nogon som har en parsion jack russel terir?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moi
    • November 2008
    • 213

    nogon som har en parsion jack russel terir?

    funderat sen länge att skaffa en parsion jack russel har en del info om rasen men vill veta mer om denna ras o om den passar min liv stil då vill jag ha kontakt med non som har en sånt hund så jag kan veta mer om det.
    tack på förhand
  • berta_boop
    • April 2009
    • 17

    #2
    Ursprungligen postat av moi
    funderat sen länge att skaffa en parsion jack russel har en del info om rasen men vill veta mer om denna ras o om den passar min liv stil då vill jag ha kontakt med non som har en sånt hund så jag kan veta mer om det.
    tack på förhand
    nej men jag har den korta modellen. jackrussel terrier (lågställd)

    Kommentar

    • moi
      • November 2008
      • 213

      #3
      Ursprungligen postat av berta_boop
      nej men jag har den korta modellen. jackrussel terrier (lågställd)
      de har väl samma beteende.
      vad ska man tänka på innan man skaffa en sånt hund?
      och var ska man ta kontakt med serjösa upfödare?

      Kommentar

      • berta_boop
        • April 2009
        • 17

        #4
        Ursprungligen postat av moi
        de har väl samma beteende.
        vad ska man tänka på innan man skaffa en sånt hund?
        och var ska man ta kontakt med serjösa upfödare?
        jag tror dom har samma beteende. ja dom e ju en terrier så dom e lite skälliga men inte hela tiden.... min älskar att jaga fåglar och katter.
        och vi e ute och går med honom en halvtimme om dan och han verkar nöjd så överdriven motion behövs inte men dom är jätte bra agility hundar.
        min har aldrig bitit på möbler eller sladdar och andra grejor, men däremot har han alltid haft ett tuggben och mycket leksaker.
        han har mycket självförtroende och kan vara lite stöddig mot andra hundar först men när han kommer närmre så kryper han mot marken och viftar på svansen och vill leka.
        dom kan vara lugna när det behövs så man kan lägga sig och vila middag och det är inga problem.
        bra med barn annars lättskött hund.
        men bestäm dig att du e ledaren bara och tryck ner honom för det lilla minsta aggressivitet annars får man en opålitlig och farlig hund jag var nämligen lite mesig i början med honom och det fick jag sota för.... det finns så mycket att säga om denna ras och egna upplevelser men detta var lite hoppas jag kom med något nytt!!

        det finns seriösa uppfödare överallt men vill du verkligen ha en bra hund ska du nog vända dig till svenska kennel klubben.

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Hej! Berta Boop verkar ha en lugn JRT!

          Det du ska veta är ett JRT (Jack RUssel Terrier) är en framavlad hundras till för att använda i jakt från början, man använder de för att jaga i gryt dvs grävlingar el räv.

          JRT är en terrier, de ska testa gränserna, vill gärna vara den som bestämmer, skälliga, har MYCKET Energi. Kan inte påstå att en JRT är en soffpotatis hund. De mår bra av att använda hjärnan, dvs hjärnaktiviteter så som t.ex. gility, spår, sök.

          Kan berätta om min grannes JRT. Hanhund på 2 år, gör utfall mot bilar, hundar, cyklar, skäller på folk som går i trappuppgången, attackerar dammsugaren, vägrar lämna ifrån sig leksaker, hugger mot godisar,Bitit sönder bordsben, stolar, krafsat sönder ytterdörren, mördar varje dag all post som dimper ner i brevlåda. Stjäl allt som finns på bordet.
          Kan inte leka på rätt sätt jaktinstinkten slår till och plötsligt blir det inte en lek längre utan jakt. När den väl får tag i hunden så bli det slagsmål och den JRT ger sig inte. Man får gå dit och plocka bort hunden.
          JACK RUSSEL TERRIER, De kan vara både lugna och hyperaktiva.

          Mitt tips är att ringa till SKK och olika uppfödare och fråga om du får komma och hälsa på, så man får se med egna ögon hur hundarna är. Åk inte till ngn som har valp, det är Såååå lätt att fastna för de bedårande små sakerna!


