Är väl inte renrasig då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nettan_82
    • July 2008
    • 10

    Är väl inte renrasig då?

    Skickade ett meddelande till denna annonsör (http://www.blocket.se:80/vi/16943587.htm) och frågade om mamman hade stamtavla eftersom det inte stod i annonsen. Jag fick svaret "Nej mamman har ingen stamtavla. Den tidigare ägaren som vi köpte tiken av hade ingen aning vilka föräldrarna till hunden var." Då kan man väl inte sälja valparna som renrasiga? Fy! Skickar till blocket om detta. Gör det ni med!
  • one__akvarium
    • June 2008
    • 163

    #2
    Kanske lite OT....

    Personligen tycker jag det är läskigt hur avel idag bedrivs på hund! Skulle aldrig falla mig in att köpa en renrasig sönderavlad hund! Ett bra expempel är alla chäfrar med höftproblem och sluttande bakdel. Kolla hur en chäfer såg ut för 30 -40 år sedan. Nä usch ibland kan människan förstöra rikigt mycket. Har inge siffror nu men jag vågar lova att 80% av alla blandraser mår bättre och lever längre!

    Kommentar

    • nettan_82
      • July 2008
      • 10

      #3
      Ursprungligen postat av one__akvarium
      Kanske lite OT....

      Personligen tycker jag det är läskigt hur avel idag bedrivs på hund! Skulle aldrig falla mig in att köpa en renrasig sönderavlad hund! Ett bra expempel är alla chäfrar med höftproblem och sluttande bakdel. Kolla hur en chäfer såg ut för 30 -40 år sedan. Nä usch ibland kan människan förstöra rikigt mycket. Har inge siffror nu men jag vågar lova att 80% av alla blandraser mår bättre och lever längre!
      Ja detta var lite OT men jag håller med dig. Jag har en blandrastik och det har aldrig varit några fel på henne. Mina föräldrar hade en schäfer innan men hon såg ut som de skulle göra, inte sönderavlad.

      Jag skulle gärna köpa dessa valpar i annonsen även om det stod att de var blandraser, men att luras och skriva renrasiga, usch.

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Japp, det känns lite fel att kalla hundar renrasiga när det inte finns några som helst bevis för att de är det...

        Eftersom det nu togs upp, även om det är OT...
        Sen kan man ju lägga in en tanke på att blandraser kan ha rassjukdomar från flera olika raser och eftersom ingen stamtavla finns eller så kan man inte heller kolla upp vad föräldrarna har för eventuella sjukdomar. Eller vad deras föräldrar i sin tur har för nåt. En jag känner hade en dobermann, bordercollie och nåt mer som hade en hel del problem, bland annat spondylos, en sjukdom i ryggen. Dessutom blandas ibland olika raser som har väldigt olika beteenden, som i värsta fall krockar och blir en smula svåra att hantera.
        I min ras röntgas hundarna och blir ögonlysta. Man måste ju också komma ihåg att det finns sjukdomsbekämpningsprogram för flera raser. Däremot är det helt sant att det finns raser som borde ses över vad gäller den fysiska funktionen. Men vad jag förstår så håller kennelklubben på att se över hur de ska kunna förhindra att hundar med sjukliga överdrifter premieras på utställning osv.
        Personligen är jag emot all hundavel som inte genomförs med eftertanke och kontroll av föräldrarna. Det finns såklart mindre seriösa uppfödare av renrasiga hundar och även om en uppfödare inom skk har vissa regler att följa så finns det ju rötägg och det är inte alltid det kommer fram om det aldrig anmäls. Däremot kommer jag själv alltid att leta efter renrasiga hundar av en ras med låg sjukdomsfrekvens och hos uppfödare som har de mål jag tycker är bra. Friska, trevliga hundar som ser ut att vara av den rasen de är. Hittills har jag lyckats bra tycker jag!

