lite frågor gällande ett perserköp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jokis
    • March 2006
    • 17

    #31
    Hej!
    Har hon stamtavla (Sverak). Är hon inte fullvacc? Det ska de vara innan leverans. Det ska uppfödaren stå för.
    Detta står på Sverkas hemsida:
    En SVERAK-uppfödare är skyldig att vid leverans av katt ombesörja att katten är:

    minst 12 veckor gammal
    stambokförd - stamtavla skall överlämnas till ny ägare
    veterinärbesiktigad - intyget, som överlämnas till ny ägare, får ej vara äldre än 7 dagar
    fullvaccinerad mot kattpest och kattsnuva - intyg överlämnas till ny ägare

    Så det låster konstig om den inte är fullvaccinerad då du fick den. Självkart så går det att vaccinera efter 3 veckor. Det brukar vara ca 3-4 veckor man vaccinerar andra gången.

    Jag vet att endel uppfödare kan sätta avelsförbud och sälja katten billigare. Tycker själv det är fel, enda gången man sätter ett avelförbud är om inte katten alls håller måttet (ej rastypisk..häng öron tex.)eller har någon defekt eller sjukdom.
    Bla..perseruppfödare (även andra rasuppfödare) sätter pris efter hur de ser ut, en utställningskatt kan verkligen kosta skjortan, medan en som passar till sällskap är billigar.
    Jag föder själv upp skogisar och de flesta uppfödare har ett och samma pris på katterna. Det spelar ingen roll om de är utställningsmässigt lovand (man kan ju aldrig garantera att de går bra på utställningar) och enbart sällskapskatt. För vi säljer dem först och främst till sällskapskatter, men det betyder inte att man inte får ställa ut dem och eller avla på dem. Men självklart så säger vi till om någon är ute efter ett utställnings katt eller till avel om inte någon passar för det. Eller tvärt om. Du kanske köper en katt bara för sällskap och fastnade för den "bästa lovade" kattungen i kullen. Bli inte förvånad om uppfödaren försöker locka med att vara med på en utställning. Det är ett sätt för uppfödaren också att få en bedöming om den kompinationen de gjort, för att kunna utvärdera inför nästa planer.

    Oj.. nu börjar det bli en roman här.. det var inte meningen.

    Ett tips till pälsvården på din perser. Det är när pälsen blir fet, som den tovas sig. Om du tar en del yes diskmedel och 5-7 delar vatten och schamponerar katten i, dock inte huvudet. Och sedan sköljer du noga ur pälsen. Sedan tar du en schampo, antingen katt eller barnängens schampo tex. och schamponerar den i, det behövs inte mycket, bara så du får en lite godar lukt på katten. Och sedan sköljer du noga igen. OBS!!! använd inte balsam!!..
    Torka den noga, och sedan vänj den med en hårblås och kammning. Du blåser och kammar den samtidigt så den blir riktigt torr. Kom ihåg i jumskar och under armarna och magen.. Man kan behöva vara två.
    Sedan kan du pudra katten med tex..Janssons puder..och borsta ur. Pälsen blir lätt att hålla efter.

    Lycka till med din nya vän!!!

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #32
      jokis, hej och tack för ditt svar!
      jag och uppfödaren kom överens om att jag skulle ta andra sprutan. hon drog av lite på priset istället. så det är ingen fara.

      min kisse hade lite för lång nos, det var väl hennes defekt antar jag. men hon har ju endå bra gener! och är otroligt vacker och fin. hon skulle ha gett fina ungar tror jag. men det är ju avelsförbud på henne så. vilket är jättetrist tycker jag. köpte henne som sällskap. men för det tycker jag inte de borde vara fel att ställa upp henne samt avla... förstår inte riktigt meningen med avelsförbud. kan förstå om det är någon sjukdom med en katt osv.. men inte när det egentligen inte finns någon anledning. nosen kan ju bli jättebra på ungarna till henne. eller sådana småsaker överhuvutaget kan ju bli bra hos ungarna. känns lite som att uppfödare gör så för o straffa en för att man inte pungar ut med ett par tusen extra. jag tycker det hade vart skoj att få några ungar med henne, om än jag är okunnig gällande den biten. kan man ställa ut en katt trots att det är avelsförbud? när man ställer ut en katt blir man bedömd av en domare då? jag hade bara velat va på utställning för att visa upp henne.

