Kan en katt bli immun mot maskpiller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Kan en katt bli immun mot maskpiller?

    Vår katt är en fenomenal jägare, och kan ibland komma hem med 2-3 möss per dag. Som hon förnöjt gnaskar i sig. Tyvärr innebär detta att hon får mask hela tiden, synnerhet sån äcklig plattmask ("bendelorm" på danska), och då proppar vi i henne en Drontal.
    Är det nån som har koll på hur ofta man kan ge sådana? Vi har hört att katten kan bli immun, men det tycker inte jag hänger samman. Pillan ska ju ta död på masken, inte göra nåt mot katten, och det är ju nya maskar som man har ihjäl.
    Men det kanske finns nåt annat gift i dem som kan vara farligt. Nu är det faktiskt bara 3 veckor sen sist, men i morse såg vi nya "risgryn". *ryyyysss*.
  • Ohlsson
    • April 2005
    • 176

    #2
    Det är samma sak med antihelmintika (avmaskningsmedel) som med antibiotika, resistens uppstår om man använder det i onödan. Det är inget som det talas högt om i media men problemet med maskresistens ökar även den... Just Drontal verkar på adulta och juvenila bandmaskar och tar alltså inte de som inte "kläckts" än... (enl FASS vet) På samma sätt verkar Axilur, men med en annan verksam substans. Ett försök är att du testar Axilur istället. Det tråkiga med Axilur är ju att du istället för en behandligsdag behandlar i tre...
    Enligt FASS vet kan jag inte se hur ofta man får avmaska, bara en notering under Axilur om "behandlas då parasitsmitta förekommer". Kom bara ihåg att all läkemedels ätning tär på njurar och lever, inte för att jag tror att det skadar så mycket, men man bör ha det med i bakhuvudet...
    /Åsa
    "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

    Besök gärna min zoon...

    Kommentar

    • Micman
      • March 2005
      • 16

      #3
      Maskspruta

      Ursprungligen postat av mohlin
      Vår katt är en fenomenal jägare, och kan ibland komma hem med 2-3 möss per dag. Som hon förnöjt gnaskar i sig. Tyvärr innebär detta att hon får mask hela tiden, synnerhet sån äcklig plattmask ("bendelorm" på danska), och då proppar vi i henne en Drontal.
      Är det nån som har koll på hur ofta man kan ge sådana? Vi har hört att katten kan bli immun, men det tycker inte jag hänger samman. Pillan ska ju ta död på masken, inte göra nåt mot katten, och det är ju nya maskar som man har ihjäl.
      Men det kanske finns nåt annat gift i dem som kan vara farligt. Nu är det faktiskt bara 3 veckor sen sist, men i morse såg vi nya "risgryn". *ryyyysss*.
      Ring veterinären och be om en sk. maskspruta. Det är den enda effektiva när katten är hårt drabbad av mask. Vid dessa tillfället hjälper det inte hur mycket du än ger katten. Sprutan är effektiv. Kan tillägga att katter har alltid mask, mer eller mindre men det gäller att hålla det på stadiet mindre. Lycka till

      Kommentar

      • Ohlsson
        • April 2005
        • 176

        #4
        En sk "maskspruta" innehåller i samma verksamma substans som tabletterna (oftast), Droncit (som jag misstänker används mest som inj prep på veterinär kliniker för hund och katt) finns både som tablett och som injektionspreparat. I vissa undantagsfall används Ivomec, men det är förts och främst ett preparat framtaget till nöt, svin och rendjur... Så en injektion ger inte "bättre" resultat än vad än tablett gör. Inj används framför allt till katter som totalvägrar att ta tabletten...
        Precis som Micman säger så har katten oftast alltid mask i magen, vilket de oftast inte heller har ont av, det är vi människor som tycker det är äckligt att se äggen. ÖVER ANVÄND INTE LÄKEMEDEL!!! Vi vill gärna ha några verksamma preparat kvar om vi får in andra resistenta masksorter (så som tex rävbandmasken från Europa, finns inga prep som funkar mot den, masken finns i Danmark, med risk att ta sig in i Sverige. Denna mask går även på oss människor...)
        "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

        Besök gärna min zoon...

