katt som skvätter inne. vad göra?
Kollaps
X
-
-
Nja, Klorin innehåller inte ammoniak, den aktiva substansen är natriumhypoklorit. Om den blandas med produkter som innehåller ammoniak så kan den ge upphov tillriktigt besvärliga gaser. Jag har tvättat av kissiga ställen med Klorin men däremot undvikit produkter som innehåller ammoniak, som typ Ajax och liknande. Mina katter har skytt doften av klorin. Nu var det iofs länge sedan jag hade en innekissande katt... Men jag våndas lite för när mina två kattherrar kommer sätta igång att strätta inne.
Vilken riktigt gammal tråd ni skakade liv i!
Goa hälsningar, MariaMin hemsida
Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!Kommentar
-
Kommentar
-
Det behöver ju inte vara fel på den, det kan ju betyda att den är helt naturlig! Den behöver få pinka in sitt revir, särskilt hankatter, det ligger ju i kattens natur! Selma, min gamla katt, fick spel när barnen föddes och kissade i deras spjälsäng. Det var inget fel på henne, hon var bara tvungen att demonstrera mot de nya människorna som kom och förstörde för henne. Det tog några madrasser och en massa "fy-ningar" innan hon blev som hon skulle igen. Skall man ha sina katter som innekatter bör man för deras egna skull kastrera dem. De allra flesta katter behöver större revir än vad hemmets fyra väggar kan erbjuda.
Goa hälsningar, MariaMin hemsida
Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!Kommentar
-
Nja, Klorin innehåller inte ammoniak, den aktiva substansen är natriumhypoklorit. Om den blandas med produkter som innehåller ammoniak så kan den ge upphov tillriktigt besvärliga gaser. Jag har tvättat av kissiga ställen med Klorin men däremot undvikit produkter som innehåller ammoniak, som typ Ajax och liknande. Mina katter har skytt doften av klorin.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
-
Förr när jag var aktiv med kattuppfödningen & utställningar så hände de ibland ngn olycka, i början skurade ja med klorin men det hjälpt inte så bra för mina katter rullade sig i det.. Så det var till att byta skurmedel. Numera har jag ingen skvättande katt, den yngsta blev kastrat för inte så länge sedan.
Man kan kastrera redan vid sex månaders ålder, så är dom skvättiga redan då så finns det ingen anledning att vänta..
Hälsningar från AnnethKommentar
-
I egenskap att kattuppfödare kan jag säga att det inte är fel på en katt som strilar inomhus, han markerar helt enkelt sitt revir. Det ligger i hans natur, en del markerar mer, andra mindre och en del inte alls.
Har själv haft 2 avelshanar, den ena markerade inte en enda gång och den andra mer frekvent. Efter kastrering så slutade det direkt!
Det går bra att kastrera en hane som är 6 månader gammal, hör efter med din veterinär ska du se! Kostar inte mer än en femhundring och du får därefter en glad och trevlig pojke som kan tänka på annat än att markera revir!
Att ta bort kattkiss med något som luktar stark (som tex rengöringsmedel) är inte att rekommendera eftersom det kan göra att de markerar ännu mer på just den fläcken! Det finns ett märke som heter Piss-off (ja, det heter så) som kan inhandlas på djuraffärer för just detta ändamål. Har dock inte testat det själv. Har inte använt annat än tvål och vatten på mina fläckar.
Lycka till!!Kommentar
-
Jag håller helt med Tessan76, tänkte bara tillägga att medlet "piss off", som luktar apelsinolja, inte hade någon som helst effekt på vår Izor när vi försökte få honom att sluta använda en stor blomkruka som toalett. Om din katt reagerar starkt på citrus-lukt då funkar nog Piss Off, men ingen av våra äldre katter reagerar på citrus alls, och bryr sig alltså inte heller om Piss Off.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Det finns även honkatter som markerar, jag hade tidigare en hona som gjorde det på mig utav alla ställen, men det är sånt som man ska ta som en komplimang..
Min gamla kastratpojke som jag har nu blev kastrat när han var nästan 4 år, han gick i avel & han höll inte på med att strila överallt.
Jag brukade skura med, ja vad hette det nu igen , Vircon ngn ting tror jag att det hette. Det fungerade i alla fall att skura med det hos oss dom gånger som vi hade skvättkatter.Kommentar
Kommentar