      tack för tipsen om pälsen! känns som en jobbig procedur att bada kisse sen :P
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #33
        Ställa ut katten kan du göra trots avelsförbudet. Även om du kastrerar henne så småningom kan du ställa ut.
        Hur menar du med om man blir bedömd av en domare på utställning? Katten blir det. Här kan du läsa om hur det går till: http://hem.passagen.se/scrollan3/uts..._dummisar.html
        Jo, det är pyssel med en perserpäls. En kompis till mig köpte perser för rätt många år sen och hon skötte katten superfint i början men på slutet såg han ut som en rishög, ständigt tovig och fet i pälsen. Inte så värdigt om du frågar mig... Är man inte intresserad av pälsvård ska man inte ha en sån ras heller tycker jag. Jag t ex är helt värdelös på pälsvård och gör hellre andra saker med mina djur. Jag hoppas att det går bra med badandet och så. Jag badar mina katter också då och då. Särskilt när de var små och skulle vänja sig gjorde jag det minst en gång i månaden. Nu är de jättesnälla och står lugnt i badkaret men det syns att de inte tycker om det. Min fluffiga hankatt vet också att han blir fönad efteråt eftersom det tar så lång tid för pälsen att torka, så om han får chansen smiter han in under sängen och då är det svårt att övertala honom sen.
        Såhär glad ser han ut när han blir fönad... http://s25.photobucket.com/albums/c6...Anch=imgAnch12 men han sitter iallafall stilla på kökssoffan tills jag slutar.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #34
          ok! får se om jag kanske ställer ut henne någongång då. Hon är ju så fin så det hade vart trist att inte göra det.

          Tänkte på det här med att bada katten. Torkar inte yes ut huden på katten? Annars vad kan man ha för att rengöra katten? För det är nog snart dags att tvätta kissen och vill veta vad jag ska ha för medel... kattschampoo är ganska dyrt och jag undrar om vanligt schampoo går bra? för det luktar ju väldigt gott det med.. är barnängen det bästa att ha till katten isåfall? Eller är det bra att köpa kattschampoo med någon bra egenskap eftersom persern endå har väldigt mycket päls och är en viktig del av den..
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #35
            sen undrar jag en till grej, hon beter sig rätt konstigt!

            Det började här i datarummet, hon står o gräver helt vild efter något vid listen! Det är ju plastmatta här så det tar ingenting när hon "gräver".

            Men sen så gjorde hon även så i sovrummet, vid listen stod hon och grävde. Hon gräver rätt fort också. Benen går hela tiden på henne. Det ser jättekonstigt ut. Ungefär som att det skulle vara något i marken hon vill åt. Men varför gör hon sådär? Försöker hon gräva sig ut eller? =S
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • Jokis
              • March 2006
              • 17

              #36
              Bad..

              Nä, inte om du inte badar för ofta i yes. Visst kan du ta barnängens schampo sedan, det behövs inte mycket. Bara då får en bättre doft en yes.. det luktar inte så vidare. Men det finns många kattschampon. Hör med din uppfödare vad hon rekomenderar.

              Ja, prova att ställ ut henne, kom ihåg att du måste vara med i någon kattklubb då också.

              Det kan vara något hon fått för sig bara att gräva. Eller att man kan komma ut där. Det kan lukta något spec. där. Men håll koll, så hon inte börjar göra sin behov där. Du kan även försöka att avleda henne när hon håller på.. Lek med henne.

              Lycka till med missen .. ps.. vad heter hon?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #37
                enda gången min katta gräver är när hon försöker gömma mat eller täcka över hårbollar hon spytt upp.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Tintaglia
                  • January 2006
                  • 146

                  #38
                  Hej!
                  Du kan prova att tvätta med rengöringsmedel precis där hon krafsar - våra katter gör också så ibland och då beror det oftast på att de har suttit där när de har kommit från lådan och varit nybajsade. Då sitter doften kvar i golvet och de tycker att de måste krafsa över det som luktar...

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #39
                    Jokis, Jag badar ju bara kissen en gång i månaden, så då går det väl kanske bra. Men jag har bara skonas diskmedel. Det fungerar lika bra? Kan man ta vilket schampoo somhelst eller ska det vara barnängens? Har ännu inte bestämt namn på henne =) det är supersvårt! Så jag kallar henne det som hon heter i stamtavlan än sålänge. Har du några namnförslag?

                    Tingtaglia, Haha! Ja jag får testa och tvätta golvet där kanske =) får hoppas det hjälper! För jag tycker det är ett underligt beteende =\ gräver som om hon försöker gräva sig ut eller gräva sig till något.
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #40
                      De flesta schampoon är för parfymerade för katter. Sen har jag för mig att sådant som vi använder i duschen har ett ph-värde som inte riktigt passar hundar och katter. Det finns bra schampoon som är anpassade för katter och som visserligen kostar en slant men räcker väldigt länge då de är ganska dryga. De som vi brukar köpa till hundarna och katterna kostar kanske 120 spänn men räcker då i över ett år.
                      Har fått väldigt bra tips av din uppfödare så fråga gärna henne hon kan ju det där!
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • Kryddan03
                        • December 2003
                        • 45

                        #41
                        Som kattuppfödare måste jag ju lägga mig i lite.

