Min hund vägrar äta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jossan84
    • February 2008
    • 2

    Min hund vägrar äta!

    Hej! Jag har en chihuahua på ca 10 månader, och han vägrar äta. Jag vet inte vad jag ska ta mig till? Först åt han torrfoder men efter ett tag så ville han inte äta det så jag har bytt till färskfoder men nu vill han inte äta det heller. Ibland äter han men ofta går det 1-2 dagar utan att han äter något alls och jag vet inte vad jag ska ta mig till? Man ser ju på honom att han inte får i sig tillräckligt med näring, han är väldigt smal.
    Vore tacksam för svar snarast.
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    kontakta din lokala vet snarast möjligt
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Har du pratat med din uppfödare??? Hoppas att det går bra... Lycka till..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Jennypenny
        • January 2008
        • 75

        #4
        Ett litet länktips...



        Tycker ändå att du ska kontakta veterinär.

        Valpar i den åldern brukar ju gilla att tugga i sig både det ena och det andra, han kan ju ha satt i sig ngt som fastnat i tarmen tex...

        Som sagt kontakta veterinär. Better safe than sorry
        /Jenny

        Kommentar

        • tessilago
          • July 2007
          • 373

          #5
          Ta kontakt med veterinär omgående!
          Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

          Kommentar

          • ronjja
            • February 2008
            • 206

            #6
            Så gjorde min han hund oxå. Han vägra äta det han alltid annars åt, så vi började blanda torrfodert med färskfoder, köttbullar, leverpostej mm. Allt för att få honom till att äta.

            Åkte till djuraffären för att byta torrfoder och då passade vi på att snacka med djurskötaren där och hon skakade på huvudet och sa: "typiskt hanhundar, när tikarna löper". Hon sa även till oss att vi skulle sluta blanda i annat i torrfodert, för det skämde bara bort hunden och kan resultera i att han vägrar äta det "tråkiga" torrfodert.

            Så när tikaran löper då kan det gå flera dagar utan att vår hund äter, men ett-tu-tre, så är mat skålen tom.

            Givetvis ska du kontakta veterinären ("better safe than sorry" som Jennypemmy skrev), då det kan vara något annat och håll ett öga på vatten skålen då det är minst lika viktigt att din hund dricker, om inte viktigare.

            Hoppas på det bästa och skriv gärna om hur det har gått.
            Simma lugnt

            Kommentar

            • Jossan84
              • February 2008
              • 2

              #7
              Tack för alla svar!
              Jag ska kontakta veterinären snarast. Det där med att hanhundar gjorde så när tikar löper hade jag faktiskt ingen aning om! Men han har liksom alltid varit dålig på att äta, enda sedan ja köpte honom...

              Kommentar

              • jessie_980@hotmail.com
                • March 2008
                • 6

                #8
                Är han avmaskad?? Min hund började oxå med att inte vilja äta innan jag köpte axilur på apoteket ...

                Kommentar

                • saltbiff
                  • December 2006
                  • 607

                  #9
                  Så gjorde våran corgitik oxå. Hon vägrade äta det hon alltid annars åt,hon är en hund på foder som min mamma och pappa har så då är det ju viktigt att hunden får bra foder... och bra foder enligt uppfödaren är royal canin...Valpfodret funkade till en början men sedan slutade hon äta helt...vi började blanda torrfoder med färskfoder, köttbullar, leverpostej olika smakprovspåsar på olika foder mm. Allt för att få henne till att äta. Men inget hjälpte, hon vägrade äta royal canin... Färskfoder gick bra till en början men sedan verkade hon tröttna på det med..
                  Morsan struntade i de "dyra" sorterna och började köpa doggy,icas foder och pedigreepal.. Då funkade det!!
                  Nu äter hon med lust och glädje och hon kommer aldrig mer få royal canin (som skulle vara sååå bra) Så här i efterhand tror jag att hon helt enkelt inte tålde det fodret och vägrade därför... Kan även tillägga att hon spydde av den maten...
                  men nu käkar hon doggy och pedigree och mår hur bra som helst av det!

                  Så testa några andra foder och se vilket din hund gillar bäst, det kan även vara åldern då de får för sig saker,som att inte äta tex... eller så var det löptikarna som spökade!
                  Hoppas vovven börjar käka igen!

                  5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    #10
                    Äter hunden den köttbulle, råkött, köttfärs, annat mums så är det inte ngt större fel på din hund.
                    Jag avråder till att byta foder så fort hunden börjar strula. Det enda som sker då är att man får en hund som blir kräsen.
                    En frisk hund svälter sig inte till döds, så testa med ngt du vet att han aldrig nekat förr.
                    Tar han den, erbjud hans vanliga foder (ex på morgonen), äter han inte ta bort maten igen och erbjud den igen (ex på kvällen). Förr eller senare äter han.

                    Dock bör man ta hunden till en vet om den inte äter på MÅNGA dagar.
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...