Katt-problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linchen
    • October 2003
    • 2

    Katt-problem!

    Hejsan och tack för en toppensida! Jag har två katter, båda är kastrerade (hona och hane) på runt 8 år. Nu har en ny hona flyttat in, en okastrerad på 2 år. Hon flyttade in igår och det har inte gått bra. Den nya katten är väldigt rädd och gömmer sig hela tiden under sängar och andra små hålor. hennes päls är lång så det är rätt jobbigt att hon gömmer sig på smutsiga ställen.

    Mina två katter som jag har nu är inte heller vana och blir rädda när den nya katten fräser åt dom. Vad ska jag göra? Den nya katten är jätte rädd för mig och resten av familjen och springer bara iväg när vi kommer inärheten. Ska det verkligen vara såhär? Hon har inte heller ätit och just nu gömmer hon sig under tvn och vill inte komma fram. När jag sätter mig bredvid henne fräser hon åt mig. Jag är orolig att hon ska fortsätta såhär, vad ska jag göra?
    Tacksam för alla svar!!
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Det brukar va så innan de lärt känna varandra. Låt dem ta den tid det gör, enda saken att göra. Försök inte tvinga dem att hälsa på varandra, det gör förmodligen bara saken värre. I början kan du mata dem på olika ställen och tidpunkt för att undvika konflikter.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

      #3
      Linchen: sätt dig ner någon meter ifrån stället där katten gömmer sig, sen pratar du med den. hae du tålamod så kommer den till slut fram, då låter du den göra precis som den vill, sitt bara helt still.

      Sen om det går bra kan du prova samma och ställa lite mat bredvid dig.

      //Marcus
      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

      Kommentar

      • Ulla
        • April 2002
        • 1163

        #4
        Det kan ta upp till 2-3 veckor innan en ny katt gjort sig hemmastadd. Du kan försöka ha den i ett rum, med egen sandlåda och matskålar. När du är hemma har du dörren öppen, sen kan du ha den ensam när ingen håller koll på katterna.
        De brukar tröttna på att gömma sig efter ett tag, det kan som sagt ta någon vecka.
        Se till att katten har det lugnt, inga stojiga barn och främmande människor som ska titta på den, i början.

        Jag brukar ta hand om bekantas katter när de reser bort och har ännu inte varit med om någon katt som surat mer än en vecka... Mina egna 6 katter är så vana vid "kattgäster" att de knappt bryr sig om dem längre. Lars-Erik och Nellson, de två yngsta katterna brukar peta lite på gästerna ibland, det är spännande när de fräser!
        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

        Kommentar

        • Eva och Benny
          • August 2003
          • 26

          #5
          Vi hade två innekatter, en hane och en hona, då en halvt förvildad sommarkatt (hona) flyttade in till oss. Vi hade henne i ett separat rum de första tre dagarna, lät henne äta och sova. Efter det så började hon göra sig hemmastadd och blev så småningom ganska accepterad. Hon kom aldrig riktigt bra överens med den gamla honkatten, däremot fungerade det bra med hanen. Helt klart var hon längst ner i rangen, eftersom hon var sist in i familjen. Jag tror säkert att det kommer att gå bra även för er, ge henne bara tid att göra sig hemmastadd och känna trygghet.
          Eva

          Kommentar

          • linchen
            • October 2003
            • 2

            #6
            Tack alla snälla som svarat! Hon har blivit liiite bättre, fast hon springer fortfarande bort när man närmar sig henne. Dessutom har det vart några småbråk också mellan katterna. Förhoppningsvis blir det bättre snart, det har ju bara gått snart en vecka. Det finns inga småbarn heller i familjen så det är ju tur, annars skulle det nog vara mycket spring i huset.
            Med vänliga hälsningar Linda

            Kommentar

            • Do`h
              • September 2003
              • 277

              #7
              En ny katt Bör först få vänja sig vid det nya hemmet sen vid de inneboende när vi tog hem våran andra katt för ett år sen släppte vi ut honom i hallen och gick in i sovrummet till vår "gamla" katt så fick den nya springa runt och lukta och kolla !
              efter ett antal timmar kunde vi gå ut, och ytterligare antalet timmar senare kunde vår "gamla" katt komma ut !och det funkade hur bra som helst !
              *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

              Kommentar

              Arbetssätt...