                        Nu är jag med in en kattklubb som är ansluten till SVERAK så det är bara det jag kan uttala mig om. Det kan ju hända att din uppfödare är med i en IDP-klubb (independent d v s fristående från SVERAK) och andra regler kanske gäller.

                        Vad gäller avelsförbudet får en SVERAK-uppfödare bara belägga en katt med avelsförbud om katten har ett medicinskt fel t ex ögondefekter, gravt bettfel, dövhet, svansknick etc. Det måste dessutom styrkas med veterinärintyg. Det enda en uppfödare i övrigt får belägga en katt med avelsförbud för, som inte är medicinskt, är icke önskvärd färgdefekt. Men, det brukar bara gälla för de raser där färg eller teckning är viktig i utställningssammanhang t ex birman som inte får ha vita fläckar i sitt mörka ansikte (den s k masken). Vad jag vet förekommer persern i över 300 färgvarianter så jag har svårt att tro att man skulle få igenom ett avelsförbud p g a färg på perser. Att belägga en katt med avelsförbud inom SVERAK för att den inte har det där lilla extra eller lite för lång nos skulle aldrig gå igenom.

                        Vad gäller vaccination så får en SVERAK-uppfödare aldrig lämna från sig en kattunge som inte är fullvaccinerad d v s två vaccinationer mot kattpest och kattsnuva. Det är inget man kan deala bort med köparen. Utan man riskerar uteslutning om man bryter mot det. Dessutom skall katten vara veterinärbesiktigad med intyg som inte är äldre än en vecka när den flyttar från uppfödare. Plus det andra som Jokis nämnde.

                        Ytterligare en sak som jag tänkte på när jag läste genom dina inlägg är att en uppfödare som säljer till en privatperson aldrig kan avtala bort det som gäller i konsumentköplagen. Det innebär att även om du skrivit på diverse tillägg i ett kontrakt som är hindrande för dig t ex att ta en kull efter henne så kan du strunta högaktningsfullt i det. Katter räknas som vara och köpt är köpt och du är i din fulla rätt att göra vad du vill med katten. Kolla in SVERAKs köpeavtal: http://www.sverak.se/SVERAK/Top_inne...telse_0604.doc
                        Allt utöver det som avtalas i det gäller alltså inte mellan en uppfödare och en privatperson. Det är lite skillnad mellan uppfödare och uppfödare eftersom registrerade uppfödare räknas som näringsidkare.

                        Själv säljer jag mina kattungar som sällskapskatter rakt av med samma pris på alla. Oavsett om jag kan tycka att någon har bättre förutsättningar än någon annan. Jag kan aldrig garantera att katten kommer att leva upp till mina aningar om eventuell avels- eller utstllningskvalitet när den är vuxen. Jag tycker bara att det är roligt om köparen först endast tänkt sig katten som sällskap men sedan blir intresserad av utställning eller avel. Dessutom tycker jag att alla är lika mycket värda oavsett vilka förutsättningar de kan tänkas ha vad gäller utseende. Det enda jag kan tänka mig att gå ner i pris på är om kattungen har ett medicinskt fel som kan innebära kostnader för köparen t ex navelbråck som kanske behöver opereras.

                        Sedan instämmer jag med de som sagt att det bara är en myt att en katthona måste ha en kull för att må bra. Det stämmer inte alls. Om man inte har tänkt sig att ha katten till avel så är det allra bästa för katten att kastrera den oavsett om du bara har den som innekatt. Du tar helt bort risken för livmoderinflammation och -cancer + att du minimerar risken för juvertumörer.

                        Rörande försäkringar så rekommenderar jag dig att teckna för så högt ersättningsbelopp som möjligt. Det är dyrt hos veterinären om olyckan skulle vara framme. Tro mig. En av mina katter råkade ut för en olycka för några år sedan vilket krävde två på varandra följande operationer + eftervård. Jag var helt övertygad om att jag hade katten försäkrad för minst 30 000 kr, men hade råkat glömma kryssa i en ruta för extraförsäkring så hon vara bara försäkrad till 15 000 kr. Hela kalaset gick till slut på dryga 30 000 kr varav jag då fick punga ut med över hälften. Oftast höjer det dubbla försäkringsbeloppet bara premien med några tior per månad så det är det värt. Ring runt till olika försäkringsbolag och jämför. Jag har själv t ex mina förskäkringar i ett bolag som har fast självrisk på två olika belopp man kan välja mellan. Det innebär att jag slipper de där 20% extra man annars ofta får betala. Blir veterinärvården omfattande plockar de där procenten till ganska rejält.
                        Även om det kan kännas lite främmande eller långt borta nu när du har en liten ullig, gullig lillmisse hemma så tycker jag att du ändå skall teckna en livförsäkring på henne. Vad som helt kan tyvärr hända och då är det skönt att man kanske har möjlighet att på sikt skaffa en ny liten katt. Visst kan det kännas svårt att tänka på sådant nu, men som sagt.

