spyr slemm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davidb
    • December 2005
    • 125

    spyr slemm

    Min hankatt som är under året ännu spyr slemm, och det har han nog gjort en femton tjugo gånger idag. Han hulkar kraftigt och det kommer pyttelite varje gång. Första spyorna var större och innehöll stora mängder gräs. Jag misstänker att han blivit förgiftad av en trollslända som han fångade igår. Tänkte inte på att det kunde vara farligt.

    Han är vaccinerad mot kattpest och kastrerad.

    Jag tvingar i honom vatten med jämna mellanrum med spruta.
    Då jag upptäckt att han varken äter eller dricker. Han är dock fortfarande jättego och snarare sällskapssjuk än skygg. Därför är jag inte jätte orolig.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Kanske helt enklelt läge att ta katten till veterinär om han inte äter och dricker längre....
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • davidb
      • December 2005
      • 125

      #3
      jo jag tänkte ringa nu, vill ogärna ringa efter telefontid, de är banditer de där vetrinärerna

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Hoppas det bara är något grässtrå som fastnat och han försöker få upp och inget allvarligt. Men dom tar ju bra betalt vad det än är dom rackarna.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Min hund höll på så ett tag oxå, hon fick för sig att käka gräs när vi var ute och gick en gång och då vart det i besprutningstider så hon vart förgiftad men det gick över på några dagar utan medicin
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Hemma
            • October 2003
            • 141

            #6
            Ibland kan de kräkas när de har en viss mask-sort.......
            som gillar fiskar !

            Kommentar

            • davidb
              • December 2005
              • 125

              #7
              Och till er som undrat, det var ett tvärstopp i magen, nu har det lösts, men katten är fortfarande väldigt svag, idag är det helt klart dock på bättringsvägen, nu så slåss katten när jag tvingar i den mat och vätska, något som den inte gjort innan. Piggare är den också, men mycket omtöcknad. Än sköter den inte sin hygien utan man får helt enkelt tvätta den då och då (avföring/urin längs med bakben etc, måste bort, det fräter) jag är iaf mer hoppfull idag än var jag var igår och mer hoppfull var jag igår än vad jag var i förrgår..

              Jag bedömer att katten har möjligheter att återhämta sig och därför avvaktar jag med avlivning, igår tog jag beslutet att om jag inte skulle se att det defenetivt har bättrat sig så skulle jag åka in och avliva, men idag ger jag honom en dag till.

              Kommentar

              • TinaW
                • December 2005
                • 194

                #8
                Var du hos veterinären?
                Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                Sov gott min Bina älskling
                Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                Kommentar

                • davidb
                  • December 2005
                  • 125

                  #9
                  En vetrinär har kollat på honom, och sagt att vi skall fortsätta som vi gör och så länge han blir bättre skall vi fortsätta.

                  Okej, rapport från idag. Hans vikt är oförändrad. Han spydde inatt(ingen större mängd heller), dock var
                  all maten smält, vilket jag ser som ett bra tecken då hans mage alltså arbetar med maten. Han är mycket piggare idag och går sträckor på 10 meter innan han lägger sig och vilar. Igår var max tre meter.

                  Han verkar inte tycka maten är så äcklig idag heller, han gör inte motstånd i början, men efter 3 ml så tycker han att det räcker och börjar klösas ordentligt. Vatten är lättare att få i honom.. Men han dricker eller äter inte självmant.
                  Senast redigerad av davidb; 18 August 2006, 12:16.

                  Kommentar

                  • TinaW
                    • December 2005
                    • 194

                    #10
                    ...och nu går han på toan som han ska?? Jag hade varit skit-orolig och säkert åkt till djursjukhuset för att kolla...
                    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                    Sov gott min Bina älskling
                    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                    Kommentar

                    • alexa79
                      • August 2006
                      • 42

                      #11
                      Ursprungligen postat av davidb
                      En vetrinär har kollat på honom, och sagt att vi skall fortsätta som vi gör och så länge han blir bättre skall vi fortsätta.

                      Okej, rapport från idag. Hans vikt är oförändrad. Han spydde inatt(ingen större mängd heller), dock var
                      all maten smält, vilket jag ser som ett bra tecken då hans mage alltså arbetar med maten. Han är mycket piggare idag och går sträckor på 10 meter innan han lägger sig och vilar. Igår var max tre meter.

                      Han verkar inte tycka maten är så äcklig idag heller, han gör inte motstånd i början, men efter 3 ml så tycker han att det räcker och börjar klösas ordentligt. Vatten är lättare att få i honom.. Men han dricker eller äter inte självmant.
                      Jag hade en katt, Zimba, som oxå började kräkas o blev allmänt hängig troligen pga glykolförgiftning...slutade med att han fick avlivas, se tidigare inlägg.
                      Hur mår katten nu?? Har veterinären tagit blodprov för att kolla njur o levervärden för är de dåliga så kräks katten ofta.

                      Lycka till!!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...