kostar en hund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    kostar en hund?

    Hur mkt kan en hund kosta i månaden? Känner att det är dags att skaffa en nu

    vad kostar eran hund?
    Senast redigerad av GRIZZLY; 30 May 2008, 19:25. Anledning: skrev fel
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Jag har en stor hund, med tuggben, mat o godis kostar han ca 550kr i månaden. Då är det inte inräknat veterinärbesök, sprutor o förstörda möbler

    Kommentar

    • Freddan!
      • January 2008
      • 163

      #3
      Jag har en hund i 30kg klassen .Ca 800kr kostar min hund mig imånaden med försäkring.
      Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

      Kommentar

      • GRIZZLY
        • December 2006
        • 867

        #4
        Jag tänkte börja med en liten vovsing

        550-800:- lät juh inte så mkt med tanke på försäkringen. Är de en sån där dolda fel försäkring?

        vad bör man tänka på när man åker å kollar på en hund?

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          Först och främst ska du Försöka hitta en ras vars temperament passar dig bäst
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • mammas nya kille
            • July 2007
            • 203

            #6
            morsan o farsan lämnar sin portugisiska vattenhund på hunddagis 4-5 dagar i veckan. den kostar väl runt 2500-3000/mån. hur har folk som jobbar på dagarna råd att ha hund egentligen? eller låter dom byrackan sitta instängd hemma 8-9-10 timmar om dagen?

            vill också ha hund, men det blir nog för dyrt och krångligt... känns som att man får vänta tills man blir pensionär... en sisådär 44 år! USCH!!!

            Kommentar

            • qaoz
              • March 2008
              • 46

              #7
              Mina 2 hundar på 16 respektive 28 kg kostar drygt 1000 kr i månaden (mat + försäkring)


              Länktips: köpa hund

              Svårt malbiten...

              Kommentar

              • miluhe
                • June 2006
                • 2090

                #8
                Ursprungligen postat av mammas nya kille
                morsan o farsan lämnar sin portugisiska vattenhund på hunddagis 4-5 dagar i veckan. den kostar väl runt 2500-3000/mån. hur har folk som jobbar på dagarna råd att ha hund egentligen? eller låter dom byrackan sitta instängd hemma 8-9-10 timmar om dagen?

                vill också ha hund, men det blir nog för dyrt och krångligt... känns som att man får vänta tills man blir pensionär... en sisådär 44 år! USCH!!!
                Måste man lämna den på dagis blir det dyrt, som tur är har jag jobbet hemma o bestämmer själv tiderna plus att vi är 4st som hjälps åt.

                Kommentar

                • Klinten
                  • July 2007
                  • 1313

                  #9
                  Ursprungligen postat av mammas nya kille
                  morsan o farsan lämnar sin portugisiska vattenhund på hunddagis 4-5 dagar i veckan. den kostar väl runt 2500-3000/mån. hur har folk som jobbar på dagarna råd att ha hund egentligen? eller låter dom byrackan sitta instängd hemma 8-9-10 timmar om dagen?

                  vill också ha hund, men det blir nog för dyrt och krångligt... känns som att man får vänta tills man blir pensionär... en sisådär 44 år! USCH!!!
                  - Vi har tre hundar(collies) och två katter. Vad hundarna kostar i månaden skall jag låta vara osagt men bara försäkringen för alla tre ligger runt 600:-.

                  Vår familj består av två vuxna + 2 stora barn. Alla är borta under vissa tider på dygnet. Men på något märkligt sätt är alltid någon hemma när hundarna behöver sina promenader. Det handlar om planering. Fungerar utmärkt. Plus att vi alla har lite olika tider då vi lämnar hemmet för arbete eller skola.

                  Vi ger våra hundar fyra promenader-aktiviteter/dygn.

                  Har även en bror som bor ensam med hund trots heltidsarbete. Han löser detta genom att ta med hunden på sitt arbete. Det finns med andra ord väldigt många olika möjligheter till att hålla hund på ett bra sätt
                  * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Har en stor hund, 50kg, tippar på runt 800:- / månad. Med mat, försäkring, upptuggade saker osv.
                    Snart kanske det blir hunddagis på dagarnarna. Då får man lägga till ytterliggare 2500:- / mån...
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Nej, det är inte dolda fel försäkring som man pratar om här, utan sjukförsäkring för hund. Det kan bli fruktansvärt dyrt om en oförsäkrad hund blir sjuk eller skadad, oftast finns inget ekonomiskt alternativ till avlivning.

                      Du behöver först och främst bestämma dig för vilken ras du vill ha.
                      Sen får du höra efter hur mycket den äter och vad ett bra foder kostar. Kolla runt bland bolagen efter en bra försäkring, det kan kosta olika för olika raser, var du bor etc.
                      Tillbehör som bädd, bilbur, koppel är engångskostnader för de flesta raser, men väljer du en stor ras får du kanske köpa en ny bilbur osv.
                      Leksaker och tuggben kostar en del, kolla i din lokala affär.
                      Dessutom bör man gå åtminstone en valpkurs för att ha riktig glädje av hunden, medlemskap i en rasklubb och Kennelklubben, det kostar också. Likaså om man vill aktivera sin hund med t. ex. agility eller spår/sök.
                      Hunddagis om det behövs eller kanske en daghusse/matte som blir glad för en liten slant.

                      Dessutom inköpspriset som kan bli nog så högt, vår lilla, lilla vovve kostade 15 papp!!!!
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Emman
                        • March 2007
                        • 213

                        #12
                        har en chihuahua och hon kostar ca 400:- i månaden ink försäkring (300:- månaden)
                        fördelen med liten hund är att allt som mat och leksaker blir väldigt billigt för de äter nästan ingenting och små leksaker är mycket billigare än stora
                        100L asien projekt

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          1. Ca 450 kr för lilla hunden, och 850 för stora.

                          2. Varför hunddagis? Mina föräldrar går ut med dom innan dom börjar jobbet vid 8.00. Sedan kommer jag eller min syrra hem vid 14.00 och går med dom nån kort runda (1 timme kanske). Under den tiden klarar dom sig alldeles utmärkt själva.

                          Tillägg: Hundar kostar mest tid. Vi går med hundarna... ca 2 rundor på 30 minuter på morgonen, en tidigt och en lite senare, sen en vid middag, en på eftermiddagen, och två på kvällen, varav den sista är lite kortare, en 25 minuter kanske. Så 6 rundor, ganska långa allihopa.

                          Nån som sett mannen som talar med hundar? Såg ni isåfall programet med han som tyckte han gick ut en hel del med hunden. En 40 minuters runda en gång i veckan! Djurplågeri.
                          Senast redigerad av JojjeN; 27 June 2008, 07:21.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...