Hundar är skit!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gäddmannen
    • June 2007
    • 61

    Hundar är skit!!

    hundar är skit skrev ja som rubrik för att locka läsare hit!!
    Jag är mycke hundrädd men på senare tid har ja tänkt en massa på varför! eller snarare hur kan jag vara hundrädd? om ni som är hundägare tänker er, er värsta fobi te x ormar, och nån kommer med en orm lös eller i koppel och ormen börjar "vara nyfiken" på dig och ägaren säger de é lugnt den bits inte... men precis som ormen som med hunden har djuret en "djurisk instnkt" vid en viss gräns känner den sig hotad av den den möter!!!kan bero på osäkerhet,rädsla mm.. så LÅT ALDRIG HUNDAR GÅ FRAM TILL OKÄNDA!!! och framför allt SÄG ALDRIG ATT HUNDEN INTE BITS!! de är fel!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ursprungligen postat av gäddmannen
    hundar är skit skrev ja som rubrik för att locka läsare hit!!
    Jag är mycke hundrädd men på senare tid har ja tänkt en massa på varför! eller snarare hur kan jag vara hundrädd? om ni som är hundägare tänker er, er värsta fobi te x ormar, och nån kommer med en orm lös eller i koppel och ormen börjar "vara nyfiken" på dig och ägaren säger de é lugnt den bits inte... men precis som ormen som med hunden har djuret en "djurisk instnkt" vid en viss gräns känner den sig hotad av den den möter!!!kan bero på osäkerhet,rädsla mm.. så LÅT ALDRIG HUNDAR GÅ FRAM TILL OKÄNDA!!! och framför allt SÄG ALDRIG ATT HUNDEN INTE BITS!! de är fel!
    Jag förstår dig, du är inte ensam om det, jag försöker få folk att förstå att det finns många som inte rår för att de känner obehag inför hundar.
    Men om du läst "förbjud Rottweiler" tråden så ser du vad tanklösa många hundägare är.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Måste vara oerhört jobbigt att vara hundrädd. Hundar finns ju överallt och dessutom alldeles för många med hussar och mattar som inte har respekt för andra människor.
      Som hundägare lär man ju sig dessutom att läsa av hundar, vilket blir betydligt svårare för de som är rädda och kanske totalt ointresserade för hundar annars. För då ser man ju dessutom kanske inte någon större skillnad på en aggressiv och en glad hund.
      Jag har stor respekt för de som är rädda för hundar. Jag har dessutom hundar av en ras som kan upplevas som extra "läskiga" då de är hyfsat stora, svarta och dessutom "ler" när de är extra glada eller undergivna... Mina hundar är snälla och glada i folk men jag vet att där även finns en vaktinstinkt och en viss skärpa. Alla uppskattar heller inte att få en kärlekstörstande belgisk vallhund i knät, oavsett dom är rädda eller bara ovana vid hundar. Därför får mina hundar inte gå fram till okända människor.
      De allra flesta hundar skulle inte bita någon men jag själv går inte heller fram till okända hundar hursomhelst, om det nu inte skulle vara nödvändigt.

      Jag har nu lyckats träffa en kille vars mamma är livrädd för hundar, så jag kan ju anta att umgänget kan bli lite komplicerat...
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Inte med karln alltså... men man kan ju anta att jag vill träffa "svärmor" nångång...
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Erika
          • May 2007
          • 182

          #5
          Det finns människorädda hundar med.... Jag har en St:Bernhardstik som alla vill rusa fram till, helst föräldrar med barn som säger "Titta! Båtsman! Gå och klappa båtsman..." (så puttat de på sitt barn) morr... min hund gillar inte det alls! Hon har aldrig visar aggresivitet eller så men hon går undan och vill inte alls bli förknippad med Båtsman. Och när jag säger att hon inte vill bli klappad så propsar ändå föräldrarna på att deras barn ska få klappa bara lite. Hon är världens bästa, lungnaste hund men hon gillar inte att folk kommer fram till henne, om hon vill bli klappad så går hon fram till den som hon vill bli klappad av. hon har en katts mentalitet ( Kanske för att hon lever med fyra kattkompisar). Jag har en kompis och en granne som är hundrädda och min hund har aldrig gått fram för att bli klappad av dom...

          MVH Erika
          MVH Erika

          Kommentar

          • gizmogirl
            • August 2006
            • 2214

            #6
            Som hundägare så måste man ju alltid lära sig hur ens hund reagerar och alla vet att en hund eller katt känner på sig när en människa är rädd har haft hund i hela mitt liv och har alltid fått lära mig att fråga först innan jag går fram till en hund, men har också lärt mig att se på hundar om de är aggresiva av sig.Min svägerska och hennes mamma är hundrädda sen länge men det fungerar fint att träffa vår hund och det har det alltid gjort med de andra vi haft (eller mina föräldrar haft kanske jag ska säga) de har lärt sig att inte vara rädda.Jag har respekt för alla som är hundrädda jag förstår er för alla hundar och hundägare är inte att lita på.