                        Lycka till med lillkissen!

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #42
                          Vad skönt att du kom och redde ut begreppen! Jag har haft massor av funderingar kring det där med avelsförbudet. Det har bara låtit alldeles för fel!
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • trollet85
                            • January 2005
                            • 667

                            #43
                            Kryddan03, Tack så mycket för svaret! Men det är endå ganska svårt att förstå allt för en nybörjare jag jag =) jag vet inte om jag är registrerad i sverak. min uppfödare hade en egen kattklubb tydligen som hon gjort mig medlem i. men jag vet inte om den är med i sverak. vad gäller för mig då isåfall? gäller endå villkoren för mig? typ som att endå kunna ta en kull på henne.. det som skedde var att jag blev "sparkad" från kattklubben sa uppfödaren.

                            Men å andra sidan kan den ju inte vara med i sverak då du säger att avelsförbudet inte hade gått igenom. för de är ingen sjukdom på kissen. det enda var ju att hon hade för lite lång nos... sen tror jag heller inte hon skulle äventyra att bli avstängd från sverak genom att lämna henne före andra sprutan.... läste förresten nu lite gammla mail där det står att hon säljs efter IDP's regler =(( blä.... varför känner jag mig lurad på ett vis? känns som att de är ett sätt att undvika sverak och att jag typ inte har något "rätt" på min sida om man säger så... de känns som säkert om det hade vart sveraks regler om du förstår vad jag menar.... nu visste hon säkert vad hon gjorde o har lyckats slingra sig undan reglerna som är till fördel för mig då.. inte för jag bryr mig. men som ni också verkar tycka, så tycker inte jag att avelsförbud är nödvändigt. för jag har köpt katten o då ska väl säljaren ge blanka fan i resten... tycker de är som att säljaren vill ha förtjänst av de kr jag kommer sälja ungarna för. när inte katten har någon sjukdom osv så är det ju ingen anledning till det...Ska läsa lite på reglerna för det andra nu och se vad som gäller mig =\ men jag tycker du verkar ha en väldigt bra uppfattning och teori om saker! alltså hur det går till när du säljer och hur du ser på saken. det är precis så jag ser på saken med. så när folk börjar sätta avelsförbud för att man inte betalar några tusen extra för katten så tycker jag det är sniket och det känns en aningen underligt... men men, uppfödare är ju olika. men jag är så oinsatt i "branschen" så jag vet inte vad som är konstigt eller ej =)

                            gällande försäkring så tror jag att jag tecknade upp till 30 000...och 20% på det som går över det. tycker det är så virrigt det med försäkring så jag vet knappt vad jag pratar om =) försökte sätta mig in i det när jag tecknade den och tror jag fattade på ett ungefär. men liksom, jag väljer ju hellre 30 000kr än 60 000kr i den kategorin för 30 000kr låter ju alldeles tillräckligt tyckte jag =\

                            Inka, jag köper nog lavendelschampoot jag såg i affären =) det verkar som bra endå.
                            63L med salamandrar
                            Mina älskade persers Viola och Velvet

                            Kommentar

                            • Kryddan03
                              • December 2003
                              • 45

                              #44
                              Ursprungligen postat av Inka
                              Vad skönt att du kom och redde ut begreppen! Jag har haft massor av funderingar kring det där med avelsförbudet. Det har bara låtit alldeles för fel!
                              Bara roligt att vara till lite hjälp om man kan.

                              Det som rör till det lite grann tror jag är att det inte är så längesedan som SVERAK-uppfödare kunde placera en kattunge i det s k reservregistret i stort sett oavsett anledning. Det innebar även avelsförbud på missen då. Fast det kan man inte göra längre.

                              Kommentar

                              • Kryddan03
                                • December 2003
                                • 45

                                #45
                                Trollet85: Fundera lite på det där med livförsäkring också.

                                Nu är jag inte så insatt i IDP, men läs på ordentligt vilka regler som gäller. Här är en övergripande hemsida för Nordiska IDP-klubbar: http://www.nordiska-idp.com/default.asp?page=startsidan

                                Jag kan slänga in en fråga på ett forum där jag vet finns några IDP-medlemmar också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...