Problem med Pysen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stålullis
    • April 2005
    • 16

    Problem med Pysen...

    Vi har sedan en vecka tillbaka en 13v gammal norsk skogskattunge. han heter Pysen och är det finaste som finns, men vi har ändå 2 problem som jag skulle vara väldigt tacksam om nån kan hjälpa oss med:
    1- Min pojkvän är allergisk, det går ok så länge han inte har katten i ansiktet, men för att det ska funka kan inte Pysen sova i vår säng, han har nämligen för vana att sova i ansiktet eller på huvudet och det funkar inte. Och vi vill helst undvika att utsätta min käre sambo för mer päls och kli än nödvändigt. Skulle alltså gärna låta honom sova hos oss i sovrummet, men för att han ska få vara kvar, är det här den enda lösningen. Problemet är förstås att han väldigt gärna vill sova hos oss, och av förklarliga skäl blir ledsen och känner sig utanför när han inte får vara med och sätter sig och skriker och klöser utanför vår sovrumsdörr. Vi har testat att sätta in en nätdörr, för vi tänkte att han kanske känner sig lite mindre utestängd om han iaf kan se oss, men det blev ett sånt himla liv när han försökte klösa i nätdörren att det inte funkar. Finns det någon med tips på hur vi kan lösa problemet? Är det bara att försöka ha is i magen och tro att han så småningom slutar? Jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt och sorgligt att höra honom skrika, och vi skulle gärna ha honom i sovrummet om det gick, men det är omöjligt...
    2- Pysen är jättemysig och lugn och gosig, men har plötsligt börjat bitas när man leker med honom. Han kan ligga i knät och spinna och gosa hur länge som helst, och sen plötsligt börja leka och bita i ens fingrar. samma sak när han är på bushumör. han har inte gjort så förut, och tror inte att det är i protest för att man klappar på ställen han inte vill eller så, för det ser mer lekfullt ut. Snälla, någon som vet, kom med tips: hur ska vi förhålla oss till detta? Vill inte ha en katt som biter, men vill inte tillrättavisa honom om det eg beror på att han inte trivs med nåt och det kanske är en protest..

    Han verkar väldigt lugn och trygg och välmående i övrigt, så vi hoppas att han trivs hos oss och vill göra allt för att han ska ha det bra. Så SNÄLLA hjälp!!!

    MVH
    /Ullis och Pysen
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    om du vänder dej hit så får du mer hjälp då det forumet är inriktat på just katter.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Anna_84
      • May 2005
      • 86

      #3
      Hej!
      Jätteskoj att ni skaffat katt
      Jag skaffade själv hem en liten kattunge förra måndagen och har två katter sedan innan...
      kattforum.info.nu är ett superbra ställe om du vill ha tips och råd förutom dom jag ska ge dig här nu

      Först och främst är det en bra idé om ni lär honom redan från början att han inte får vara i sovrummet över huvud taget. Alltså inte bra när ni sover utan inte alls. Så lär han sig att han inte får vara där och förhoppningsvis har han glömt att det rummet existerar till slut.
      Ett tips som jag fått på sidan ovan är att klämma fast ett lakan mellan dörren så att det blir tyg över på utsidan. Kraffsandet låter då inte på samma sätt och det är lättare att somna även om Pysen står och kraffsar.
      Vad gällande jamandet finns det inte så mycket man kan göra till en början.

      Mitt tips hade egentligen varit att skaffa honom en kompis, men det kanske är dumt att utsätta sambon för ytterligare en katt om han nu är allergisk. Men om pysen fått en kompis hade han inte känt sig så ensam om nätterna (katter är ju nattdjur, dvs mer vakna på nätterna än på dagarna)

      Till bitandet och rivandet som pysen håller på med. Så gör min lilla kattunge också, så jag tror att det är någonting alla kattungar gör, för att dom vill leka. Dom förstår inte att det gör ont. Du får säga till på skarpen och försöka uppfostra honom när han bits eller rivs. Det fungerar förhoppningsvis. Ingen av våra större katter bits eller rivs på det sättet. Få honom att förstå att han gör fel och att det gör ont när han gör så. Och var konsekvent.

      Lycka till




      Ursprungligen postat av Stålullis
      Vi har sedan en vecka tillbaka en 13v gammal norsk skogskattunge. han heter Pysen och är det finaste som finns, men vi har ändå 2 problem som jag skulle vara väldigt tacksam om nån kan hjälpa oss med:
      1- Min pojkvän är allergisk, det går ok så länge han inte har katten i ansiktet, men för att det ska funka kan inte Pysen sova i vår säng, han har nämligen för vana att sova i ansiktet eller på huvudet och det funkar inte. Och vi vill helst undvika att utsätta min käre sambo för mer päls och kli än nödvändigt. Skulle alltså gärna låta honom sova hos oss i sovrummet, men för att han ska få vara kvar, är det här den enda lösningen. Problemet är förstås att han väldigt gärna vill sova hos oss, och av förklarliga skäl blir ledsen och känner sig utanför när han inte får vara med och sätter sig och skriker och klöser utanför vår sovrumsdörr. Vi har testat att sätta in en nätdörr, för vi tänkte att han kanske känner sig lite mindre utestängd om han iaf kan se oss, men det blev ett sånt himla liv när han försökte klösa i nätdörren att det inte funkar. Finns det någon med tips på hur vi kan lösa problemet? Är det bara att försöka ha is i magen och tro att han så småningom slutar? Jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt och sorgligt att höra honom skrika, och vi skulle gärna ha honom i sovrummet om det gick, men det är omöjligt...
      2- Pysen är jättemysig och lugn och gosig, men har plötsligt börjat bitas när man leker med honom. Han kan ligga i knät och spinna och gosa hur länge som helst, och sen plötsligt börja leka och bita i ens fingrar. samma sak när han är på bushumör. han har inte gjort så förut, och tror inte att det är i protest för att man klappar på ställen han inte vill eller så, för det ser mer lekfullt ut. Snälla, någon som vet, kom med tips: hur ska vi förhålla oss till detta? Vill inte ha en katt som biter, men vill inte tillrättavisa honom om det eg beror på att han inte trivs med nåt och det kanske är en protest..

      Han verkar väldigt lugn och trygg och välmående i övrigt, så vi hoppas att han trivs hos oss och vill göra allt för att han ska ha det bra. Så SNÄLLA hjälp!!!

      MVH
      /Ullis och Pysen
      // Anna
      AnnaAndersson84@hotmail.com
      http://hem.bredband.net/anna_84/
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

      Kommentar

      • Ohlsson
        • April 2005
        • 176

        #4
        Min maine coon hade en period när han bet mig under sin uppväxt. Det började en vecka efter att han kommit hem till mig å fortsatte under ca 2 månaders tid. Kissen brukade komma mysande på kvällen när jag gått å lagt mig å ville bli kelad med. Men efter en stund kramade kissen armen på mig å försökte bitas, mkt obehagligt, både han och jag var förvirrade över situationen. Genom att fräsa som en katt mot honom när han gjorde på detta viset å knuffa ner honom från sängen upphörde han så småning om med att bitas, men jag sov ganska länge med armarna under täcket ändå... Hoppas det löser sig för er och eran kisse. Härma mammans uppfostrings signaler så brukar de fatta, min gör fortfarande det å han är 1½ år gammal nu...
        "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

        Besök gärna min zoon...

        Kommentar

        • Stålullis
          • April 2005
          • 16

          #5
          TACK tack tack alla ni som svarat, har fått många tips och vi letar vidare och fostrar så gott vi kan och hoppas på det bästa!

          MVH/Ullis

          Kommentar

          Arbetssätt...