bilder på era katter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Raven
    svarade
    Ursprungligen postat av Morellen
    till hunden ryckte in som förstärkning och jagade bort den andra katten)
    hahaha en katt man inte ska bråka med då

    lilltips.
    min lilla katta hade ett mindre sår i nacken och frågade om det när hon vaccinerades då det inte riktigt ville läka då fick ja höra att ja skulle pilla bort sårskorpan och försiktigt torka med en handduk och ljummet vatten.

    Lämna en kommentar:


  • Morellen
    svarade
    Här är min tolvåring fångad mitt i morgontoaletten.

    Just nu tokspinner han i mitt knä och vill att jag skall klia hans sårskorpor (var i slagsmål igår, ett dj-la liv på natten till hunden ryckte in som förstärkning och jagade bort den andra katten)
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • gren
    svarade
    Jag tror det är lite av samma princip som att folk spolar ner fiskar i WC-stolen. Okunskap helt enkelt.

    Det börjar ungefär så här;
    Ungarna vill ha en katt och mamman/pappan har ju minsann haft (eller velat ha) en katt tidigare. En katt införskaffas (gratis naturligtvis), eftersom det bara handlar om kattmat, gärna billigt torrfoder från Willys... det är ju samma i allt torrfoder. Njurproblem eller urinsten om 5-10 år kopplas naturligtvis inte samman med fodret. Någon information behöver man ju inte ta reda på. En katt tar hand om sig själv.

    Skita kan de ju göra i naturen, vi bor ju i ett område som inte ligger precis vid en motorväg. Vaccination och kastrering har få hört talas om, även fast det bara kostar en spottstyver i förhållande till de problem man slipper om något går fel.

    Katten blir påkn*ll*d och ungarna är jättesöta. Tyvärr har många andra gjort precis samma tabbe och har också kattungar. Pappan/mamman har inte mod att slå ihäl kattungarna, som de faktiskt själva, indirekt, är orsaken till. Att ha ihjäl ungarna hos veterinären är apdyrt, det har man minsann hört, så någon av dom tar ungarna till sjön i en påse med en stor sten i, eller kastar ut dom från bilen på väg till jobbet. Dåligt samvete tror jag inte många har, eftersom dom nog tror att det är ett ganska skonsamt sätt att dö.

    Jag tror inte någon gör det av illvilja, utan ren okunskap. De som bor på landet känner ofta någon som har mod att utföra avlivningen själva. Ett skott med en salongsbössa kostar inte mycket och många lantbrukare har just en sådan bössa. Ring upp valfri bonde istället om ni inte vill åka till veterinären!

    Gratis kastrering hade nog förändrat ganska mycket i katternas liv. Ännu bättre hade det varit om kattungar inte var gratis, för då hade folk inte skaffat sig katter lika snabbt. 500 spänn är inget orimligt pris för en huskatt - man får ofta en vän i 15-20 år.

    Jag och min sambo blev idiotförklarade när vi köpte vår Maine Coon. Det handlade om ganska många kronor och det kändes i fickan, men vi har inte ångrat vårt inköp en enda dag. Många tror att man betalar för katten, men det är priset för att få katter som är friska (besiktade hos veterinär), från föräldrar som är friska (ev testade för höftproblem, könsjukdomar m m) med givna egenskaper, vaccinerade flera ggr. Den som haft en okastrerad hankatt inomhus vet hur kul det är. Priset för att "låna" en hankatt är därför därefter. En kattuppfödare går sällan plus.
    Senast redigerad av gren; 04 November 2005, 09:38.

    Lämna en kommentar:


  • Schwartzi
    svarade
    Ursprungligen postat av laerni
    Här är Albert och Albertina Två småttingar som hittades i en påse utslängda längs mortorvägen mellan Norrköping och Linköping! Dom har fått ett hem hos oss!
    http://static.tradera.com/groups/image_422.jpg
    Ojoj så söta de var då... ganska lika våra syskon när de kom till oss.
    Jag har ingen som helst förståelse för hur folk kan slänga ut små hjälplösa kattungar i skogen. Om man nu vill ha ihjäl dem kan man väl åtminstone klubba ihjäl dem själv i stället, om man är för snål för att ta dem till veterinären. Man kan ju undra om de som gör på detta sätt har något som helst dåligt samvete för vad de gjort.
    Nåja... skönt att det gick bra för dessa två iallafall!

    Lämna en kommentar:


  • laerni
    svarade
    Här är Albert och Albertina Två småttingar som hittades i en påse utslängda längs mortorvägen mellan Norrköping och Linköping! Dom har fått ett hem hos oss!

