FIP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanha26
    • November 2004
    • 36

    FIP

    Hej! Någon som haft en katt som drabbats av FIP? Vi hade en raskattunge som dog av FIP. Vår huskatt har inte blivit sjuk och ingen vet var sjukdomen kommer ifrån. Kan man testa huskatten om vi vill ha en ny kattunge så att inte denna drabbas? ah
    ah
  • Pecera
    • September 2004
    • 38

    #2
    <font size="3"></font id="size3"><font color="blue"></font id="blue">
    FIP, vad är det?
    Har jag inte hört någongång.
    Vad tråkigt med kattungen!!!
    "Ett gott skratt förlänger livet!!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=301838

    Kommentar

    • maanha26
      • November 2004
      • 36

      #3
      Katten blir slö och får bukhinneinflammation varvid vätska tränger ut i buken. Katten magrar och får feber. Kommer från bakterier framförallt i avföringen hos drabbade katter. katten kan vara bärare utan att själv bli sjuk, men ändå smitta andra. Oftast dör katten inom två månader. Enligt veterinären drabbas framförallt raskatter då dessa är så uppavlade. En hemsk sjukdom och det finns ingen bot. Hoppas att jag aldrig behöver uppleva detta igen. M V H ah
      ah

      Kommentar

      • Pecera
        • September 2004
        • 38

        #4
        <font size="2"></font id="size2"><font color="green"></font id="green">
        Fy vad otäckt det låter!!
        Jag tycker att det är jättetråkigt att du fick uppleva något så hemskt.
        Man får vara glad så länge de mår bra och är friska.
        Ha det så bra.
        Mvh
        "Ett gott skratt förlänger livet!!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=301838

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Om ni fixar att läsa danska, så är här ett kattforum, där de pratar om FIP.

          http://www.dekatten.dk/forums/index.php?showtopic=6206

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Här är mer. Tydligen är det smittsam bukhinne-inflammation som i första hand drabbar killingar.

            http://www.bluewhite.dk/Tips/DANFIP.shtml

            Kommentar

            • maanha26
              • November 2004
              • 36

              #7
              Hej och tack för skitbra sidor om FIP. Mycket intressant. M vh ah
              ah

              Kommentar

              • maanha26
                • November 2004
                • 36

                #8
                Mohlin, jag måste fråga dig om du vet om svenskar inte får bli medlemmar i dekatten. Försökte bli medlem men det funkade inte. Skulle vara jättebra att få kontakt med en tjej där som verkar veta mycket om FIP.
                ah

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Ingen aning, men jag kan prova. Eller maila dem o fråga.

                  Kommentar

                  • maanha26
                    • November 2004
                    • 36

                    #10
                    Skulle vara bussigt. Tack på förhand. ah
                    ah

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Vad hade du för problem?

                      Kommentar

                      • maanha26
                        • November 2004
                        • 36

                        #12
                        Jag fyllde i formuläret där man ansöker om medlemskap. När jag skulle sända det stod det hela tiden att jag inte loggat in o s v. Funderade om det kunde vara så att bara danskar får vara med på sidan eller om min svenska adress inte accepterades. Det funkade helt enkelt inte att bli medlem vilket man antagligen måste vara för att få chatta. ah
                        ah

                        Kommentar

                        • mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

                          #13
                          Jag har mailat dem och frågat. Återkommer.

                          Kommentar

                          • Tuffa
                            • October 2004
                            • 6

                            #14
                            Hej! Jag har också haft en katt som dött av FIP (Felin Infektiös Petronit) Jag är väldigt intreserad av katter och var en aktiv utställare och har nära vänner som är uppfödare. Jag har under åren lärt mig mycket om denna lömska sjukdom. En mycket bra sida är SVA:s hemsida.(Statens veterinärvårds anstalt) Tror adressen är sva.se
                            Där finns all information. Tyvärr är många veterinärer dåligt insatta. Man kan ta blodprover upprepade ggr och mäta kattens titrar men det är dyrt och inte pålitligt. Min katt visade lågt antal titrar men var ändå sjuk. Det ända säkra testet är obduktion.
                            Det finns både torr och våt FIP. Det är våt Fip när kattens buk fylls med vätska. Torr FIP kan sätta sig på organ eller hjärnan. MIn katt dog av torr FIP. (det visade obduktionen)
                            FIP är ett corona virus som muterar. Corona ligger latent i alla katter. Man vet inte så mycket om denna sjukdom men SVA forskar mycket om den. Har man haft ett fall ska man absolut inte köpa in en kattunge. Den är väldigt motaglig. Man ska heller inte blanda katter som visar titrar med dom som inte gör det.
                            Uppfödare har väldigt olika åsikter om hela problemet. Vissa tar det på blodigt allvar och det måste alla börja göra. Andra tar det med ro. Vissa är seriäsa andra inte. Något som är viktigt att veta är att det smittar via parningar så man ska inte låna ut hanar åt alla håll.
                            Hoppas ni hittar till sidan och sök på FIP där.
                            Kram

                            Kommentar

                            • Lenita
                              • June 2003
                              • 850

                              #15
                              Jag vet inte hur det är med FIP, men kattpestviruset kan överleva i upp till ett år "på egen hand" så att säga. Oavsett hur mycket du tvättar och descifierar kattlådor, leksaket etc, så kan det finnas kvar. Därför bör man vaccinera alla nya katter eller helt enkelt inte skaffa någon ny katt inom ett år. Men som sagt det är kattpest-viruset.... Jag skulle inte våga chansa om jag inte fick ett närmare besked från en tillförlitlig källa.
                              ____________________________________
                              Pax vobiscum!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...