Ny katt, gammal katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fred fish
    • July 2004
    • 120

    Ny katt, gammal katt

    Hej,

    Vi skaffade katt (hona) i juni, det är verkligen jättemysigt att ha katt. Jag jobbar och min sambo studerar, så katten är sällan ensam några längre stunder.

    Vissa dagar är vi dock borta båda två i 8-9 timmar i sträck, och vi har funderat på att skaffa en till katt så att de kan ha sällskap av varandra. En rad frågor kommer då upp:

    1) Kommer en ny katt accepteras av den gamla?

    2) Givetvis stökar 2 katter ner mer än en katt, men är det så att två katter tillsammans hittar på extra mycket bus? Det vi funderar på är om formeln vid en till katt blir 1 + 1 = 3 istället för 1 + 1 = 2 om ni förstår hur jag menar.

    3) Är det någon annan som har praktiska tips inför ett ev. anförskaffande av en till katt när vi redan har en?

    Tilläggas kan att vår katt är sex månader gammal ungefär.

    Mvh Fredrik
    240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
    190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)
  • Billy
    • July 2004
    • 28

    #2
    Jag tycker inte ni behöver vara oroliga, katten sover nog bort den mesta av tiden då ni inte är hemma. Katter är ju inte flockdjur så dom behöver ju inte sällskap av andra katter.
    Varför började jag inte med detta tidigare för ??

    Kommentar

    • MartinW
      • June 2004
      • 52

      #3
      Jag och min sambo har haft våran äldsta honkatt i lite mer en två år. Senaste halvåret har hon verkat ensam, och mest sovit och ätit. Så nu mitt under sommarens semester slog vi till med en katt till även detta en hona.

      Första dagarna var mycke fräs och morr från vår äldre katt. Men samtidigt var hon mycket nyfiken på vårat lilla nyförvärv. Nu leker dom tillsammans och jagar varandra runt i lägenheten.

      Stökigare blir det men inte så mycket som jag trodde. Lådan görs en gång per dag och det räcker gott. Största problemet vi har är väl att dom tar varandras mat, den lilla får ju inte samma mat eftersom den lille fortfarande ha ett annat näringsbehov. Det ser nästa ut som om dom har en överenskommelse om att byta mat med varandra efter en stund.
      ---253 liter---
      2 Ancistrus
      3 Palettciklider
      8 Skalarer
      10 Citrontetror
      10 Kardinaltetror

      Kommentar

      • svensdotter
        • March 2005
        • 247

        #4
        det går säkert bra, fast inte alla katter uppskattar ju sällskap. Men eran är såpass liten så det borde funka. Jag skaffade en "sällskaps"katt till min flera år gammla honkatt och det har tagit ett bra tag för att den lilla ska accepteras och alla platser är ännu den äldres revir. trots att den äldre tidigare inte varit ensamkatt, blev det först när jag och hon flyttade. Tydligen vart det hennes "eget" hem vilket hon försvarade rätt hårt.

        två katter stökar ner mer. Dom busar och jagar varann och saker ramlar i golvet och håret yr.

        Det direkta tipset jag vill ge dig är att skaffa en till ev flera lådor till. Katter är väldigt noga med att ha sin egen låda. Samma sak kan vara smart när det gäller matskål.. ha två så slipper dom trängas.
        blondin!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Fred fish
          1) Kommer en ny katt accepteras av den gamla?
          oftast går det fint efter ett tag.

          3) Är det någon annan som har praktiska tips inför ett ev. anförskaffande av en till katt när vi redan har en?
          en metod ja läst om som ska funka bra är om en katt är i köket till exempel medans den andra katten är i resten av lägenheten och i dörröppningen in till köket sitter nät.

          då kan katterna titta å lukta på varann och fräsa men då nätet finns där finns det möjlighet för katterna att backa undan i lugn å ro och minskar risken för eventuella skador dom kan få.

          lådor är väldigt olika.
          1 katt kan kräva 2 låder men 3-4 katter kan gå på samma men fler lådor betyder ju att längre tid kan gå mellan rengörning.

          2 vattenskålar eller fler är bra rätt många katter gillar inte att ha skålen bredvid maten.
          märkte det själv med min katt hon dricker enbart ur vattenskål nr2 som står 5 meter från maten.
          grannens katt dricker hellre ur toan än ur sin vattenskål som står bredvid maten.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • svensdotter
            • March 2005
            • 247

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            Ursprungligen postat av Fred fish
            1) Kommer en ny katt accepteras av den gamla?
            oftast går det fint efter ett tag.

