Hund avel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    Hund avel

    Ett renrasigt helvete.
    Någon som såg dokument utifrån om rashundar?
    Komentar.
    http://www.kramforskoi.com/
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    Du menar "hundavel"..?.
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Helt jävla otroligt att höra chefsdomaren på Crufts säga att schäfern ska se ut som dom stackarna på utställningen som knappt kan gå.....
      Vilka satans idioter som föder upp missblildade hundar i generation efter generation.

      Sitter nästan med tårar i ögonen när jag ser detta program för jag förstår inte människorna som låter det pågå, som boxern med epilepsianfall flera gånger i veckan eller king cavalliern med för stor hjärna som inte får plats i skallen.
      Senast redigerad av drd; 31 March 2009, 10:54.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • osis
        • February 2008
        • 851

        #4
        Jag skakar av ilska! Hur kan vissa människor kallas just det, Människor!
        Gillade inte denna kommentar: "Britterna är sådana: Du ska inte säga vad jag ska göra med mitt liv". Men det är ju inte ditt liv, det är ju hundens!
        Senast redigerad av osis; 31 March 2009, 13:10.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nå´t jag inte gillar är när man läser rasstandarder, och man läser att en (ofta osund) hund eller kattras ska se ut på det eller det sättet, och man tänker i sitt stilla sinne "nej, en sund och frisk hund eller katt ska inte se ut så!". Hörde en sjuk grej om vissa typer av perser, men det får man väl ta i kattdelen (finns ju även exempel bland fiskar).

          Men de hundraser drd räknar upp är ju tyvärr inte de enda, även om fallet med schäfern kan göra en illamående, förstöra en levande varelse för att den ska stå på ett visst sätt på utställningar Bulldogen (i alla fall den engelska) har, förutom sitt uppenbart missbildade ansikte (som väl bl.a ger problem med andning och tårkanaler), även för stort huvud, så valparna måste förlösas med kejsarsnitt. Taxarnas korta ben ger, om jag minns rätt, hundarna problem med ryggraden, och de är ju även handikappade i sina rörelser. Håller med osis, att börja tjafsa om att "jag gör minsann vad jag vill med mitt liv" är så korkat så det spränger skalan. Det är ju som sagt hundens liv det gäller, men det är väl tyvärr många ser på djur, som "saker" man kan modifiera hur som helst, även om deras levnadsstandard sänks rejält. Jag anser att det är djurplågeri när djur avlas så hårt, och får rasstandarder som gör att de lider. Läste för nå´t år se´n om en lag som skulle förhindra alltför extrema rasstandarder, men vart den tog vägen vet jag inte.

          Jag har svårt att förstå varför vissa människor skaffar (och stödjer aveln av) de värsta avarterna. Är det så viktigt att få sticka ut, och ha nå´t annorlunda? Bygg om en gammal Volvo istället.
          Senast redigerad av Shepard; 31 March 2009, 16:30.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • osis
            • February 2008
            • 851

            #6
            Jag håller med

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ja, man tror nästan inte att det är sant. Tyvärr köper vi människor ofta hundar efter högt utställningsmeriterade föräldrar i stället för vad hunden är avlad för. Hunden är ju människans bästa vän, i alla fall för dom flesta av oss.

              /Inger (matte till Zoya & Zamba)
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • eMilu
                • March 2009
                • 166

                #8
                Det är hemskt! Såg ni Uppdraggransknings program tidigare om Spanska ''gatuhundar''. Det var också hemskt. Fattaar inte hur man kan behandla oskyldiga djur som inte kan försvara sig själva på det där viset. Man blir så less! Folk som behandlar hundar och andra djur illa borde själva sättas i en trång bur och lida.
                Rock n' roll freak.

