Vardagsklippning av liten hundras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoppe
    • March 2008
    • 3

    Vardagsklippning av liten hundras

    Jag har en liten hund som är en blandning mellan Toypuden/Papillon. Pälsen är som en Toypudel.
    Har saxar, trimbord och klippmaskin men är väldigt osäker på hur jag klipper henne.
    Hoppas kunna få goda råd och tips på detta för jag vill gärna klara av det själv.

    Tack på förhand och hej så länge.
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    #2
    Ursprungligen postat av Hoppe
    Jag har en liten hund som är en blandning mellan Toypuden/Papillon. Pälsen är som en Toypudel.
    Har saxar, trimbord och klippmaskin men är väldigt osäker på hur jag klipper henne.
    Hoppas kunna få goda råd och tips på detta för jag vill gärna klara av det själv.

    Tack på förhand och hej så länge.
    Det beror ju på hur du vill att hon ska se ut. Vill du att hon ska vara jämn över hela kroppen så tror jag det heter lammklippning. Finns säkert bilder på nätet att kolla på.

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Jag brukar klippa min toypudelkorsning 0.6 cm över hela kroppen med klippmaskin, lämna nos och ögonbryn och klippa till dom med effilersax. En klippning som passar hennes personlighet..
      Bifogade filer
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Hoppe
        • March 2008
        • 3

        #4
        Eftersom pälsen är så kort kör du med klippmaskinen medhårs??

        MVH/Hoppe

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #5
          Det ska man väl alltid göra eller?

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Ursprungligen postat av Hoppe
            Eftersom pälsen är så kort kör du med klippmaskinen medhårs??

            MVH/Hoppe
            Jag kör kors och tvärs. Det går inte att köra enbart medhårs eftersom pälsen är så mjuk. Det är dock viktigt att vara "lite mjuk på hand".
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              Ursprungligen postat av lili76
              Jag kör kors och tvärs. Det går inte att köra enbart medhårs eftersom pälsen är så mjuk. Det är dock viktigt att vara "lite mjuk på hand".
              Det beror på vilket skär du har. Med 10:ans skär som man normalt har i ansiktet på pudlar så bör du inte köra mothårs på kroppen, det blir vansinnigt kort då! I stort sett helt naket!
              Jag klippte ner min storpudel för snart 4 veckor sen med 10:ans skär över hela kroppen och jag körde bara medhårs för att spara dom där sista millimetrarna men körde mothårs på tassar och i ansikte som vanligt.

              Kör du däremot med ett skär som lämnar mer, säg 19 mm eller nåt då kan du köra kors och tvärs tills det ser någorlunda jämt ut. Dey är inte lika markant skillnad på att köra med eller mothårs om skäret lämnar lite mera päls nämligen.

              Lycka till!!
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Hoppe
                • March 2008
                • 3

                #8
                Ursprungligen postat av miiaoo
                Det beror på vilket skär du har. Med 10:ans skär som man normalt har i ansiktet på pudlar så bör du inte köra mothårs på kroppen, det blir vansinnigt kort då! I stort sett helt naket!
                Jag klippte ner min storpudel för snart 4 veckor sen med 10:ans skär över hela kroppen och jag körde bara medhårs för att spara dom där sista millimetrarna men körde mothårs på tassar och i ansikte som vanligt.

                Kör du däremot med ett skär som lämnar mer, säg 19 mm eller nåt då kan du köra kors och tvärs tills det ser någorlunda jämt ut. Dey är inte lika markant skillnad på att köra med eller mothårs om skäret lämnar lite mera päls nämligen.

                Lycka till!!

                Jag har ett 16 mm skär. Är det ok att använda klippmaskinen runt nos och ögon?? Har även fått råd från andra hundägare att man inte skall använda annat än sax på ben och huvud.

                MVH/Hoppe

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Ursprungligen postat av miiaoo
                  Det beror på vilket skär du har. Med 10:ans skär som man normalt har i ansiktet på pudlar så bör du inte köra mothårs på kroppen, det blir vansinnigt kort då! I stort sett helt naket!
                  Jag klippte ner min storpudel för snart 4 veckor sen med 10:ans skär över hela kroppen och jag körde bara medhårs för att spara dom där sista millimetrarna men körde mothårs på tassar och i ansikte som vanligt.

                  Kör du däremot med ett skär som lämnar mer, säg 19 mm eller nåt då kan du köra kors och tvärs tills det ser någorlunda jämt ut. Dey är inte lika markant skillnad på att köra med eller mothårs om skäret lämnar lite mera päls nämligen.

                  Lycka till!!
                  Som jag skrev ovan: "Jag brukar klippa min toypudelkorsning 0.6 cm över hela kroppen med klippmaskin". Utgick från det när jag svarade igen. 0,6 blir ganska "långt" på en liten, krullig hund.
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hoppe
                    Jag har ett 16 mm skär. Är det ok att använda klippmaskinen runt nos och ögon?? Har även fått råd från andra hundägare att man inte skall använda annat än sax på ben och huvud.

                    MVH/Hoppe
                    Absolut kan du använda maskinen runt nos och ögon. Det gäller bara att vara försiktig och mjuk på hand och se till att hunden är van och trygg och är stilla.
                    Brukar ta överdelen på benet med maskin men nederdelen med sax. Mest för att hon inte har så mycket pälsväxt där nere, så det är lättare att ta med sax.

                    16 mm är nog lagom att börja med. Här hade jag dock fått klippa hunden en gång i månaden om jag klippt med 16 mm.. *S* Hon ser helt galen ut med för mycket päls och den växer kollosalt.
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...