När börjar dom löpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralle_ciklid
    • February 2007
    • 43

    När börjar dom löpa?

    Vet någon när en liten hund typ en lhasa apso börjar löpa? har en sådan och den är ½ år nu och vi träffade en annan vuxen jack russel idag och den började jucka/para sig med henne jag undrar om dom gör det även om dom inte löper?
    mvh Ralle
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    #2
    Ursprungligen postat av Ralle_ciklid
    Vet någon när en liten hund typ en lhasa apso börjar löpa? har en sådan och den är ½ år nu och vi träffade en annan vuxen jack russel idag och den började jucka/para sig med henne jag undrar om dom gör det även om dom inte löper?
    mvh Ralle
    Du borde ju ha märkt om hon börjat löpa... Vissa hanar juckar på allt och alla (inkl människor) oavsett om det är frågan om löp. Jag tror inte att din tik börjat löpa än. Visserligen blir små hundar könsmogen tidigare än stora hundar. Men skulle tro att det första löpet kanske sker vid 8-12 månader.
    Men är du orolig skulle jag rekomendera att du ringer till en veterinär och råd frågar. Normalt sett "fastnar" även hanen i honan när parningen är över om det blivit gjort på riktigt...

    Tikarna är dessutom som mest motaglig på ca 11-12 dagen (om jag minns rätt) efter första löp dagen.

    Lycka till !!!
    ________________________________________
    //Jenny

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Men kan bli parade t om 21 dagen.. Fråga mig.. Vi hade slappnat av och hade inte längre samma koll... Dessutom hade de byxor på sig.. Men vi hörde ett skrik och där satt de... 4 bebisar blev det.. Vi ägde alltså både tiken och hanen...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • penny_lane
        • September 2007
        • 312

        #4
        Ursprungligen postat av Katharina
        Men kan bli parade t om 21 dagen.. Fråga mig.. Vi hade slappnat av och hade inte längre samma koll... Dessutom hade de byxor på sig.. Men vi hörde ett skrik och där satt de... 4 bebisar blev det.. Vi ägde alltså både tiken och hanen...
        Jo visst är det så. ingen regel utan undantag Men jag tror inte han som frågade behöver vara orolig då hans tik förmodligen inte ens börjat löpa ännu
        ________________________________________
        //Jenny

        Kommentar

        • Ralle_ciklid
          • February 2007
          • 43

          #5
          Okej tack för svaren då ska jag nog inte vara så orolig längre men har hört att man inte alltid märker när små hundar löper för det blir så lite och dom tar ju hand om det själva.

          //Ralle

          Kommentar

          • penny_lane
            • September 2007
            • 312

            #6
            Ursprungligen postat av Ralle_ciklid
            Okej tack för svaren då ska jag nog inte vara så orolig längre men har hört att man inte alltid märker när små hundar löper för det blir så lite och dom tar ju hand om det själva.

            //Ralle

            Jo visst kan det vara så att dom är duktiga på att städa upp efter sig så man knappt märker det. Men mitt råd till dig är att kolla hur hennes "vulva" ser ut, för strax innan och under löp så sväller den en aning. Det är alltid bra att veta hur ens hund ser ut i normala fall, vilken dess normala kropps temp är osv. Då är det lättare att veta om något inte riktigt är som vanligt...
            ________________________________________
            //Jenny

            Kommentar

            • Ralle_ciklid
              • February 2007
              • 43

              #7
              Okej då ska jag kolla det

              Kommentar

              • Thomas&Anna
                • January 2006
                • 1030

                #8
                Ursprungligen postat av Ralle_ciklid
                Vet någon när en liten hund typ en lhasa apso börjar löpa? har en sådan och den är ½ år nu och vi träffade en annan vuxen jack russel idag och den började jucka/para sig med henne jag undrar om dom gör det även om dom inte löper?
                mvh Ralle
                Hej!

                Oavsätt ras brukar dom vara runt året när dom löper första gången.

                Våran tik märkte vi inget löp förrän hon var två år.

                Men hon har betett sig som en löptik innan.

                Min tredje tik var svår att märke när hon löpte för att hon höll rent efter sig.

                Så det är inte så lätt att veta alla gånger när dom löper, om man inte har en hanhund som granne, han lär med säkerhet märka det.

                MVH Anna!
                Thomas & Anna

                www.annaothomas.com

                Kommentar

                Arbetssätt...