                Kommentar

                • NathalieBorgman
                  • June 2008
                  • 218

                  #9
                  För mig är tex ett LP1 bättre resultat än Champion..
                  Hundavlen idag är rakt åt helvete rent ut sagt..
                  Ända hunde jag tänker på som inte avlas så mycket på utseende
                  måste vara Huskysarna..
                  Visst jag har ställt ut min hund, 2 ggr fick goda reslutat men det var mest
                  kul att få en bedömning och lite mentalträning för hunden.
                  Fick komentaren "Väl visad" och vart mer stolt över den än komentaren
                  "fin teckning" Då väl visad för mig betyder bra sammspel mellan handler och hund.
                  Alltså allt jag har byggt upp mellan mig och min hund!

                  Kommentar

                  • osis
                    • February 2008
                    • 851

                    #10
                    Vi har en blandras här hemma, världens finaste hund! Snäll och lydig också!

                    Kommentar

                    • zikelskim
                      • May 2005
                      • 184

                      #11
                      Någon som vet om det är någon som gör avel på "orginalet" av några av dessa hundar som visades i programet. Dom visade ju en massa bilder på hur dom såg ut för X antal år sen.
                      Eftersom polisen inte har användning av den "missbildade" uppvisningshunden schäfern så kör dom med sin "egen" variant där dom ser ut som en normal hund. Men den kanske är lika kraftigt avlad för att få den formen på kroppen, så problem kommer i någon annan form.
                      Likadant med tax och bulldog där visade dom också bilder på en mer normal hund.

                      Svammel svammel men hoppas ni förstår
                      Blogg om allt och inget
                      http://zikelskim.blogspot.com/
                      Blogg om att gå ner i vikt
                      http://mikecq.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Ursprungligen postat av zikelskim
                        Svammel svammel men hoppas ni förstår
                        Nej.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          BYT UT!!
                          Gamla generationen av rasbestämmande borde få gå i pension så att nya sunda människor kan rasbestämma hur rasen ska se ut. Varför föredrar polisen mallarna istället för schäfrar...mindre skador och sundare hund. Ingen förstörd ras

                          Kolla bara på hur en siames såg ut för 10 år och se hur de ser ut nu, Helt sjukt och läskigt!

                          Ursprungligen postat av drd
                          Helt jävla otroligt att höra chefsdomaren på Crufts säga att schäfern ska se ut som dom stackarna på utställningen som knappt kan gå.....
                          Vilka satans idioter som föder upp missblildade hundar i generation efter generation.

                          Sitter nästan med tårar i ögonen när jag ser detta program för jag förstår inte människorna som låter det pågå, som boxern med epilepsianfall flera gånger i veckan eller king cavalliern med för stor hjärna som inte får plats i skallen.
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Sånt finns i Sverige med!

                            Ursprungligen postat av eMilu
                            Det är hemskt! Såg ni Uppdraggransknings program tidigare om Spanska ''gatuhundar''. Det var också hemskt. Fattaar inte hur man kan behandla oskyldiga djur som inte kan försvara sig själva på det där viset. Man blir så less! Folk som behandlar hundar och andra djur illa borde själva sättas i en trång bur och lida.
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • starcastle
                              • June 2008
                              • 234

                              #15
                              Rasstandarden för varje ras bestäms av ursprungslandet, och inom FCI (den huvudorganisation som SKK tillhör) så översätts den officiella FCI standarden till resp språk.
                              Däremot kan inte varje land hitta på egna varianter på standarden för raser som härstammar från andra länder.

                              I så fall skulle vi snart få helt nationella varianter på ett stort antal raser, som då knappt ens skulle kunna kännas igen som ras från ett land till ett annat.

                              Det är illa nog att de stora länderna utanför FCI (USA, Kanada, England, Australien) gör egna varianter av standarden. Och straxt har man t ex "engelsk cocker" och "amerikans cocker", d v s det går så långt att raserna delas i fler raser ...


                              Ursprungligen postat av Nubi
                              BYT UT!!
                              Gamla generationen av rasbestämmande borde få gå i pension så att nya sunda människor kan rasbestämma hur rasen ska se ut.
                              Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                              Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...