Laika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    Laika

    Har blivit erbjuden att ta över en laika från en person som avlidit. Kan någon berätta lite mer om rasen? Att det är en jakthund vet jag, men jag hittar ingen info om den iövrigt, tex hur mycket motion de behöver eller hur de är i beteende?

    Har ni annars några tips på vad man bör tänka på om man tar hand om en vuxen hund?
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    De finns tre typer av Laika; Östsibirisk, Västsibirisk och Rysk-Europisk. Samtliga är jakthundar med stor kapacitet. De vill jaga för att må bra.
    De kräver, liksom andra arbetsavlade hundar, mycket motion och kan du ge det och någon hjärngympa isf jakt så är du kvalificerad som Laikaägare.
    Min erfarenhet är att Laikorna är ganska reserverade små arbetsnarkomaner som blir ännu mer reserverade om de inte får göra det de är avlade för. Väldigt mycket hund, helt enkelt.

    Att ta en vuxen hund är på gott och ont. De har kommit förbi valpstadiet och allt vad det innebär, men har oftast lagt till med olater som man kanske inte alltid uppskattar.

    Att ta en hund pga sådan anledning som du gör saken svårare. Hur har hunden levt innan? Kan den leva lika gott eller tom bättre än tidigare? Vad kan du erbjuda den jämfört med tidigare?
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • taxidermy
      • January 2007
      • 298

      #3
      Ah, okej. Vi jagar men vill samtidigt ha en sällskaps/familjehund.. Passar de till bådeoch?
      Har läst att de tidigare användes som draghundar? Vi har ju tid till en "vanlig" hund, men inga fyratimmars promenader..

      Vi ska höra efter lite mer om hunden, jag vet inte så mycket om den än. Sen får vi se.

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Jo, att få dra är ett bra substitut för jakt för en Laika. Hjärngympa och motion är A och O. En Laika som får det är en trevlig familjemedlem.
        Låter klokt att kolla upp lite mer om hunden och hur den levt tidigare. Det är ju trots allt individer..
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Att tänka på är också att alla laikorna ofta bär på ett ganska "hett" temperament...
          Drag är inget de är avlade för idag, men nog kan de garanterat släpa en spark både länge och rel snabbt
          Att ta över vuxna hundar tycker jag är ett plus om man kanske inte har möjligheten att stanna hemma från arbete längre stunder eller kanske söker en hund att sätta i arbete direkt.
          Visst platsar en laika som familjemedlem men bör som lili sa, få jaga.
          Jag anser dock att det inte finns ngt substitut för en renodlad jakthund... Det är milsvida skillnad på jakt och lydnad, drag, bruks etc.
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Gillar din eftertext: "Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?"

            Vad jag menar med drag som substitut är ju i denna specifika situation. Jag skulle aldrig någonsin rekommendera någon att skaffa en laika med motiveringen att de ska få dra. Bara ville förtydliga detta, då det blev väldigt uppenbart efter ditt inlägg..
            Så ingen går ut och köper sig en laika med den tanken.
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • taxidermy
              • January 2007
              • 298

              #7
              Ah, okej, tack för era svar Nej huvudanledningen till att vi skulle skaffa den är ju främst jakt och i andra hand sällskap. Drag skulle bara vara en kul grej liksom.
              "Att tänka på är också att alla laikorna ofta bär på ett ganska "hett" temperament..."
              Hm, vad menas med det?

              Vi har också ett annat litet problem.. Det så att vi har fem katter som hatar alla hundar(iaf de flesta) utom vår egen hund.. Har någon tips på hur man gör i den situationen?

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Ursprungligen postat av lili76
                Gillar din eftertext: "Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?"

                Vad jag menar med drag som substitut är ju i denna specifika situation. Jag skulle aldrig någonsin rekommendera någon att skaffa en laika med motiveringen att de ska få dra. Bara ville förtydliga detta, då det blev väldigt uppenbart efter ditt inlägg..
                Så ingen går ut och köper sig en laika med den tanken.
                *s* Ja det är väl bäst att det står nåt sånt, eftersom folk har väldigt lätt att ta det man säger personligt... Du vet, sak och person verkar vara samma sak ofta

                Jag är med i det du säger nu... Missuppfattade det hela

                Ursprungligen postat av taxidermy
                Ah, okej, tack för era svar Nej huvudanledningen till att vi skulle skaffa den är ju främst jakt och i andra hand sällskap. Drag skulle bara vara en kul grej liksom.
                "Att tänka på är också att alla laikorna ofta bär på ett ganska "hett" temperament..."
                Hm, vad menas med det?

                Vi har också ett annat litet problem.. Det så att vi har fem katter som hatar alla hundar(iaf de flesta) utom vår egen hund.. Har någon tips på hur man gör i den situationen?
                Många (men inte alla) laikor är ofta rätt skarpa, dvs deras retningströskel är lägre än säg hos en Golden. De är ju framgångsrika björnhundar och där kommer ju deras skärpa till nytta.
                Enklast kan man väl säga att man inte "tar hunden och sätter den där" utan att det kan komma ljudliga protester.
                Förstår du?
                De är alltså inte aggressiva (även om flera under senare år verkat ramla över dåliga linjer) utan vet vad de vill och agerar där efter... Generellt sett alltså...

                Är hunden van katter? Är det så, så kommer katterna till slut vänja sig. Låt de hata hunden bäst de vill utan att tvinga dom tillsammans.
                Är hunden inte van katter kan det ju bli värre, eftersom den då antagligen kommer att välja närkontakt med dina katter. Är då katterna grymt anti kan det ju sluta mer illa än nyttigt är.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • taxidermy
                  • January 2007
                  • 298

                  #9
                  Hm, det verkar som om någon annan har tagit hand om hunden. Så tyvärr blir det ingen laika än iaf... Men de är nog bland de vackraste hundarna måste jag skriva.. Tack alla som svarat iallafall

                  Kommentar

                  Arbetssätt...