        Tyvärr tror många att bara för att man inte hejar på blandrasaveln så avskyr man blandraser men så behöver det ju inte vara, jag älskar hundar som individer, punkt. En god vän till mig köpte för några veckor sen en helt underbar blandisvalp. Schäfer, rottis och en smula husky. Kommer bli en stor kille och hittills vad jag sett så har han ett underbart temperament. Själv hade jag inte vågat köpa en valp efter oröntgade föräldrar och absolut inte utan att kolla upp vad dessa raser kan ha för ärftliga sjukdomar och bedöma efter det. Jag håller tummarna för att just denna blir en frisk rackare som ger husse många roliga år!
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Miate
          • November 2004
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av one__akvarium
          Kanske lite OT....

          Personligen tycker jag det är läskigt hur avel idag bedrivs på hund! Skulle aldrig falla mig in att köpa en renrasig sönderavlad hund! Ett bra expempel är alla chäfrar med höftproblem och sluttande bakdel. Kolla hur en chäfer såg ut för 30 -40 år sedan. Nä usch ibland kan människan förstöra rikigt mycket. Har inge siffror nu men jag vågar lova att 80% av alla blandraser mår bättre och lever längre!
          Jag väntar gärna på siffrorna.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det finns anledning att tro att korsningar i snitt är friskare och lever längre än renrasiga (pga den genetiska effekt som kallas heterosis eller hybrid vigor), men just i det här fallet är väl problemet att korsningar normalt sett är billigare än renrasiga, och annonsen alltså vilseledande.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • nettan_82
              • July 2008
              • 10

              #7
              Nu är annonsen borta i alla fall.
              Det jag störde mig var att hon verkligen trodde att de var renrasiga. Svarade nämligen hennes mail och skrev att hon ju inte kan sälja valparna som renrasiga om inte både mamman och pappan har stamtavla. Gissa vad jag fick till svar?
              "eftersom det finns intyg från veterinär på att båda är renrasiga så kan man detta jo. fast att mamman inte innehar stamtavla kan man registrera valparna på ssk om mamman och pappan till valparna innehar ett intyg från veterinär som säger att dem inte har några sjukdomar och liknande.."

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Ursprungligen postat av nettan_82
                Ja detta var lite OT men jag håller med dig. Jag har en blandrastik och det har aldrig varit några fel på henne. Mina föräldrar hade en schäfer innan men hon såg ut som de skulle göra, inte sönderavlad.
                Det finns två avelsvarianter när det gäller Schäfrar. En bruksavellinje där hunden ska vara liten (för smidighet) och "rak i ryggen" samt utställningslinjen där de ska vara så stora som möjligt och ha en sluttande rygg/bak, vilket är fruktansvärt fult och inte kan vara bra för hunden.

                Utställning


                Bruks
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Det finns anledning att tro att korsningar i snitt är friskare och lever längre än renrasiga (pga den genetiska effekt som kallas heterosis eller hybrid vigor), men just i det här fallet är väl problemet att korsningar normalt sett är billigare än renrasiga, och annonsen alltså vilseledande.
                  Men är det inte också så att den första generationen blandras huvudsakligen är frisk, medan senare generationer visar upp problemen? Kommer inte ihåg vad detta kallas dock...

                  Hittade detta påstående i ett annat forum: ""Heterosis" är en missbedömning av vetenskapliga analyser, som i dag främst sprids genom populistiskt styrda "uppslagsverk" som wikipedia."Heterosis" är en missbedömning av vetenskapliga analyser, som i dag främst sprids genom populistiskt styrda "uppslagsverk" som wikipedia."
                  Senast redigerad av Inka; 30 July 2008, 15:04.
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #10
                    Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                    Det finns två avelsvarianter när det gäller Schäfrar. En bruksavellinje där hunden ska vara liten (för smidighet) och "rak i ryggen" samt utställningslinjen där de ska vara så stora som möjligt och ha en sluttande rygg/bak, vilket är fruktansvärt fult och inte kan vara bra för hunden.

