Katten snuttar på brösten, normalt?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #16
    Gör den så hela tiden då? Har du inte kläder på? *lätt förvirrad*

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #17
      Ursprungligen postat av lsabellee
      Om det är att katten känner sig trygg? Är det elakt att hindra honom från detta beteende?
      Känns ju samtidigt fel att han ska snutta på mina.
      Funderar på om det finns någon slags kattnapp. Men det är väl inte samma sak förståss.
      Jag tror inte du ska framkalla beteendet... måste han suga på nåt så hittar han en tröja eller något lurvigt...
      Men kattnapp eller liknande nää.
      Och du måste vara sträng när det gäller dina tuttar!!
      För hade jag haft en kissemiss i tutten... näää Säg åt katten på skarpen nästa gång det händer.
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #18
        Ursprungligen postat av lsabellee
        Om det är att katten känner sig trygg? Är det elakt att hindra honom från detta beteende?
        Känns ju samtidigt fel att han ska snutta på mina.
        Funderar på om det finns någon slags kattnapp. Men det är väl inte samma sak förståss.

        Asså? du ska ju slänga bort katten direkt:S det är ju faktiskt bara äckligt att du ens låter han komma så långt så han ens kan kan få din bröstvårta i munnen......

        Kommentar

        • lsabellee
          • November 2010
          • 12

          #19
          Ja men han buffar sig under täcket när man sover. Och det här har han börjat med NU för bara några dagar sen .. Alternativet är väl att sova på mage. Ligger jag på rygg eller på sidan buffar han sig under täcket och letar upp dem..

          Kommentar

          • Getingen
            • August 2010
            • 325

            #20
            hej,

            jag har haft en katt som gjorde likadant som kattunge. Det beteendet har ofta sin grund i att ungen blivit skild från sin mamma förtidigt.
            Den har alltså ett behov av att vara nära. Beteendet kommer med stor sannolikhet att avta när ungen blir äldre.

            Min katt snuttade på mig i flera år, armveck, armhåla, hals m.m var poppis ställen att snutta på.

            De som i princip dumförklarat detta i den här tråden, tycker jag borde tänka om.
            Det beteende som din kattunge har, är den långt ifrån ensam om att ha.

            Det finns många oseriösa kattuppfödare som inte lyder regelverket och släpper iväg katterna
            på tok för tidigt. Man måste vara uppmärksam på tecken som tyder på att ungens tagits för tidigt
            från sin mamma och anmäla dessa oseriösa uppfödare (sen finns det givetvis de kattungar
            som förlorar sin mamma av andra orsaker).

            Låt den hålla på, den kommer sluta när den känner att det är dax. Att avvisa den är ingen bra ide
            då den tydligt visar ett behov av närhet.

            /Hälsningar Sandra - Getingens flickvän

            Kommentar

            • callisto79
              • August 2010
              • 27

              #21
              Ursprungligen postat av lsabellee
              Ja men varför skulle det komma nu såhär två månader senare nästan? Och vi fick honom när han var 12 v. Vi tog hem två katter på samma gång och den andra var 14 v. Nu funderar jag på om han kanske är yngre än vad dem sa? För han var väldigt otrygg i början också. Hon som var 14 v, kände sig nästan hemma direkt. Medan han i början satt i ett hörn och gnällde i två dagar. Och hon fick absolut inte komma i närheten av honom för då fräste han, och det varade i två veckor ungefär.
              Han kanske inte fått tillfälle innan? Förmodligen var han yngre, eller bara sent utvecklad :-) Tror inte du kan göra annat äm att fösa bort honom. Du kan ju prova ha kläder på dig ;-), eller stänga ut honom från sovrummet..

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #22
                Kanske inte att avvisa den, men kanske inte låta den snutta på BRÖSTEN heller? Jag skulle se till att katten inte har någon chans att komma just dit, utan kanske istället bara hålla om den, klappa den, kela med den och ska den nu snutta någonstnans så varför inte, men på andra ställen...

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #23
                  Det är nog ungefär som med handuppfödda fåglar. Jag var på en föreläsning på DM med en fågelexpert och han förklarade varför han inte föder upp fåglarna på handmatning.

                  Om man handuppföder fågeln skapar man ett beroende (du blir förälder) och fågeln tappar en del av sin identitet som just fågel (blir halvmänniska) men ger en "illusion" om att vara tam. Om du däremot låter föräldrarna sköta mat och uppfostran och tar dig tiden och kunskapen att få fågeln tam har man istället byggt upp ett förtroende och får en tam fågel som är just en fågel (utan identetskris).

                  Kan det vara något liknande om han togs ifrån mamman för tidigt?
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • lsabellee
                    • November 2010
                    • 12

                    #24
                    Grejen är att jag inte låter honom bete sig så men jag har dem senaste tre dagarna vaknat av att han gör så.. Och nu håller han på att försöka buffa sig under täcket, verkligen trycker. för att försöka komma åt. jag slänger bort hhonom hela tiden men han kommer bara tillbaka och "försöker"

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #25
                      så som sandra (getingens flickvän) skriver... Ok det kan jag kanske förstå, då sa jag helt fel i förra inlägget.
                      Men då får man se till att skaffa sej en snuttefilt till katten.
                      Det kan seriöst inte vara friskt att låta den suga på tutten...

                      Jag var städerska hos ett sjukt par en gång och dom hade en 12 år gammal maine coon hane (morris) och han var också en snuttare
                      Och detta pga tagits bort av sin morsa för tidigt.
                      Nu var det tröjan och tårna som snuttades, men den var 12 år...så ett sånt beteende kan hålla i sej.
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #26
                        Nä, jag tycker inte du ska låta den snutta på brösten, ordna en filt och låt den ligga på ditt bröst för närheten.
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #27
                          Jag tror heller inte att du ska tillåta beteendet, varför har folk så svårt med diciplin med katter i jämförelse med hundar? Tänk på hur barsk kattmamman kan vara nä hon uppfostrar ungarna.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • lsabellee
                            • November 2010
                            • 12

                            #28
                            Tack Sandra. Någon annan verkar inte förstå sig på. Som sagt är det vanligt att kattungar snuttar när dem tas för tidigt.
                            Hm kan jag på nåt sätt ta reda på om han kanske inte va 12 v när jag tog honom?

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #29
                              Men det är lite som VD skriver när han pratar om fåglar... ett BEROENDE... tycker inte att man ska låte det fortsätta,
                              men sen är jag inte så high på katter heller.
                              Sandra vet säkert bättre
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • lsabellee
                                • November 2010
                                • 12

                                #30
                                Nej jag vill inte heller att han ska snutta så. Han kan få trygghet på annat sätt och alternativt något annat att snutta på.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...