Rasval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solo
    • December 2003
    • 142

    Rasval

    Jag ska ställa en fråga till er här på zoopet. Vi ska låtsas att vi är i en värld där vi inte behöver bry oss om hundars mentalitet alls och inte heller huruvida dom fryser/blir för varma eller ej.
    Alltså:
    Om ni fick välja hundras enbart på grund av utseendet, vad skulle ni välja då?

    Jag skulle välja Akita eller Karelsk Björnhund. Dom har allt jag söker utssendemässigt. Stående öron, spetssvans, kort päls (ej borstning)fin färg samt en stadig men inte för tung kroppsbyggnad.

    Vad väljer ni och varför?
    Senast redigerad av Solo; 12 April 2008, 20:40. Anledning: Katastrofal stavning
    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Jag skulle fortfarande välja groenendael eller tervueren...
    Pointer, underbara sammetslena, korta päls... å en härligt "dum" blick.
    Jag är nog så skadad efter att ha haft dessa hundar de senaste åren att jag har svårt att tänka mig annat...
    Borzoi, saluki eller italiensk vinthund. Något av dom funderar jag på att skaffa så småningom när det blir aktuellt med ny hund...
    Annars kanske bullterrier... de ser sköna ut, men jag tror inte att deras mentalitet är riktigt kompatibel med min egen
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag har alltid gillat Schipperke. Tycker de ser så tuffa ut, och är lagom små. Saluki är också snygg. Och Irländsk Varghund är så himla charmig.

      Tyvärr har alla de raserna problem just vad gäller psyke och hälsa.

      Solo: Har du sett Svensk Lapphund och Finnspets? Oerhört trevliga hundar av spetstyp (som du verkar gilla).
      Senast redigerad av Azur; 13 April 2008, 01:50.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Alaskan Malamute. Lever fortfarande på hoppet att jag kommer att bo i fjällen och ha ett stort spann för att valla runt turister med...
        De är vackra, kloka och oerhört intressanta i flock.

        Sen är jag svag för hundar av urtyp, som tex Faraohund. Dessa går bort med tanke på att de inte är särskilt "formbara". Men den dagen jag tappat lusten för bruks och lydnad så blir det nog en sådan.
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Agnez
          • February 2007
          • 337

          #5
          Afghan, den blondpälsade...är en vacker hund.
          Agnez

          Kommentar

          • Naugthy
            • February 2008
            • 531

            #6
            en stävhårig tax, dom ser så himla tuffa och coola ut och väldigt söta med sitt skägg runt nosen
            "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
            "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

            Kommentar

            • Olfi
              • January 2007
              • 174

              #7
              Riesenschauzer!! Lagom stor hund (för oss alla fall) med bra temperament.

              Superfrän hund som också råkar vara en utmärkt brukshund om man vill ha den till det, eller att bara ha med den i skogen lite då och då. För alla hundar, t o m de småa, behöver rejäla pass och få springa fritt. Bara för att en hund är liten så innebär inte det att den inte kan springa (kanske inte lika fort, men framåt går det!! )

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #8
                Welsh corgi cardigan....Trots deras korta ben som människan har sett till att de fått...men den är pigg,glad,smart och hänger med på det mesta och faktiskt är de riktigt snabba på sina korta ben
                Gillar nosen och öronen på dem

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • Jemmba
                  • January 2008
                  • 432

                  #9
                  Boxer SÅ klart!
                  När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                  Kommentar

                  • Jessa
                    • September 2003
                    • 454

                    #10
                    Schäfer eller Saarloswolfhund. Så fina.

                    Kommentar

                    • Solo
                      • December 2003
                      • 142

                      #11
                      Kul att höra vad ni tycker.
                      Lapphund och finnspets är fina men har inte riktigt "DET" vad gäller utseendet enligt min smak.
                      Vinthundar är mycket vackra med afghan i särklass men jag gillar lite kraftigare hundar.
                      Ska jag ha liten hund är den Japanska spetsen och Shiban det enda tänkbara för min del.
                      Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                      Kommentar

                      • ize
                        • May 2004
                        • 612

                        #12
                        Rhodesian ridgeback, bullmastiff eller varför inte en saluki eller kapplöpningstränad (muskulös) greyhound. Kanske en faraohund. Boxrar är också fina. Givetvis ska ingen ha varit klippt och kuperat på dem, de är vackrast som de är!

                        Eller, egentligen, den vackraste korsning jag någonsin sett mötte jag en gång på pendeln mellan Spånga och centralen för en massa år sedan. Han var rottweiler, dobermann, labrador och grand danois. Stor som danoisen, smäcker av danois och dobermann men lite kraftigare från rottweilern och med labradorens temperament enligt ägaren. Så blå i pälsen att han nästan gick åt lila... glömmer aldrig den hunden...
                        Senast redigerad av ize; 14 April 2008, 22:00.
                        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                        Amor vincit omnia

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          #13
                          Collie. Vi har tre stycken. Tikar. Totalt olika "typer". Den äldsta (5år - trefärgad - omplaceringshund) är som de brukar vara. Lite försynt,avvaktande och skotträdd så det "smäller" om det! I övrigt en underbar hund vad det gäller tillgivenhet,nyfikenhet,inlärning,lydnad etc. (tycker om agility - gillar allt utom vickbrädan)


                          ...den andra (16 mån - blue mearl - omplaceringshund) ser ut som ett sträck, tunn och tanig, hoppar och far som en hare, ständigt på språng,älskar pinnar och katter och allt som kan jagas. Är extremt rädd om sina tassar, bakskygg, skotträdd. Pratar mycket! Kampar som en pittbull.Typisk Colliementalitet. (tränar agility - men tycker mycket är läskigt)

                          ...den tredje (18mån - sobel - tjock!), en galen hund! Varit med sedan valpstadiet. Visade tidigt att hon var annorlunda. Vid tillrättavisningar blev hon ox-tokig. Morrade och levde rövare. Älskar ALLT som skramlar och lever om.
                          Jagar humlor,fjärilar,skalbaggar,katter,igelkottar - allt som finns - även plastpåsar! Inte ett dugg skotträdd! Klarade mh-test galant! Kampar som två pittbulls! Älskar barn-vuxna-gamla-rullstolar-soptunnor. Vill helst sitta i knät på folk. (svår att träna Agility då hon far som en idiot upp-över-under allt på banan)

                          Det är därför jag älskar Collies. De är vackra och olika. De har personligheter. De är som jag
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Jag skulle välja antingen en Puli (Svart) Gillar Bob Marley också, eller Pumi, de är så söta med sitt blandrasutseende.
                            För er som inte vet hur en Puli ser ut som unghund skickar jag med en bild på "min" sons hund. Den bor i sin rätta miljö, på Landet i Ungern
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Guy Palm; 01 May 2008, 09:52.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • miluhe
                              • June 2006
                              • 2090

                              #15
                              Borzoi, jag har blivit totalt förälskad i rasen
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av miluhe; 01 May 2008, 10:11.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...