Inavel (katt)??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zamad
    • May 2003
    • 310

    Inavel (katt)??

    Ifall jag nu skulle skaffa två kattungar från samma kul, en hane och en hona. Det kommer ju förmodligen bli könsmogna ungefär sammtidigt.. De kommer också förmodligen börja göra små kattungar tillsammans då eller? Hur är det i såfall, blir det inavel så att kattungarna kan bli helt vanskapta??

    Ska man ha två innekatter en hona och en hane.. måste man då kastrera dom? Även fast man nu skulle kunna vara beredd att ta hand om kattungarna och se till att de får ett bra hem?

    Osäker som vanligt:P

    //Daniel
  • Mmalin
    • August 2003
    • 73

    #2
    Hankatten kan du kastrera mkt mkt tidigare än honkatten,allså innan dom hunnit bli könsmogna,så blir där inga kattungar.
    /Mmalin


    540L Papegojeciklider,Botier
    375L Diskus,VF Ancistrus
    300L Guld Ancistrus,Guppy
    4*50L Guppy,Ancistrus,Albino Palettciklid,Segelfens Molly.

    Kommentar

    • Zamad
      • May 2003
      • 310

      #3
      Jo men ifall de skulle få kattungar blir de missbildade då? Jag kommer till 99% att kastrera båda ändå men är lite nyfiken=)

      Kommentar

      • Morpheus
        • February 2003
        • 673

        #4
        Efter ett tag när det gått några generationer blir det inavel och de blir sjuk lättare och en del får missbildningar och det är inte bra så jag tycker att du ska kastrera dem. Det kostar en del men det är bättre att det får kosta en del istället för att få inavel och plåga dem
        Mvh Anders

        Kommentar

        • Zamad
          • May 2003
          • 310

          #5
          Jo jag håller helt klart med dig!

          Har hört att ifall man bara har en katt så blir den mer tillgiven och gosig än om man har två? stämmer de?

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Du kan ju kastrera hanen och om du vill ha kattungar senare kan du ju para ihop honan med en annan hane hos nån kompis eller så.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Morpheus
              • February 2003
              • 673

              #7
              Har hört att ifall man bara har en katt så blir den mer tillgiven och gosig än om man har två? stämmer de?
              Jag har två katter och de är då tillgivna. Visserligen är de syskon men jag tror att det inte spela någon direkt roll. Vi kastrera dem ganska tidigt
              Mvh Anders

              Kommentar

              • Zamad
                • May 2003
                • 310

                #8
                Finns det inga nackdelar att inte kastrera honan?? Hanen vet jag att deras pink kan lukta ganska starkt men honorna vet jag inte?

                Låter bra Morpheus! Blir nog två katter i såfall!

                Kommentar

                • kung_royne
                  • May 2003
                  • 78

                  #9
                  Man kan kastrera både han- och honkatter från det att dom fyllt 6 månader.
                  Beträffande inavel så behöver man nog inte vänta flera generationer för att se missbildningar. Det kan man nog få redan "första" generationen. Sen är det ju klart att riskerna ökar (fler/"grövre" missbildningar) ju fler generationer inaveln fortgår.
                  Jag är av den bestämda uppfattningen att du ska ändra dom där 99 procenten till 100 och om du vill ha ungar, följa AndreasNs råd

                  Kommentar

                  • kung_royne
                    • May 2003
                    • 78

                    #10
                    Om du inte kastrerar honan (och inte ger henne p-piller) kommer det bli ett himla liv på henne varje gång hon löper. Tillägas bör också att ju längre hon använder p-piller, desto större blir risken att hon får juvertumörer

                    Kommentar

                    • Zamad
                      • May 2003
                      • 310

                      #11
                      Okej, då är det nog lika bra att kastrera henne på en gång. Mena det är nått man bara gör en gång så det är säkert värt de!

                      Tack för alla svar ännu en gång! Ni är änglar allihopa

                      Kommentar

                      • Elana
                        • April 2003
                        • 239

                        #12
                        Kattungar är underbara, men det är inte många som vill ha dem, framför allt inte inavlade sådanna. Varför avla fram något som sedan kommer att riskeras bli avlivat, dumpad vid sommarstugan eller lämnad till katthemmet? Om ALLA skulle börja ta ansvar så skulle det inte behövas några djurhem, jourhem eller avlivningar av friska djur pga att ingen vill ha dem.... Jag låter säkert som en mycket bitter person, men jag har sett så många djur fara illa bara för att folk har skaffar sig en kul leksak som kan föröka sig och sedan när personerna upptäcker jobbet med djuren så slänger de bara bort dem... varför undrar jag???
                        Till Zamad: Detta svar är ingen kritik mot dig så ta det inte personligt!!! Det är mera en tankeställare till alla som ens tänker tanken på djurungar för det är såååååååå gulligt , men som struntar i att vad som senare händer med dem. Har djuren tur kommer de till personer som liksom jag "samlar" oönskade djur, men tyvärr är vi för få och överbelastade för att kunna hjälpa alla.
                        Mvh
                        Elana... som till sommaren kommer att påbörja uppstarten av ett omplaceringshem för kaniner.
                        Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                        Kommentar

                        • Morellen
                          • November 2003
                          • 4349

                          #13
                          tycker att du skall kastrera båda.
                          Kelighet beror mkt på individen. Att ha två katter är bra för de har sällskap av varandra och får inte tråkigt lika lätt.
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                          Kommentar

                          • Zamad
                            • May 2003
                            • 310

                            #14
                            Elana: Jag håller fullständigt med och du kan vara lugn=) För jag är inte den personen som tänker kattungar åååå såå gulligt bara:P Har städat och förberett lägenheten idag så jag kan ta emot kattungarna imorrn=)

                            Var också på ett besök hemma hos mor och byggde ett klösträd som jag tänkte ha stående i halen=) Gjorde den av en trädstam med några kraftiga grenar på som jag sedan spikade fast i en botten skiva.
                            Får nog räkna med att städa var och varannan dag men det är de nog värdt?=

                            Hehe, flyttade alla växterna från blomsterbrädan till en hög hylla där jag hoppas dom står säkra=) Funderar nu bara på vad man kan ha på blomsterbrädan, ser lite tråkig ut tom=)

                            Mvh Daniel

                            Kommentar

                            • Elana
                              • April 2003
                              • 239

                              #15
                              Du kommer att ha två katter på blommsterbrädorna *ler* , de verkar gilla att sitta vid fönster och om ett element finns under gör det inte saken sämmre. Kanske två korgar kan bli den nya dekorationen ?En liten varning: katter kan med stor förtjusning börja äta på växter så undvik att ha giftiga växter...
                              Lycka till!!!
                              /Elana
                              Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...