Aktivera gammal hund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pip
    • December 2007
    • 31

    Aktivera gammal hund

    Vi har en hund som är 11 år.. Skulle vilja ha tips på olika sätt att aktivera henne
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Det första jag tänker på är vilken ras det är? En golden eller annan stor ras är ju rätt gammal vid 11 år, varför behöver den aktiveras? Är den tjock eller bara lat?
    En gammal hund blir precis som människor stel i lederna, och trött mycket fortare. Om den inte vill röra sig så mycket, så kan det bero på att den har ont någonstans.

    Annars är ju mat ett osvikligt sätt att aktivera jyckar. Gömma godisbitar och låta den nosa reda på dem. Gå balansgång på stockar och stenar brukar en del gilla, liksom att leta reda på husse/matte ( om man är flera ute )
    Min tax gillade att spela fotboll, han var en jävel på att dribbla, men hade taskig lagkänsla. För övrigt motsatte han sig bestämt varje form av aktiveringsförsök. Han tittade på en med en blick fylld av förakt, och gjorde vad han själv hade lust med.
    Sådana hundar finns ju också....
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Pip
      • December 2007
      • 31

      #3
      Hon är en blandras mellan flat coated retriver och finnstövare, enligt veterinären kommer hon iaf leva några år till.. Hon är fortfarande ganska pigg. Vi går ju med henne varje dag och hon älskar att springa runt och nosa men jag tänkte mer på hjärngympa typ, hon vill inte direkt leka med andra hundar eller leksaker längre, men att tex leta godis tycker hon om..

      Vi brukar ta en toarulle, stoppa i godis och vika ihop och det gillar hon.. Men finns det något mer, liknande man kan hitta på med henne? Så att hon får tänka liksom?

      Fotboll har hon iaf gillat när hon var yngre, får testa det igen

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Jag har köpt aktivitetsleksaker till mina "flickor" , de är populära
        kolla länken
        Senast redigerad av rödtoppen; 20 January 2008, 13:11.
        / dtoppen /

        Kommentar

        • peben
          • January 2008
          • 6

          #5
          Två jakt raser med bra nosar lägg ett BLODspår på 100 meter så ska du få se en GLAD men trött och tillfredstäld hund .

          Kommentar

          • Pip
            • December 2007
            • 31

            #6
            Okej, tack för tipsen Men hur vet man ungefär hur mycket lek som är lagom? Har hört att det inte är för bra att överaktivera, speciellt när hon är gammal..

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              Ursprungligen postat av Pip
              Okej, tack för tipsen Men hur vet man ungefär hur mycket lek som är lagom? Har hört att det inte är för bra att överaktivera, speciellt när hon är gammal..
              Ta det lungt i början typ 10 - 15 minuters mental träning , det borde hon tåla
              / dtoppen /

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Spår är väl en jättebra aktivitetsövning. Alternativt uppletande av föremål.

                Bilder på vår lilla vovve..
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Hur mycket har du gjort med hunden innan i dess liv? Är den van att vara aktiv är det inga problem att aktivera gamla hundar så länge de är friska. Man får vara uppmärksam bara.
                  11 är ingen ålder alls för en hund medan en annan kanske är gammal redan vid 7. Det är väldigt olika det där.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...