Flytta med katt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Flytta med katt?

    Hej hej!
    Hur flyttar man enklast med en katt? (en sträcka på 60mil).
    Katten fyller 3 år i mars. Är en perser/norsk skogskatt.
    Ett litet problem är att han alltid bott med en annan katt,de är från samma kull. Och den katten ska inte följa med.

    Någon som har tips och/eller förslag?

    (Det kommer kanske dröja ett år,men jag vill helst förbereda).
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    inne eller utekatt???
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Om det är ett helt år kvar tills du ska flytta så börja med att ställa fram en transportbur hemma inne så att katten kan gå in i den av sig självt och vänja sig vid den och känna sig trygg i den. Då har du ett trauma mindre när det väl beger sig. Sen om det är en innekatt kan du ju börja gå ut med den lite då och då i sele så att den vänjer sig vid att uppleva nya omgivningar och händelser och även att vara ifrån den andra katten lite grann.
      Hur själva transporten ska gå till beror ju lite på dina möjlligheter. Själv skulle jag nog köra/åka egen bil för att inte stressas av om katten skriker etc vilket kan vara kämpigt på tåg/buss.
      Om du däremot har egen bil och har en lugn katt kanske du inte behöver bur till den utan kan ha den lös i bilen och ha en kattlåda bakom nån av framstolarna. Det har funkat för några av mina vänner. Men det är kanske inte ett så säkert alternativ varken för den som kör eller för katten...
      Lycka till!
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      • Emotional
        • January 2004
        • 475

        #4
        ...

        Det är en innekatt. Han tycker inte om att gå ut.
        Men brukar ha sele på honom och gå ut och gå i trädgården, om man nu kommer så långt. (Han vill bara in tillbaka). Borde jag gå ut med honom oftare? För att vänja honom menar jag?

        Har inget körkort,och när jag väl fått ett sedan så har jag ingen bil.
        Så det blir nog ganska svårt. Kan kanske ev. låna en bil.
        Men då vore det nog bäst om jag kunde sitta och prata med katten och någon annan körde... Det tåls att fundera över.

        Sedan har jag ett "klätterträd",funderar på att köpa ett likandant sådant som min katt sedan ha med sig. Vore det en bra idé?
        Det där med transportburen har jag noterat,men tänkt om den andra katten lägger sig i den mm,då kommer min katt inte tycka om den sedan?
        Det är två hankatter,så det märker revir.

        Egentligen vet jag inte exat när flytten kommer att ske,men det kommer nog dröja. (Står i bostadskö) så det kan ju dyka upp någonting snabbt,sådant vet man inte i förväg.

        Några fler förslag?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

        Kommentar

        • mckvinnan
          • December 2004
          • 760

          #5
          Jag vet inte riktigt vilket som är bäst/värst... att vänja honom vid att vara ute och att han inte gillar det varje gång ni är ute (om du ändå inte vill ha honom ute så att säga) eller att han får "lida" en enda gång och göra nåt han inte vill även om det är 60 mil.. svårt att säga...

          Om du inte kör egen bil skulle jag nog rekommendera tåg. Det går jämnare och så finns det ju speciella djurkupéer så man har lite större förståelse från dem som sitter omkring. Om man dessutom kan täcka över buren så brukar de känna sig tryggare i dem. Antar när du berättar att den andra katten antagligen kommer att "äga" buren om du ställer ned den att den andra katten är den som bestämmer. Låna 2 burar med varsin filt i varje så kan de har varsin bur. Då om du sen skaffar en annan bur som du ska transportera katten i så lägg i dens filt i den nya buren och låt den vänja sig vid denna.

          Tror inte att du i förväg behöver köpa nåt klätterträd till din katt för att ha på det nya stället. Det kan du köpa på plats. Det viktigaste är att mycket av dig finns på det nya stället så att den kan känna sig trygg.. så skulle jag tänka iaf...
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

          Kommentar

          • Emotional
            • January 2004
            • 475

            #6
            Tack för svaren...