                    Utställning


                    Bruks
                    http://web.telia.com/~u58505215/images/exxonstar2.jpg
                    En bra bruksschäfer är en underbar hund!
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inka
                      En bra bruksschäfer är en underbar hund!
                      Håller med! Dock är jag allt annat än opartisk. =)

                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • one__akvarium
                        • June 2008
                        • 163

                        #12
                        Utstäälningshunden skulle jag tro vara sjuk om jag såg den på gatan, fyfan vad dom förstör hunden!!! USCH!

                        Kommentar

                        • Robin_Hedstrom
                          • January 2005
                          • 1818

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Det finns anledning att tro att korsningar i snitt är friskare och lever längre än renrasiga (pga den genetiska effekt som kallas heterosis eller hybrid vigor), men just i det här fallet är väl problemet att korsningar normalt sett är billigare än renrasiga, och annonsen alltså vilseledande.
                          Men en korsning är ju inte bättre än sitt ursprung, särskilt inte om den inte är första generationskorsning. Mkt vanliga korsningar är tex Schäfer och rottis, eller Schäfer och Labbe, och alla dessa raser har HD problem gemensamt. Att då avla på djur som knappt ens är röntgade (för det är inte eliten inom raserna som går i blandrasavel) gör ju inte avkomman mindre mottaglig för dessa problem.
                          /Robin Hedström
                          http://www.robinhedstrom.se/

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av Inka
                            Men är det inte också så att den första generationen blandras huvudsakligen är frisk, medan senare generationer visar upp problemen?
                            Nja, det är snarare så att fördelen försvinner i senare korsningar, dvs ytterligare avkomma blir "genomsnittlig".
                            Att påstå att heterosis inte existerar är rent nys; att F1 hybrider växer snabbare, är friskare, och blir större än någon av föräldraraserna används allmänt inom jordbruket.
                            Nackdelen med hybrider är att de inte är en ren linje, dvs det är svårt att generalisera om deras avkomma. Korsar man två F1 hybrider med varandra vet man inte vad man får, vilket man gör om man korsar två medlemmar i en renavlad linje.

                            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                            Men en korsning är ju inte bättre än sitt ursprung, särskilt inte om den inte är första generationskorsning.
                            Jo, första generationen är alltså bättre än sitt ursprung, pga att risken att bägge föräldrarna skall ha anlag för samma genetiska problem minskas (eftersom de är mer avlägset släkt med varandra än vad medlemmarna i vardera föräldrarasen är med varandra), men det betyder inte att den är felfri. Har bägge föräldrarna samma sjukdomsanlag trots att de är hyfsat avlägset släkt blir förstås också F1'an sjuk. Men är det olika genetik bakom höftledsdysplasin hos Schäfer och Labrador blir alltså F1 generationen fri från HD.

                            Det förekommer också att anlag från vissa linjer blir mer negativa när de kombineras med ett annat anlag ur en annan linje; t.ex. lär det finnas odlingsformer av guppies vars avkomma dör ung om de korsas. Det kallas utavelsdepression och det existerar men är ganska sällsynt; min genetikbok lyckas bara komma med ett fåtal rätt långsökta exempel.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Robin_Hedstrom
                              • January 2005
                              • 1818

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur

                              Jo, första generationen är alltså bättre än sitt ursprung, pga att risken att bägge föräldrarna skall ha anlag för samma genetiska problem minskas (eftersom de är mer avlägset släkt med varandra än vad medlemmarna i vardera föräldrarasen är med varandra), men det betyder inte att den är felfri. Har bägge föräldrarna samma sjukdomsanlag trots att de är hyfsat avlägset släkt blir förstås också F1'an sjuk. Men är det olika genetik bakom höftledsdysplasin hos Schäfer och Labrador blir alltså F1 generationen fri från HD.
                              .
                              Å andra sidan krävs det stamtavla på båda föräldradjuren för att kunna bevisa att det rör sig om 1a generationens korsning. Inte sällan kommer det fram att någon förälder visst inte var helt renrasig heller, och vips är det inte första generation längre.
                              /Robin Hedström
                              http://www.robinhedstrom.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...