hankatt som tar hem kattungar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    hankatt som tar hem kattungar

    Jag har en 9årig hankatt som förra året kom hemsläpandes med en kattunge på ca 12veckor. Kattungen skyddade han &b tog hand om på ett mycket bra sätt & uppenbarligen ville han att kattungen skulle bo hos oss. Eftersom kattungen ändå var så pass stor lät vi den gå & komma som den ville & en dag dök den inte upp igen...end of story

    Eller INTE
    I onsdags på morgonen släpte vi som vanligt in katten & efter honom kommer en mycket liten kattunge. denna kattungen är nog inte mer än 6-7veckor gammal & helt klaret inte redo för att lämna mamma då den försökte dia från Tarzan(vår hankatt). Vi beslutade oss för att ta hand om ungen så bra det går medan vi letar efter ägaren.
    Båda kattungarna han har tagit hem har varit avbilder av honom själv & det står ganska klart att det är hans avkommor. Är det någon sorts delad vårdnad eller vad är detta för beteende igentligen???? Jag har frågat flertalet personer on detta men ingen har någonsin hört talas om något liknande.
    Är det någon som vet något om detta????

    Mvh/Anna Karlsson, Braås
    Senast redigerad av Fawkes; 13 July 2005, 12:53.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Jag har hört att vissa hankatter blir "mammor" och de väljer det själv. Man vet väll egentligen inte varför detta beteende finns hos vissa hankatter. Kanske är han sällskapsjuk, kanske vart han tagen tidigt själv och blev då "mammig". Tidigt tagna katter kan ju bli lite knepiga, som tex att de snuttar på ens örsnibb. Icke kastrerade hankatter har jag dock inte hört så mycket av att det tar till sig kattungar men däremot kastrerade hankatter. Kankse är hormonerna lite på fel spår.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Fawkes
      • February 2004
      • 246

      #3
      Ok...ingen som har någon erfarenhet här heller alltså. Kattungen mår iallafall bra & har gjort sig hemmastadd hos oss. Vägrar lämna huset :-) Vi ger den katmjölk & uppblött kattfoder, trost att den försöker dia från vår katt (det gillar han inte) så lapar han i sig mjölken själv. Satte upp en lapp i lokala matbutiken idag så vi får se om någon hör av sig.
      Finns det mer man kan göra för att kattungen ska må så bra som möjligt?
      Mvh /Anna Karlsson, Braås
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        En varm bädd, lite leksaker och smarrig kattungevänlig mat så trivs den bra. Ett veterinär besök för att vaccineras om tanken är att ha den kvar är åxå att rekomenderas.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Plask
          • August 2003
          • 8

          #5
          Ett tips: kastrera hanen och även kattungen om du ska behålla den.
          Jag tycker att det är oanvarigt att låta sin okastrerade katt springa lös.
          Det finns alldeles för många hemlösa katter redan.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Jo, det håller även jag med... Jag blir galen på grannens hankatt som springer och skvätter på allt här på gården så det stinker apa här. Vågar inte ha tvätt, sittdynor dotterns leksaker m.m. ute pga av det. Annars älskar jag katter.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Fawkes
              • February 2004
              • 246

              #7
              Katterna kommer att kastreras.

              Har haft en lapp uppe i snart en vecka men ingen har hört av sig, samtidigt blir kattungen som vi kallar för pumba mer & mer hemmastadd här.
              Bild på sötnosen:


              Mvh /Anna Karlsson
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

              Kommentar

              • Mogwai
                • November 2002
                • 3021

                #8
                Himlars vilken liten sötnos då !! Musse af Galenpanna samt Friherre von Oliver hälsar å det jamigaste till den lille.

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Jättesöt!!
                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...