          Kolla in DanskSvensk gårdshund. De ser likadana ut, dock inte lika mkt terrier som i en JRT
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • berta_boop
            • April 2009
            • 17

            #6
            Ursprungligen postat av Nubi
            Hej! Berta Boop verkar ha en lugn JRT!

            Det du ska veta är ett JRT (Jack RUssel Terrier) är en framavlad hundras till för att använda i jakt från början, man använder de för att jaga i gryt dvs grävlingar el räv.

            JRT är en terrier, de ska testa gränserna, vill gärna vara den som bestämmer, skälliga, har MYCKET Energi. Kan inte påstå att en JRT är en soffpotatis hund. De mår bra av att använda hjärnan, dvs hjärnaktiviteter så som t.ex. gility, spår, sök.

            Kan berätta om min grannes JRT. Hanhund på 2 år, gör utfall mot bilar, hundar, cyklar, skäller på folk som går i trappuppgången, attackerar dammsugaren, vägrar lämna ifrån sig leksaker, hugger mot godisar,Bitit sönder bordsben, stolar, krafsat sönder ytterdörren, mördar varje dag all post som dimper ner i brevlåda. Stjäl allt som finns på bordet.
            Kan inte leka på rätt sätt jaktinstinkten slår till och plötsligt blir det inte en lek längre utan jakt. När den väl får tag i hunden så bli det slagsmål och den JRT ger sig inte. Man får gå dit och plocka bort hunden.
            JACK RUSSEL TERRIER, De kan vara både lugna och hyperaktiva.

            Mitt tips är att ringa till SKK och olika uppfödare och fråga om du får komma och hälsa på, så man får se med egna ögon hur hundarna är. Åk inte till ngn som har valp, det är Såååå lätt att fastna för de bedårande små sakerna!


            Kolla in DanskSvensk gårdshund. De ser likadana ut, dock inte lika mkt terrier som i en JRT
            jo han e en väldigt lugn jrt, men en del som du skrivit höll han på med när han var valp men jag bestämde mig att jag var ledaren och ändringar skulle ske och tack vare det har jag min lugna skipper idag.

            Kommentar

            • moi
              • November 2008
              • 213

              #7
              vad bruka det kosta en prt valp?
              har pratat med en tjej som hadde en snt valp fick veta att hon betalat 5000 kr

              Kommentar

              • berta_boop
                • April 2009
                • 17

                #8
                Ursprungligen postat av moi
                vad bruka det kosta en prt valp?
                har pratat med en tjej som hadde en snt valp fick veta att hon betalat 5000 kr
                för min gav jag 7000 och då alla var det med chip, 3års dolda fel försäkring, vet besiktning, vaccination sen kommer jag inte ihåg mer men det var dom viktigaste sakerna. och han e ej till för utställning.
                jag inte men det lät ganska lite tycker jag med 5000.
                om du ville ha kontakt med en seriös så räkna med 7000-15000 tror jag.

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Håller med runt 7-15 K får man lätt ge för en valp som har meriterade föräldrar och seriös uppfödare.
                  Är man bara ute efter sällskap kanske man snabbt nappar på en valp som säljs för 5K. Men hur seriös kan en sådan person vara?

                  En valp kostar och det kommer man inte undan med.

                  Jag betalar hellre mer pengar för att få en hund som jag vet är frisk, har meriterade föräldrar och som man kan föra en dialog med uppfödaren utan att personen känner sig stött. En bra uppfödare ska kunna hantera alla frågor på ett proffsigt sätt

                  Men! å andra sidan så skulle jag köpa mig en DanskSvensk gårdshund än en JRT De passar mig mer


                  Lycka till med hundsökandet!