    Lämna en kommentar:


  • Schwartzi
    svarade
    Här är våra tre katter.
    Från vänster: Millan, Tessan och Tusse.
    Alla tre har samma mor (perser) och förmodligen samma far också (fläckig bondkatt). Tessan och Tusse är kullsyskon födda 2000, Millan är ett år äldre.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Malin_f85
    svarade
    Paula&Jimmy

    Hej! Jag såg att du inte klarade av katter pga allergi. Har du möjligtvis testat rasen Rex? Finns två olika: Devon Rex och Cornish Rex. Dessa katter saknar stickelhåren och mjällar inte så mycket. Fäller i princip inget hår alls heller. Många allergiker tål dem. Jag är en av dem. Men det är ju inte alla som tål dom... men testa om du vill veta. De ser lite speciella ut, men är väldigt eleganta. Själv har jag en Cornish Rex vid namn Amadeus.
    Hade bra!
    Senast redigerad av Malin_f85; 02 November 2005, 18:03. Anledning: Till Paula&Jimmy

    Lämna en kommentar:


  • Rambo
    svarade
    mina katter Tiffany och Lizton
    Tiffany är perser skogis korsning och Lizton är en bengal

    Jag tycker (särskilt efter att ha skafat Lizton) att man ska ha minst två katter även om man är hemma hela dagarna. Tiffany är mycket lugnare och en trevligare katt sedan jag fick hem Lizton.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Raven
    svarade
    Patrik_tq är ju bra att de funkar för en del iallafall.
    polarns ungar vill ju ha husdjur men fadern i familjen är pälsdjursallergiker så nu kommer dom komma hem till mej i stället å kela med min katt.

    jaffehuff
    2 katter då kanske ?
    2 katter kan ju underhålla varann och får inte långtråkigt lika lätt och finns ju många katthem runtom i sverige där du kan få 2st för lite pengar.

    Lämna en kommentar:


  • jaffehuff
    svarade
    ÅÅÅh, vad jag saknar katten när jag ser era fina sötnosar! Men jag kan ju inte ha en katt här i lägenheten aldelles själv när jag inte är hemma...!
    Ska åka hem till mor nu och underhålla hennes katt! Hon hatar egentligen att ligga i knä, men jag håller på o övertala henne att hon inte gör det... Fungerar riktigt bra när hon "glömmer av sig"!!

    Ha det gott, alla catlovers!

    Lämna en kommentar:


  • Patrik_Tq
    svarade
    Ursprungligen postat av Raven
    jag är chockad kom ihåg nåtsånär rätt

    skämt osidå är ju bra att det finns iallafall nån katt som funkar för en del allergiker.
    Kom ihåg att den funkar inte för alla, det finns inga pälsdjur som är 100% allergifria.
    Men som sagt för många funkar den, finns massor med testhem runtom i sverige som man kan besöka och testa.

    Nackdelen är priset på kissen men för oss kändes det som skitsamma nu när vi äntligen kan ha katt

    Lämna en kommentar:


  • Raven
    svarade
    jag är chockad kom ihåg nåtsånär rätt

    skämt osidå är ju bra att det finns iallafall nån katt som funkar för en del allergiker.

    Lämna en kommentar:


  • Patrik_Tq
    svarade
    Ursprungligen postat av Raven
    Ursprungligen postat av Babbett
    Om man inte har någon katt då?
    kan ju alltid skaffa en

    Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
    Jag har provat med alla möjliga kattraser (inte köpt, bara varit nära) men jag känner av alla..
    för ett tag sen läste ja om en kvinna som importerat nån kattras som passade speciellt bra till kattallergiker.
    kanske kan va nåt å kolla på men kostar därefter.
    8000kr eller nåt för en kattunge.
    kommer tyvärr inte ihåg va de va för ras men kan ha kommit från sibirien men högst osäker.
    Det var sibiriska katter
    Vi har allergi i våran familj men det funkar kalasbra med våra 2 katter ändå !
    Såhär ser dom ut:

    Lämna en kommentar:


  • Raven
    svarade
    Ursprungligen postat av Babbett
    Om man inte har någon katt då?
    kan ju alltid skaffa en

    Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
    Jag har provat med alla möjliga kattraser (inte köpt, bara varit nära) men jag känner av alla..
    för ett tag sen läste ja om en kvinna som importerat nån kattras som passade speciellt bra till kattallergiker.
    kanske kan va nåt å kolla på men kostar därefter.
    8000kr eller nåt för en kattunge.
    kommer tyvärr inte ihåg va de va för ras men kan ha kommit från sibirien men högst osäker.

    Lämna en kommentar:


  • gren
    svarade
    Lisa, vår 12 åring. Halvperser/huskatt.
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Wheenie som igår fyllde 11 månader. Maine Coon och 4,5 kg och 79 cm från nos till svansspets. Den här bilden är dock från när hon var ungefär 14 veckor.
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...