Kattnamn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebeckastalhammar
    • May 2004
    • 24

    Kattnamn?

    Har någon en bra ide få ett lite annorlunda kattnamn kille eller tjej?

    `· .·´.....`· .·´
    ><((((º> ¯`·.¸¸¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
    ¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·><((((º > ¯`·.¸¸.·`·.¸><((((º>

    °oO°oO°oO°oO°oO°oO°oO°oO°oO°oO°o°oO°oO

    //Rebecka!
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #2
    När jag letar namn till valparna (vet att vi pratar katter men det är väll ung samma princip) söker jag efter namnsajter på nätet. Förra kullen var vi väldigt inne på alvnamn eller indiannamn så jag vet att det finns en hel del sådana sajter, en del kan översätta olika ord. Har en valp som ägarna döpte till Gebo vilket var en runa som betyder gåva.

    Men måste ju få tipsa om mina favvorit kattnamn: Tarzan, Snusan & Trasan (hetter en ca 14år gamal hankatt vi tog hand om)

    Hoppas du hittar några bra namn.
    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #3
      "att ge namn åt en katt det är knepigt som katten. Det är inte många som duger till det. Man grubblar sig tokig av grubbel om natten. Ett namn är för lite - en katt vill ha tre" (T S Elliot - De knepiga katternas bok)
      Plocka från din favoritbok eller film. Knepiga katternas bok har en hel del roliga kattnamn att låna.
      Mitt nick är från början nammnet jag gav en av mina katter , egentligen är det en sorts körsbär... Man kan hitta namn på rätt konstiga ställen. När jag var liten hade jag en docka som jag kallade för "lingonsylt" (ja, jag är liite knäpp *s*)
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Min första katt hette Frågen....det betyder "fråga honnom" på Jämtländska.... Så, när någon frågade vad han hette så svarade man bara -Frågen....
        Mina andra katter har hetat Sixten och Ceasar... mindre orginellt kanske... Min mammas honkatt hette Skrållan.... åsså hade hon en hanne som hette Karl-Moses....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Svan
          • April 2004
          • 63

          #5
          Min flickväns katt hade ögoninfektion på ena ögat när hon fick den så den fick heta "Oden"... enligt mig fint och ovanligt... =)
          /Daniel

          160 liter blandat, 54 liter yngel

          Kommentar

          • Danne89
            • March 2004
            • 152

            #6
            våran katt heter Rasmus,den är fin.!
            60 liter

            Kommentar

            • Nicke_Nyfiken
              • February 2004
              • 66

              #7
              Min sambo har döpt sina till Oliver och Molly.
              Jag gillar inte katter så mycket så jag hade döpt dom till pesten och råttan.

              Kommentar

              • Nicke_Nyfiken
                • February 2004
                • 66

                #8
                Min sambo har döpt sina till Oliver och Molly.
                Jag gillar inte katter så mycket så jag hade döpt dom till pesten och råttan.

                Kommentar

                • Mård
                  • May 2004
                  • 22

                  #9
                  Min katt heter Morris..han är 12 år och tror att han bestämmer allt. Mina fiskar döper jag efter fantasy böcker..läser just nu Robert Jordan, Sagan om Draken återkomst. Läst tips om någon vill ha det
                  //Mård

                  Kommentar

                  • Lygna
                    • May 2004
                    • 9

                    #10
                    Oj de finns nog massor me namn man kan välja. Men de e ju trevligt om man har ett namn som betyder nåt.
                    Själv gillar jag Islänska namn, har en hel bok me massor me namn. Tog ett därifrån som jag har som nickname.. Lygna = stilla vatten

                    Skussi betyder latmask, dagdrivare o är ett pojknamn. Lite gulligt tycker jag. O Sunna e ett flicknamn o betyder sol Eller om man skaffar sig en katt som låter väldigt mycket kan man ju alltid döpa den till Hrina (Rina) som betyder tjutande vind, hehe...

                    Lycka till me ditt namnletande

                    //Lygna.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hej

                      Jag har en norsk skogskatt som heter Kajsa
                      Men det var uppfödaren som döpte henne till det. Se´n har vi syrrans och hennes killes katter som heter Sessan Och Zelda. Samtidigt som jag tycker det skulle vara kul att ha en katt som är döpt efter en favoritkaraktär i ett spel eller en film, så känns det lite fantasilöst.

                      MVH Micke
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #12
                        Vår katt är född halv-vild (bor på landet), men en dag tog hungern o nyfikenheten över, så hon kom insmygandes i köket plötsligt. Sen stannade hon kvar. Efter som hon var liten, tunn o svart så fick hon heta "Billie" efter Billie Holiday!

                        Om det nu är nån som inte vet vem Billie Holiday var, så har ni många timmars fin musikuplevelse framför er!

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #13
                          Mina katter har haft dessa namn.
                          Måns, Gumman, Taniya, Madidiya, Fidiy, Absolut Röd, Michael med sch-ljud, Tussie, mm.
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • muppins
                            • September 2002
                            • 1629

                            #14
                            Jag brukar leta i kartböcker, där finns det fullt av bra namn.
                            Det var så min katt fick sitt namn Sir Delvin ( muppins )... ( Delvin är ett litet samhälle på Irland ).
                            /muppins


                            Kommentar

                            • soh2saka
                              • February 2004
                              • 141

                              #15
                              Mina kissar heter Tea och Orion.
                              Tea är förkortning på Galatea som var en grakisk havsnymf som blev kär i en gud. Och Orion, ja, stjärnbilden..=)
                              Tidigare katter har hetat: Tusse, Tiny, Snuttan samt Tirami.

                              Använd fantasin. jag tycker det är roligast med namn som inte finns på alla katter redan, hitta på något eget fint. Tusse är väl rätt vanlikgt iofs, men jag var 9 när vi döpte honom, så jag skyller på det.


                              //Karin
                              152 L:
                              2 Platy
                              2 Fantomtetra
                              2 Scalare
                              1 Eldstjärt
                              3 Ancistrusmal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...