Katten bajsar inte i lådan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alicia
    • February 2006
    • 60

    #16
    Hej

    Jag satt en dag och skrev ned råd och tips om bajsbesvär hos katter till min kompis. - Tänkte att det kanske kan ge dig några tips som du inte tänkt på.
    Dessa råd gäller katter som alltid bajsar på fel ställe eller katter som bara bajsar utanför lådan när de är lösa i magen. Hos en del katter är det uppenbart att det är en protesthandling för att de är ensamma för mycket och inte får den stimulans de behöver. En vanlig anledning till bajsproblem är att många inte tar hand om kattlådan ordentligt, och att katten protesterar genom att sätta sig utanför. För många katter blir det då logiskt att sätta sig i badkaret, eftersom katter strävar efter renlighet och vill städa undan sin avföring. Katter som levt i misär hos sk djursamlare visar också samma beteende, de sätter sig i diskhon, tvättställ eller i badkar när de gör sina behov.
    Jag har haft några olyckor med min katt då hon har satt sig utanför. Och då har det handlat om protest mot tillståndet i lådan. En gång var det för smutsigt i lådan, det hände när vi hade en stödkattunge hemma och de delade låda. En annan gång var det för att jag gjort ren lådan med ett nytt rengöringsmedel som luktade starkt och illa (Eldoradomärke som till och med jag tyckte var äckligt). Min katt har då satt sig på ett annat ställe som hon tycker är logiskt – i duschen.
    Katter som kissar eller bajsar på fel ställen bör först och främst utredas av veterinär. Om det inte ligger någon sjukdom bakom kan man prova nedanstående tips. Beteendestörningar som dessa går det att finna en lösning på. Det gäller bara att hitta rätt lösning (vilket inte alltid är så lätt). Vill bara förtydliga att man aldrig ska skälla på katten eller straffa den för felaktigt beteende – då förvärrar man bara beteendet. En katt ska man belöna när den gör rätt istället.
    Här kommer de samlade råden och tipsen om bajsproblem:
    • Skura kattlådan med klorin. Katter är väldigt förtjusta i just den doften och dras till den.
    • Byt rengöringsmedel. Kanske är det nuvarande medlet för starkt för katten, eller att katten inte tycker om det av någon anledning. Man ska undvika rengöringsmedel som luktar citron, då det är en doft katter undviker.
    • Byt sand i lådan. Många katter är känsliga mot kattsanden i lådan. I vissa fall har kattägare provat tre olika sorter kattsand tills de hittat rätt, och katten har åter accepterat lådan. Tassarna är ju väldigt känsliga hos katter, och vissa individer tycker inte om för grusig sand osv.
    • Prova att använda två kattlådor. Många katter vill ha en låda att kissa i, och en låda att bajsa i. De vill inte göra det på samma ställe. Katter som går ute, går ju aldrig på samma ställe heller.
    • Flytta kattlådan. Kanske vill katten inte ha sin toalett på det ställe den står idag.
    • Skura ställen där katten bajsat så att doften av toalett försvinner. Där kan citrondoft ge resultat.
    • Man kan också ställa ut matskålar på de ställen katten bajsat.
    • Passa katten och flytta den till kattlådan när den är på väg att bajsa utanför.
    • En del ger rådet att stänga in katten i ett rum tillsammans med sin kattlåda och matskål och vatten. Syftet är att katten vill ha rent omkring sig.
    • Kastrera katten. Många katter börjar revirmarkera genom att bajsa utanför sin låda när de blir könsmogna.
    • Prova Feliway. Köps hos din veterinär.
    • Katter med mag-tarmbesvär som bajsar utanför lådan, kan göra det därför att de förknippar sin kattlåda med smärta. De försöker undkomma smärtan genom att bajsa på andra ställen. (I dessa fall måste ju katten självklart få hjälp av veterinär för sina mag-tarmbesvär.)
    • Många katter reagerar på förändringar i hemmet genom att visa sin protest genom att sätta sig utanför lådan. Det kan vara på grund av ett nytt barn i familjen, en ny katt, eller att katten är för mycket ensam hemma. Många katter reagerar också på om någon i familjen tar in doften från främmande djur.
    • Många katter som har kattlådor med tak och lucka, sätter sig utanför när de är lösa i magen. Av någon anledning, kanske är det doften, vill de inte sitta i en låda med tak och lucka när de är dåliga i magen. Flera kattägare har löst detta med att ta bort taket och luckan. Två lådor kan ju också vara en lösning på just detta problem.




    110 liters Juwel, svenskodlade guppies
    5 kg kattflicka

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      tänkte bara påpeka att en del katter sätter sej och kissar i avloppet till duschen till exempel utan att det för dens skull handlar om protestbeteende utan har ibland med lukter att göra.

      min katta har ju varit på locket till duschavloppet ett flertal gånger men slutade när ja ställde en låda där ett par dagar och har inte rört locket på ett par månader nu.

      sen är det heller inte direkt jätteovanligt att katter hoppar upp och gör sina behov i toaletten n'r det går, vilket iofs kan ses positivt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #18
        Hej.
        Jag förstår inte varför han inte kan få "bajsa" i badkaret.Går att göra rent.Jag förstår honom om han väljer diskhon.Istället???
        Katter är vilda djur inte (egentligen) anpassade djur.
        Jag gör rent "lådan" efter varje "tillfälle".
        Samma sak??
        MVH Marita
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        Arbetssätt...