            3) Är det någon annan som har praktiska tips inför ett ev. anförskaffande av en till katt när vi redan har en?
            en metod ja läst om som ska funka bra är om en katt är i köket till exempel medans den andra katten är i resten av lägenheten och i dörröppningen in till köket sitter nät.

            då kan katterna titta å lukta på varann och fräsa men då nätet finns där finns det möjlighet för katterna att backa undan i lugn å ro och minskar risken för eventuella skador dom kan få.

            lådor är väldigt olika.
            1 katt kan kräva 2 låder men 3-4 katter kan gå på samma men fler lådor betyder ju att längre tid kan gå mellan rengörning.

            2 vattenskålar eller fler är bra rätt många katter gillar inte att ha skålen bredvid maten.
            märkte det själv med min katt hon dricker enbart ur vattenskål nr2 som står 5 meter från maten.
            grannens katt dricker hellre ur toan än ur sin vattenskål som står bredvid maten.
            längre tid kan aldrig gå mellan rengöringarna. Har man två katter inne, blir det garanterat till att städa MINST en gån/dag. Annars får du nog plocka upp kattskit lite varstanns.
            Och tre-fyra katter får du nog aldrig att gå på samma låda!(detta gäller om dom är inne på heltid)

            Angående vattnet så vill dom mycket riktigt hellre dricka en bit ifrån maten, framförallt vill dom dricka rinnande vatten. tex ur toan. Själv skulle jag inte vilja att katten drack toavattnet, gjorde dom det så skulle jag nog köpa en sån kattfontän som finns.
            Att sätta nät i lägenheten mellan katterna verkar väldigt överambitiöst, dom kommer ändå att testa varann och bestämma rang när du väl släpper ihop dom. Så då har du haft nät i halva lägenheten helt i onödan.

            (raven: har inte du bara en katt?)
            blondin!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av svensdotter
              längre tid kan aldrig gå mellan rengöringarna. Har man två katter inne, blir det garanterat till att städa MINST en gån/dag. Annars får du nog plocka upp kattskit lite varstanns.
              Och tre-fyra katter får du nog aldrig att gå på samma låda!(detta gäller om dom är inne på heltid)
              du skrev just min poäng.
              räcker kanske med att rengöra 1gång per dag istället för 20ggr.

              Angående vattnet så vill dom mycket riktigt hellre dricka en bit ifrån maten, framförallt vill dom dricka rinnande vatten. tex ur toan.
              har jag aldrig märkt.
              katten min dricker aldrig vatten om det inte stått ett par timmar först.

              Att sätta nät i lägenheten mellan katterna verkar väldigt överambitiöst, dom kommer ändå att testa varann och bestämma rang när du väl släpper ihop dom. Så då har du haft nät i halva lägenheten helt i onödan.
              beror väl på hur mycke man bryr sej om djuren.
              då katterna har träffat å luktat på varann slåss dom inte alls lika intensivt enligt dom som har provat metoden.

              (raven: har inte du bara en katt?)
              tappat minnet ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • svensdotter
                • March 2005
                • 247

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                Ursprungligen postat av svensdotter
                längre tid kan aldrig gå mellan rengöringarna. Har man två katter inne, blir det garanterat till att städa MINST en gån/dag. Annars får du nog plocka upp kattskit lite varstanns.
                Och tre-fyra katter får du nog aldrig att gå på samma låda!(detta gäller om dom är inne på heltid)
                du skrev just min poäng.
                räcker kanske med att rengöra 1gång per dag istället för 20ggr.

                Angående vattnet så vill dom mycket riktigt hellre dricka en bit ifrån maten, framförallt vill dom dricka rinnande vatten. tex ur toan.
                har jag aldrig märkt.
                katten min dricker aldrig vatten om det inte stått ett par timmar först.

                Att sätta nät i lägenheten mellan katterna verkar väldigt överambitiöst, dom kommer ändå att testa varann och bestämma rang när du väl släpper ihop dom. Så då har du haft nät i halva lägenheten helt i onödan.
                beror väl på hur mycke man bryr sej om djuren.
                då katterna har träffat å luktat på varann slåss dom inte alls lika intensivt enligt dom som har provat metoden.