                  Ursprungligen postat av berta_boop
                  för min gav jag 7000 och då alla var det med chip, 3års dolda fel försäkring, vet besiktning, vaccination sen kommer jag inte ihåg mer men det var dom viktigaste sakerna. och han e ej till för utställning.
                  jag inte men det lät ganska lite tycker jag med 5000.
                  om du ville ha kontakt med en seriös så räkna med 7000-15000 tror jag.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • NathalieBorgman
                    • June 2008
                    • 218

                    #10
                    HAr ett motto. Tänk efter två gånger innan du köper hund, tänk efter 3 gånger innan du köper en terrier. Terriers är väldigt speciella och behöver en VÄLDIG aktivering. Jag har tyvär aldrig träffat en väluppfostrad terrier. De flesta är dominanta och en aningan "överaktiva". Som första hund tror jag inte att det är nått alternativ.
                    Kolla runt på skk och läs om olika hund raser innan du bestämmer dig, och kolla inte på utseende utan läs på om rasen.
                    Skulle tippa på att de flesta terrier inte klarar sig på 30 min promenad om dagen,
                    då det knappt är två rastningar. Och en hund behöver kissa mer än 2 gånger om dagen.
                    Också skulle jag ALDRIG tippsa någon om att börja med att "lägga ner" en hund,
                    det är en väldigt makt kamp och man bör vara VÄLDIGT kunnig innan tillämpar den metoden.
                    Tar man hunden på rätt sätt från början så behöver man inte använda sådanna metoder.
                    Har sett allt för många som lägger ner sina hundar för "minsta lilla" Och vad gör dom när det händer en större grejj?? Inget eftersom de redan han andvänt sönder "lägga ner" metoden.
                    På tre år har jag lagt ner min hund 1 gång, och då vaktade han nått som han inte ska vakta. Och då kan jag säga att jag har en väluppfostrad och lydig hund!

                    Kommentar

                    • smikeb
                      • April 2007
                      • 107

                      #11
                      Ursprungligen postat av moi
                      funderat sen länge att skaffa en parsion jack russel har en del info om rasen men vill veta mer om denna ras o om den passar min liv stil då vill jag ha kontakt med non som har en sånt hund så jag kan veta mer om det.
                      tack på förhand
                      jack russell terrier är en mycket trevlig ras. de kräver en fast hand, mycket motion och mycket kärlek.
                      som nubi skrev så är det i grunden en jakthund som avlats fram för bla grytjakt. detta kan dock skilja från hund till hund, från vilken kennel osv.
                      när det gäller motion så räcker det inte med en liten promenad. jrt har mycket energi och behöver även mental träning.

                      jack russell terrier club of sweden:
                      www.oscarciklid.egetforum.se

                      Kommentar

                      • eMilu
                        • March 2009
                        • 166

                        #12
                        Ursprungligen postat av moi
                        funderat sen länge att skaffa en parsion jack russel har en del info om rasen men vill veta mer om denna ras o om den passar min liv stil då vill jag ha kontakt med non som har en sånt hund så jag kan veta mer om det.
                        tack på förhand
                        Jag har en PARSON RUSSEL TERRIER (många tror att JACK ska vara med med det ska det inte längre efter att Parson blivit en egen ras). På den här sidan kan du läsa om rasen www.parsonklubben.se. Min Parson är snart två år och ett riktigt energiknippe. Hon behöver väldigt mycket stimulans och motion (ca. en timmes promenad både morgon och kväll + träning), vi har henne med oss överallt eftersom hon gärna är med. Eftersom det är en terrierras och envis sådan så har dom mycket egenheter och man måste ha en fast hand och vara bestämd med dom. Många gillar att gräva, det gör dock inte vår men istället simmar hon. Hon älskar vatten och så fort hon får chansen är hon där spelar ingen roll om det är en liten pöl eller stora havet. Förut jagade hon bilar och cyklar, men det har vi som tur var fått bort. Det är en hundras som kräver mycket av sin ägare och man måste verkligen ha tid med dom. Vet inte riktigt vad jag ska skriva men om du har några frågor så är det bara att ställa..

                        En seriös uppfödare bruka ta mellan 7000-9000kr för en valp.
                        Rock n' roll freak.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...