Han biter mig men inte husse...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chet
    • August 2006
    • 2

    Han biter mig men inte husse...

    Vad har jag gjort för att vår 4-månaders innekatt plötsligt utan förvarning biter tag i mig så det börjar blöda? Detta beteende pågår endast då min sambo och tillika kattens husse inte finns i närheten. Ända sedan han kom har han varit otroligt gosig och gillar att ligga på min mage och gosa. Det gör han fortfarande,men plötsligt biter han tag. Vad har jag gjort som skapat detta beteende? Vad ska jag göra för att få bort det? Någon som vet ngt knep?

    Från den lille rödes matte.
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    #2
    Kan vara rastlöshet, ganska vanligt att katter som är ensamma lägger sig i bakhåll för husse och matte. Min katt slutade anfalla mig när jag skaffade en katt till.
    Att han bara anfaller dig kan bero på hur du regerarar på anfallet, helt enkelt att det är roligare att bråka med dig än med husse.
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är en hankatt? Och han hugger när du gosar med honom? Och det är inte när du gör något speciellt?
      Det låter som om det är ett eko av kattens parningsbeteende - hankatter biter honkatten i nacken under akten. Vet inte riktigt vad du kan göra förutom att fya om honom ordentligt när han gör det. Förhoppningsvis kommer han att "växa ur" det.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Leker du med katten når den biter, eller ligger den på magen din og plutselig begynner å bite? Ene katten min bruker å bli litt for vilter når man koser, hun begynner å kose/leke, og da kommer gjerne både klør og tenner frem. Med henne er det bare at hun blir revet med i øyeblikket, og ikke at hun er "slem" med vilje.
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • chet
          • August 2006
          • 2

          #5
          Tack för lite olika intressanta inlägg. Jag tror mycket på att jag reagerar mycket mer när han biter mig än när han biter husse. Klart det är roligare att se när jag flyger upp och blir lite galen... det blir säkert en kul lek för en liten påhittig katt.

          Det är en hankatt så det kanske har ngt med han parningsbeteende att göra också. han är bara 4 månader och går igenom massa olika utvecklingsfaser så det skulle kunna vara en av dem.

          Nåja, vi får se hur han växer till sig. Nu ska vi på semester med honom och det betyder att vara i kohagen och vilda runt. Det kommer han tycka är toppen, snart får vi vårt hus så han kan få bli en riktig utekatt.

          Tack för svaren!

          Kommentar

          • gorthon
            • July 2006
            • 61

            #6
            kan va så

            det kan va så att den e tagen förtidigt från sin mamma för en av mina har haft et bit betende inte så alvarligt att det blöder, men som du skrev var det bara mit ex som katten bet. Den sög också på sin storasysters trampdyna, frågaderunt lite och de flesta sa att de var för att katten va för ung för att flytta. Ett dra sätt att berätta för en katt att den gör fel e att ha en sprayflaska med vatten i alla rum och så fort du ser att katten gör fel så ta flaskan spraya katten på nosen det e inte alls poppis, men det funkde för mig. Nu har jag alldrig katter på bord eller bänkar..

            MVH JOHAN

            Kommentar

            • Madguppy
              • April 2006
              • 177

              #7
              sprayflaskan är bästa vapnet :P
              min hankatt bukar bita ben när jag sover, den vill nog visa kärlek på sitt sätt, först slickar han och då o då tar han en snabb bite jag tycker att det är kul. fast inte när man sover :S Det är liksom deras naturliga beteende, att busa o leka, svårt och få dem att sluta!

              Kommentar

              Arbetssätt...