                (raven: har inte du bara en katt?)
                tappat minnet ?
                nej minnet är det inget fel på. Bara undrade eftersom jag inte vet. Vet bara att du skrivit att du har en.
                Det är säkert möjligt att dom som provat med "nätmetoden" har erfarit att katterna slåss mindre. Men sen finns det ju katter som inte slåss alls och kanske det va sånna dom använde nät för. Går ju inte att veta. Oftast slåss dom mycket lite enligt min erfarenhet.
                Vatten dricker normalt katter helst rinnande. Kan det kanske va därför det finns vattenfontäner att köpa?
                Vad gäller lådorna är det förhoppningsvis uppenbart att dom ska ha minst en låda var... Och skitmängden gör sig nog lika stor oavsett antalet lådor, altså- städa lika ofta. Borde väl också vara uppenbart..
                blondin!

                Kommentar

                • gladys
                  • March 2005
                  • 1962

                  #9
                  Skaffa du en till katt! Dom kommer säkerligen att bli vänner och ha roligt tillsammans! Risken är väl at dom busar lite väl mkt.

                  Vill du inte skaffa fler katter så klarar den sig säkert utmärkt ändock!
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                  Kommentar

                  • Nicke Lilltroll
                    • February 2004
                    • 730

                    #10
                    Jag har två katter och det var lite av samma anledning som att du ska skaffa en till. Min gamla katt verkade ha det lite trist. Hon har tidigare varit utekatt men sen jag fick henne så är hon bara inne och trivs med det. När jag fick hem min lilla katt så blev den gamla först lite nyfiken men sen gömde hon sig i några timmar. Till slut när hon kom fram igen så var hon jätteelak mot den lilla så jag fick sära på dem.

                    Efter några veckor av bråk så märkte jag att den stora började mer och mer behandla den lilla som hennes unge. De hade det jättebra tillsammans men så kom jag på att hon inte fått sin p-pilla. Dagen efter var det bråkigt värre igen. Då ringde jag veterinären och bokade tid för honkastrering. Sedan dess så har de haft jättekul tillsammans. Den gamla katten har blivit mycket roligare nu. Den lilla har lärt henne en massa saker men nästan inget på det andra hållet.

                    Att 2 katter skulle skita ner mycket mer än 1 tycker inte jag. Mina är korthåriga så jag vet inte om det kan vara därför som det inte är så mycket skitigare. Mina katter får bara 1 påse (100 g.) våtfoder varje dag som de får dela på. Det är ändå bara som godis. Torrfoder finns alltid framme. De går i samma kattlåda utan några protester.

                    Jag tycker att du ska skaffa dig 1 katt till men om du gör det så ska du göra det för att du verkligen vill ha en till och inte enbart för att skaffa sällskap till den andra som du redan har.....
                    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                    54 liter Paletter

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                    Kommentar

                    • Guppy1
                      • October 2005
                      • 57

                      #11
                      Jag har också två katter. Skaffade den yngsta av just anledningen att vi ville ha sällskap till den äldre. Den äldre är korthårig och den yngre är norsk skogskatt.
                      De smutsar inte ner mer än vad den äldre lyckades göra själv.
                      De har nyligen blivit utekatter, men var inne i några år innan. Vatten föredrog de att dricka direkt ur kranen i köket eller på toaletten (kranen alltså - aldrig toan).
                      De gick på samma låda, utan minsta problem.
                      Visst iaktog den äldre den minsta som var 10veckor då den kom, väste lite och visade vem som bestämde, men bara vi lät dem vara ifred, så vande de sig snabbt.

                      Även våra kompisar som också hade två innekatter hade en låda - inga problem. Har faktiskt aldrig hört om någon som haft flera lådor fast de haft mer än en katt. (känner och har kännt en del).
                      Men man ska alltid tänka på att katter är olika till sinnes, precis som människor.
                      Innekatter kan bli speciella till sättet av att vara innekatter. Ex. våran äldsta gick till brevinkastet i dörren och "hämtade" in posten. Vi fick ofta plocka fram den från under vardagsrums-soffan eller köksgolvet.

                      För att undvika 1+1=3, skaffa en katt till av samma kön. Två hankatter går bra ihop, och det gör oftast även honkatter (även om jag förstått rätt att honkatter kan vara lite `tvärare` i sinnet).

                      Delade med mig lite av egna erfarenheter. =0)
                      Hoppas att det ordnar sig.
                      Men många katter behöver inte sällskap, de klarar sig ändå. Det beror väl kanske på hur länge man är borta.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...