            Nu känner jag mig lite klokare. *ler*

            En annan sak jag kom att tänka på,tänkt om katten behöver gå på toa under resan? Det tar ju minst 8 timmar med tåg?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

            Kommentar

            • angelica2220
              • October 2004
              • 110

              #7
              Om katten blir stressad under resan villket den antagligen blir om den inte har åkt bil förut så vill en antagligen inte gå på lådan i bilen. Våra katter har inte velat gå på lådan i bilen hitills iaf. det bästa brukar vara att ha kvar katten i buren oavsett hur mycket han/hon gnäller över det. Det är inte så kul att ha en nervös katt som klättrar runt i hela bilen, då vet man aldrig vad som kan hända... Det lättaste sättet att få in en katt i en transportbur, om den inte vill... Är att ställa buren på högkant med "dörren" uppåt mot taket, och lyfta i katten, samtidigt som man håller i benen på den så att den inte kan streta emot. Eftersom buren förhoppningsvis är längre än katten så hinner inte katten smita innan man hinner stänga dörren till buren! Lycka till!
              "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

              Kommentar

              • Morellen
                • November 2003
                • 4349

                #8
                Ursprungligen postat av Emotional
                Det är två hankatter,så det märker revir.

                Några fler förslag?
                Kastrera dem båda två, det blir lugnare så både för omgivningen och för katterna själva
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                Kommentar

                • Emotional
                  • January 2004
                  • 475

                  #9
                  Ja,

                  det kanske kommer bli aktuellt med kastrering,får se.
                  Men nu var det inte riktigt det ämnet handlade om
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    Skulle rösta för bil om du har den möjligheten. då bestämmer du själv när det behövs pauser. Ang det här med låda, vissa katter blir så skärrade över transporten att de gör sina behov det första de gör. Om din katt hör till dem kan det ju vara skönt att kunna plocka ut den ur lådan en stund och byta så den får åka på rent underlag.
                    Fjäska med bekanta som har bil och körkortoch ta med katten på en kort åktur så får du se lite hur den ragerar på det
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      #11
                      När du väl har flyttat med katten så är det bäst att dröja ett tag med att släppa ut den tills den känner igen sitt nya hem och känner sig trygg. Eftersom det är en innekatt är det nog inga problem. Så småningom kan du ställa upp dörren och sätta dig utanför för att locka ut den. Det kommer gå trögt i början, men de flesta katter vänjer sig efter ett tag. Man kan så småningom också ställa ut en matskål på trappan, men först när katten har vågat sig ut ett par gånger.
                      Lycka till med flytten!
                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      • Emotional
                        • January 2004
                        • 475

                        #12
                        Ja..

                        Tack för era tips!
                        Går det bra med en vanlig filt i transportburen? Eller kanske en liten madrass?
                        Behöver han mat under tiden? Ja,jag har mycket frågor,vill som sagt att han ska ha det så bra som möjligt.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                        Kommentar

                        • Morellen
                          • November 2003
                          • 4349

                          #13
                          Om din katt hör till dem som gör på sig under färden är det nog bäst att hålla sig till tidningar och ett par handdukar att byta mellan (lättvättat)
                          Det är inte säkert att katten vill äta om den är stressad och åksjuk men se till att den har vatten.
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                          Kommentar

                          • ebbaliten
                            • August 2004
                            • 233

                            #14
                            Kan säga av erfarenhet att katten kommer troligen att börja pipa/skrika när den vill göra sina behov. Våra katter VILL inte göra det, men åker man så där långt så har dom inget val. Då får den antingen gå i transportburen (lägg in papper som du snabbt & lätt kan ta ut) eller så kan man ha en låda på golvet i baksätet där den kan gå.

                            Chansen är också stor att den blir åksjuk och då kommer vi till den bästa biten...åksjukepiller! Kostar 10kr/st kanske och finns hos alla veterinärer.
                            Även OM din katt inte blir åksjuk så är det inte dumt att ge dom ett åksjukepiller eftersom det har en lugnande effekt. Katten kommer till 95% sannolikhet att somna i buren och sova ett par timmar med lite tur.

                            Vi körde alltid utan piller förrut, men vilken lättnad för alla (inkl katten) det blir med dom. Dom blir så mycket lugnare.
                            Mvh Åsa & Jonas

                            Man slutar aldrig att förvånas...

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

                            Kommentar

                            • Annsan
                              • January 2004
                              • 152

                              #15
                              Jag rekomenderar oxå åksjukepiller. Men, ge dom i god tid innan resan (Minst 1 timme) dom jag har heter Nosinan. Jag brukar ha en ylande katt i baksätet i ca 1 timme innan tabletten börjar verka om jag har varit för snabb att åka efter att han fått den.
                              Ska tilläggas att min misse hatar att åka bil och han har flyttat vid flertal ggr (kastrerad hankatt), enda skillnaden är att han blir sällskpligare för varje gång. Vi har väl blivit hans trygghet.
                              Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

                              Kommentar

                              Arbetssätt...