allergi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidvännen
    • January 2006
    • 87

    allergi

    Hej!!
    Jag ville bara dela mina tankar med Er andra kattägare om ett jättesvårt bekymmer jag fått. Hämtade hem en liten kattkille härom veckan och han är snart 13 veckor gammal. Vi kallar honom Kalle Katt fast det kanske är mer ett kanin namn men vi tyckte det passade honom bra. Han är väldigt pigg och busig och hans bästa leksaker är en gammal penna och ett par av mina strumpor. Dessa saker släpar han runt i lägenheten..... ibland tror jag att han tror att han är en hund för om man slänger iväg strumpbollen så springer han och hämtar. På kvällarna vill han alltid ligga nära mig i soffan och sova en stund. Han är en innekatt. Problemet är nu att jag fick gå till doktorn för jag svullnade i halsen, det kliar i öronen och i ögonen och jag nyser och nyser och näsan rinner som ett vattenfall. Jag är allergisk mot honom. Jag trodde inte det var sant för jag har aldrig märkt det förut fast min syster påminde mig om att jag haft liknande besvär förut men jag har aldrig föknippat det med katt. Nu verkar det som om jag måste fösöka hitta ett nytt hem till honom och det känns så jobbigt för han är verkligen underbar. Är det någon av Er andra som varit med om detta??
    ciklidvännen
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2
    ja... fast det va min son som blev allergisk, vi fick lov att göra oss av med våran goa majja (hittad som liten ute av grannen ca4 veckor gammal som jag tog hand om) och hennes dotter som vi behöll ur kullen hon fick. Det va jättejobbigt men jag lyckades hitta hem trots att det va 2 vuxna katter =)
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    • pia-lotta
      • June 2006
      • 21

      #3
      Hejsan !
      jag har varit med om precis samma sak som du. Det var i nov. förra året. Vi hade en hund som blev sjuk och fick avlivas. Efter det ville dottern ha ett nytt djur. Jag har haft katt förut för ca. 10 år sedan. Vi bestämmde att vi skulle skaffa en kattunge istället för en ny hund. En granne hade en bekant vars kattmamma hade dött och lämnat några femveckors ungar efter sig. Om ingen tog hand om ungarna skulle de avlivas. Vi tog hand om en liten rödrandig wiggo... Helt underbart snäll och kelig ! Han och jag blev jättetajta eftersom jag fick bli hans nya mamma alldeles för tidigt... Så plötsligt efter en tid (han hade hunnit bli ca 12 v) så gick det inte längre... Jag hade känt av honom en tid, men inte velat erkänna det... Det fanns inget annat att göra än att lämna bort honom... Dottern var inte glad...Men han fick komma till ett bra hem på landet. Familjen som tog hand om honom hade mist sin katt samma vecka, så på något sätt verkade det som om det var till dem han skulle. Lider med dig för jag vet precis hur det känns. Försök att hitta ett riktigt bra nytt hem så känns det iallafall bättre för kattens skull..
      Lycka till !!

      Kommentar

      • ciklidvännen
        • January 2006
        • 87

        #4
        Tack Pia lotta och anna för era svar. Det känns jobbigt för jag har verkligen aldrig sett mig själv som allergisk. Har tidigare haft en huskatt som hette Skorpan och han var så underbar men tyvärr gick han ut och var borta några dagar och när han kom hem var han så illa skadad så vi var tvugna att avliva homom. Det känns tungt att känna att man inte kan behålla den här lilla söta kattungen men det går bara inte för jag blir så dålig. Har annonserat ut honom men ej fått svar ännu. Vill ju att han ska komma till ett kärleksfullt hem där han får stanna livet ut....
        ciklidvännen

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          ingen rolig historia, glad att ja inte är allergisk iallafall så får ja kvar min fisktokiga "lika smidig som en blåval på land" katt.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • desiredillusion
            • February 2006
            • 512

            #6
            Heisann!

            Jeg vet ikke om det gjelder for alle allergikere, men det er faktisk slik for noen at man "venner seg" ("get used to") den aktuelle katten. Jeg har selv to innekatter, og er allergisk mot både hund og katt. Da kattepusene mine er innekatter, er de rundt meg hele tiden, så jeg reagere ikke på dem lengre. Samboeren min hadde det ennå verre, akkurat som deg reagerer han allergisk ved å få problemer med luftveiene. Han måtte i begynnelsen bruke inhalator, etc. Men nå går alt bra, han reagerer bare hvis han leker veldig med dem (de er veldig lekne til å være 6 år gamle), og de klarer å få en klo inn under huden, eller er veldig mye oppe i ansiktet hans.
            Det samme med hunder. Familien til samboeren har alltid hatt hund, og han har alltid reagert på dem når det er lenge siden han har vært hjemme hos dem.
            Så om katten din er innekatt, og skal fortsette å være innekatt, vil du nok trolig bli vant med dem, og til slutt ikke reagere allergisk lenger. Men om du senere treffer andre katter, vil du nok reagere på dem, fordi du ikke er vant med dem. Hvorfor det er sånn, vet jeg ikke.
            Så du må nok egentlig bare bestemme selv. Er du villig til å leve med plagene en stund, kan du jo beholde ham
            I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

            Kommentar

            • ciklidvännen
              • January 2006
              • 87

              #7
              A jag hoppas ju att det skall bli bättre men det känns ju inte så nu men man kan ju alltid hoppas..........................
              ciklidvännen

              Kommentar

              • desiredillusion
                • February 2006
                • 512

                #8
                Jeg glemte å nevne at det faktisk kan ta opp til et halvår, eller et år...

                Håper det ordner seg for deg, da en innekatt er en ufattelig god følgesvenn å ha
                I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                Kommentar

                • ciklidvännen
                  • January 2006
                  • 87

                  #9
                  Ursprungligen postat av desiredillusion
                  Jeg glemte å nevne at det faktisk kan ta opp til et halvår, eller et år...

                  Håper det ordner seg for deg, da en innekatt er en ufattelig god følgesvenn å ha
                  A fast idag fick jag svar från en kille som gärna ville ta hand om honom tillsammans med sin fästmö. De har trädgård och det finns andra djur i närheten och inte så långt från där jag själv bor och det känns skönt att det nog ordnar sig till slut. Tack alla för stöd i denna jobbiga stund.
                  ciklidvännen

                  Kommentar

                  • desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

                    #10
                    Kjempebra!

                    Godt å høre at det ordner seg Siden han er såpass ung vil det nok også gå ganske bra for ham å flytte.
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                    Kommentar

                    Arbetssätt...