitar. De kan ju aldrig vara bra för lill magen...


    Ska till veterinären i morgon och kontrollera bissingarna/halsen och se om han har ont eller dyligt. Han är röd i tandköttet och har en ruskig andedräkt nämligen..hoppas allt går bra..


    Köpte ett nytt foder ifrån RC för tänderna men dom åker ju ner hela dom oxå så det gör ju ingen nytta.

    Tänkte bara höra hur era katter 'äter' som?

    En tjej på djuraffären sa att katter av större modell vill oftast ha större foder annars sväljer dom hela så beroende på vad vetten säger så får man väl prova med det då. Men då sätter väl kattskrället i halsen
    Rainbowalker
    "It is nice to be important but it's more important to be nice"
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    #2
    Våran lilla princessa tuggar nog frenetiskt torrfodret men hon e en liten pjäs åxå så att svälja det helt är ganska omöjligt

    och så e hon kräsen som fa*
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      #3
      Våra 4:a katter tuggar alla torrfodret. man riktigt hör hur det krasar. Någon gång kan de också spy upp torrfodret men det är inte ofta. vi köper royal canin och har alltid en skål med torrfoder och friskt vatten stående framme.

      Kommentar

      • Rainbowalker
        • November 2005
        • 367

        #4
        Jag kör också med RC och vattenfontän med friskt vatten. Hm...bara min glupska kille som sväljer allt helt då Min katt har bara spytt 2 gånger sen han va liten så ofta är det inte men nått står inte rätt till..

        Får se vad dom säger hos veterinären i morgon..

        Det är första gången som jag är hos vet. (förrutom vid kastreringen)
        Jag har lill-killen försäkrad så klart. Om kostnaden skulle skrida iväg vid tex behandling, medecinering mm(nu vet jag ju inte vad dioagnosen blir men men), kontaktar man försäkringsbolaget då (i mitt fall Sveland)?
        Rainbowalker
        "It is nice to be important but it's more important to be nice"

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          tuggade - när vi hade katter.
          bättre köra med burkfoder ändå...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • gizmogirl
            • August 2006
            • 2214

            #6
            Min lillkille tuggar sitt torrfoder ordentligt det knastrar bra om honom äter bara torrfoder och är mycket kräsen av sig.

            Kommentar

            • Raskens
              • April 2006
              • 933

              #7
              Våra katter tuggar oxå så det knakar. Jag undrar om det är lika lätt att ge din katt avmaskningstablett i tex. leverpastej som det är till hundar?
              Agneta.
              Agneta

              Kommentar

              • Emmma
                • January 2007
                • 340

                #8
                Om han har ont i tandköttet är det kanske inte så konstigt att han inte tuggar? Dälig andedräkt beror ofta på att det är något problem med munnen. Eller så försöker den spy upp hårbollar, min hankatt brukar ibland hetsäta(utan att tugga) och sen spy gigantiska hårbollar... fast han är en blandning mellan perser, birma och norskskogkatt så det blir en del hår

                Kommentar

                • Rainbowalker
                  • November 2005
                  • 367

                  #9
                  Har varit hos veterinären idag. Hon såg inget allvarligt. Lite röd i tandköttet (lätt inflamation) och lite tandsten. Hon trodde även det kunde vara någon irritaion i halsen. Fick antibiotika som han ska få i 10 dagar sedan ska vi tillbaka och kolla igen. Då ska vi ta bort den lilla tandsten som finns med ultraljud, kolla om antibiotikan gjort sitt och kolla halsen igen.

                  En kompis till mig har försökt att ge avmaskningsmedel tillsammans med allt möjligt gott som leverpastej, köttfärs mm, men katterna kände lukten direkt.

                  Nu finns det ett nytt avmaskningsmedel som du droppar ner i pälsen. På så vis slipper du pressa i kissen tabletter eller pasta..
                  Rainbowalker
                  "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                  Kommentar

                  • desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

                    #10
                    Mine to

                    Heisann!

                    Jeg har to små på snart syv år, som har ganske forskjellige vaner når det kommer til det meste. Hun ene tar ofte med seg maten (tørrfôret) i munnen, og setter seg ned rundt omkring og spiser. Hun er også litt klossete, og tygger med munnen åpen, så man finner rester av kattemat på de rareste steder. Det rareste til nå, er vel matrestene jeg fant på en kontaktuttak som på den tiden var nesten skjult bak en tørketrommel... og av boksemat vil hun bare ha sausen... der stepper pus nummer to inn og spiser selve maten... men nok om det.

                    Hun ene går nå på en antibiotikakur, og jeg kom frem til at det beste var å bare gi henne tabletten, uten hverken leverpostei eller noe. Det ble mye søl, men når hun får kun tabletten, går den rett ned. Selv om det er verdt å nevne at hun de første gangene bare holdt den i munnen, og spyttet den ut når hun trodde vi ikke så....

                    Håper antibiotikaen du gir hjelper katten din
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                    Kommentar

                    • Rainbowalker
                      • November 2005
                      • 367

                      #11
                      Min lilla kille åt antibiotikan som godis ha ha så det var inga problem. Tandköttet är fortfarande lite rött men ser ändå lite bättre ut.

                      Jag tror inte han har ont i sina tänder för när jag tänker efter så tuggar han hej vilt på kartongbitar mm. Jag tror mer det är en lathet eller så är bitarna för små. Ska prova att köpa en liten påse av Royal Canins torrfoder för Maine Coon. Dom bitarna är större då många katter av större modell föredrar stora bitar att hugga in på. Tuggar han inte dom ja då vet ja inte...då får jag väl införskadda ett foder som är bättre för matsmälningen kanske?

                      Nu får han dock mer blötmat så att hans mage får vila lite. Kan ju inte vara bra för matsmältningen att ha hela torrfoderbitar i magen hela tiden.

                      Givetvis uppskattar han de nya matvanorna med Sheba =)
                      Rainbowalker
                      "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                      Kommentar

                      • Raskens
                        • April 2006
                        • 933

                        #12
                        Dom avmasknings dropparna skall jag köpa på direkten. Efter en kur med katterna ser man ju ut så här
                        Nu slipper jag det i framtiden
                        Agneta.
                        Agneta

                        Kommentar

                        • Blossom7
                          • March 2007
                          • 1182

                          #13
                          Hej
                          Har nio!! katter så jag har några att jämnföra mellan. Visa av dem äter torrisarna hela medans andra tuggar och knapprar för fullt. Ibland kräks dom upp vad som ser ut att vara hela bitar.
                          När det gäller tandsten så finns det ett godis som katterna älskar som skall vara bra mot detta. Dyrt, men katterna älskar det, Greenies heter det. SKall rena tänderna och ge katten en fräsch andedräkt (vilket jag inte här märkt
                          Lycka till med din katt.
                          /B
                          "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Min katt tuggar, tror jag. Däremot har han en annan egenhet, han vill ha sitt torrfoder uppblött, så lägger man inte torrfodret i en skål med vatten, så plaskar han ner hela mathörnan i sina försök att få torrfodret blött. En gång la han till och med torrfoder i akvariet.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Rainbowalker
                              • November 2005
                              • 367

                              #15
                              Jag har nu köpt en liten påse Main Coon torrfoder ifrån RC. Extra stora.

                              Han knaprade lite men kom sedan på att dom kan man nog oxå svälja hela suck..

                              Ja ja...han får väl svälja dom hela då!!
                              Rainbowalker
                              "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...