        Kommentar

        • Micman
          • March 2005
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av Ohlsson
          En sk "maskspruta" innehåller i samma verksamma substans som tabletterna (oftast), Droncit (som jag misstänker används mest som inj prep på veterinär kliniker för hund och katt) finns både som tablett och som injektionspreparat. I vissa undantagsfall används Ivomec, men det är förts och främst ett preparat framtaget till nöt, svin och rendjur... Så en injektion ger inte "bättre" resultat än vad än tablett gör. Inj används framför allt till katter som totalvägrar att ta tabletten...
          Precis som Micman säger så har katten oftast alltid mask i magen, vilket de oftast inte heller har ont av, det är vi människor som tycker det är äckligt att se äggen. ÖVER ANVÄND INTE LÄKEMEDEL!!! Vi vill gärna ha några verksamma preparat kvar om vi får in andra resistenta masksorter (så som tex rävbandmasken från Europa, finns inga prep som funkar mot den, masken finns i Danmark, med risk att ta sig in i Sverige. Denna mask går även på oss människor...)
          Sprutan tar faktiskt bättre än tabletten. Om katten är hårt angripen av parasiter fungerar inte alltid tarmen som den ska och därför är det mer verksamt att ge som injektion. Håller med om att man faktiskt skall vara försiktig med såna här preparat då det finns stor risk för resistens. Ivomec är mycket effektivt om inget annat hjälper. Brukar ges i två omgångar med 14 dagars mellanrum.

          Kommentar

          • Ohlsson
            • April 2005
            • 176

            #6
            Håller med om att sprutan ibland funkar bättre, men om kissen är hårt angripen kan det vara direkt skadligt att ge en injektion då man "rensar" för fort. Resultatet blir att det blir helt stopp i tarmarna. Inget vanligt, men förekommer... Vill inte hacka på någon, ber om ursäkt om jag verkar barsk. Har jobbat med sjuka djur i 6 år och har bara snappat upp ett och annat...
            /Åsa
            "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

            Besök gärna min zoon...

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Ohlsson
              Har jobbat med sjuka djur i 6 år och har bara snappat upp ett och annat...
              /Åsa
              får man fråga vad du har för yrkestitel ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Micman
                • March 2005
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av Ohlsson
                Håller med om att sprutan ibland funkar bättre, men om kissen är hårt angripen kan det vara direkt skadligt att ge en injektion då man "rensar" för fort. Resultatet blir att det blir helt stopp i tarmarna. Inget vanligt, men förekommer... Vill inte hacka på någon, ber om ursäkt om jag verkar barsk. Har jobbat med sjuka djur i 6 år och har bara snappat upp ett och annat...
                /Åsa
                Inte behöver du be om ursäkt, det är ju meningen att vi ska dela med oss av våra kunskaper här eller hur . Jag har fött upp katter i 14 år och det lär man sig en del på också Brukar också säga och tycka att alla sätt är bra utom de dåliga. Tycker vad gäller parasitangrepp att när inte "vanlig" avmaskning verkar hjälpa så är det läge för en veterinärkontakt faktiskt.

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  De där "vanliga" plattmaskarna som katter får, kan de smitta människor? Om jag nu av nån anledning får i mig ett sånt ägg, vad händer?

                  Den där dvärgbandmasken som går på rävar har hittats i Taastrup, Danmark. Gissa var vi bor...Urrk.

                  Kommentar

                  • Micman
                    • March 2005
                    • 16

                    #10
                    Ursprungligen postat av mohlin
                    De där "vanliga" plattmaskarna som katter får, kan de smitta människor? Om jag nu av nån anledning får i mig ett sånt ägg, vad händer?

                    Den där dvärgbandmasken som går på rävar har hittats i Taastrup, Danmark. Gissa var vi bor...Urrk.
                    Tror inte det. Vad jag vet så krävs det en mellanvärd. Katt äter råtta med parasiter och får mask. Kanske någon annan vet bättre.

                    Kommentar

                    • Ohlsson
                      • April 2005
                      • 176

                      #11
                      Tror inte heller att man behöver vara rädd för att kattens bandmask ska gå över på oss människor, den enda "djur" bandmask jag känner till som gör det är som sagt rävbandmasken. Synd om dem/er i Danmark som har den, inge' svamp eller bärplockande där inte...

                      Raven - Min yrkes titel var/är (? ) djursjukvårdare och även om jag fortfarande jobbar inom det området så har jag mer och mer förflyttat mig in på labb eftersom jag utbildar mig till bioteknolog...
                      "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

                      Besök gärna min zoon...

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #12
                        Svamp o bärplockande behöver man inte tänka på i Danmark ändå, med eller utan rävmask. Alla skogar är nämnligen privata och det finns ingen allemansrätt, så det är "førbudt" att knalla in där och hämta nånting!!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...