            Kommentar

            • Erika
              • May 2007
              • 182

              #7
              Jag är hundrädd för hundar jag inte känner.... Men att inte folk kan förstå att en hund inte gillar främlingar är lite jobbigt. Och lite fel av föräldrar är det ju att vara påiga med sina barn, tänk om de går fram till en hund som hugger...
              MVH Erika

              Kommentar

              • Anneth
                • August 2006
                • 412

                #8
                Ursprungligen postat av gäddmannen
                hundar är skit skrev ja som rubrik för att locka läsare hit!!
                Jag är mycke hundrädd men på senare tid har ja tänkt en massa på varför! eller snarare hur kan jag vara hundrädd? om ni som är hundägare tänker er, er värsta fobi te x ormar, och nån kommer med en orm lös eller i koppel och ormen börjar "vara nyfiken" på dig och ägaren säger de é lugnt den bits inte... men precis som ormen som med hunden har djuret en "djurisk instnkt" vid en viss gräns känner den sig hotad av den den möter!!!kan bero på osäkerhet,rädsla mm.. så LÅT ALDRIG HUNDAR GÅ FRAM TILL OKÄNDA!!! och framför allt SÄG ALDRIG ATT HUNDEN INTE BITS!! de är fel!

                Är man så himla rädd för någonting så gör man väll ngt åt det. Och varför inte vända på det, att obehehöriga aldrig ska gå fram till främmande hundar utan att fråga först.
                Jag blir så himla trött på alla hundrädda som bara gnäller och klagar på hundar och deras ägare. Vad är det som säger att det enbart är ni som har en massa rättigheter i samhället och vi hundägare bara en massa skyldigheter. Hur sjukt är det inte att gå omkring & behöva vara rädd för allting när man faktiskt kan göra ngt åt det.
                Sluta skylla era hundrädslor på oss hundägare och gör ngt åt det istället.. Ni är ju inget annat än ett gäng gnällspikar...
                Och som det ser ut här på hundforumet så är det mest karlar som är så himla rädda för hundar, jag bara undrar vad är det med er egentligen???
                Nej gör ngt åt era rädslor & bete er som folk, och lämna oss hundägare ifred med våra hundar.
                Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Det är en rättighet att inte villa träffa hundar och det ska vi som har hund respektera.
                  Ett exempel på dåliga hundägare är när de lämnade sin hund vid entrén till en butik.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #10
                    Jag tror att de flesta som är rädda för hundar tycker att hundägare som håller reda på sina hundar är ok. Men jag begriper ju själv hur jäkla otäckt det måste vara när hundar springer lösa och kanske t o m fram till okända människor när man är rädd.
                    Sen är det ju kanske inte så oerhört LÄTT att göra något åt sina fobier alla gånger... och man kan inte förvänta sig att någon som blivit skrämd direkt ska ställa sig upp och ropa ut högt att "det här ska vi göra något åt!" Alla har inte den styrkan eller viljan...
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Det handlar väl om ömsesidig respekt? Släpp inte fram hunden till människor du inte vet vill hälsa på den och hälsa inte på en hund utan att kolla om det är ok? Tänk om alla skulle följa en sån enkel regel... Visst vore det en utopi?
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • Anneth
                        • August 2006
                        • 412

                        #12
                        Jag tycker inte att de flesta av oss hundägare gör annat än att just ta hänsyn & visar respekt för hundrädda, så varför ska inte dom kunna respektera att vi vill kunna gå ute ifred utan att hundrädda börjar gapa & springa.
                        När till och med mina hundrädda grannar som kommer från helt andra länder & kulturer försöker komma över sina hundrädslor så borde väll de helt vanliga svenssons här på forumet försöka med också.. Mina grannar skriker inte om hundförbud som vissa gör här på forumet..
                        Så ömsesidig respekt vore inte så himla dumt & att man tar hänsyn till varandra, inte bara vi mot de hundrädda utan att även dom försöker förstå sig på oss med våra hundar.

                        Jag vet flera som har varit riktigt hundrädda tidigare & dom har gjort ngt åt det, dom har själva hundar idag..
                        Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                        Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Jag brukar inte ge mig in på domhär debatterna men samtidigt så kan jag komma med en annan aspekt.
                          Min sambos syster har fobi för hundar och hon kan bryta ihop helt om hon inte kommer undan en konfrontation.
                          Det har hänt då välmenande hundägare inte fattat vilken skada dom gör, det är faktisk hemskt att se en vuxen människa krypa ihop till en snyftande och okontaktbar boll.
                          Hon har jobbat med att komma över fobin men det har inte gått så bra.

                          Själv har jag blivit hudbiten vilket nog resulterade i livslångt trauma för hund o ägare, men dom visade mig varken respekt eller hänsyn.
                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • petter hjalmarsson
                            • June 2007
                            • 127

                            #14
                            sedan kan faktiskt vara allergisk också, jag var ute med barnen hos mina föräldrar som bor i skogen och där kom en kvinna med två lösa hundar. den lilla snabba fan hoppar rätt i ansiktet och börjar slicka på min 3-åring som då börjar storböla. ursäkta säger kvinnan och fortsätter på sin promenad medans jag och två barn får åka till sjukhuset för betapredbehandling.
                            fantastisk signatur.

                            Kommentar

                            • gizmogirl
                              • August 2006
                              • 2214

                              #15
                              man kan inte bara be någon som är t ex hundrädd att ta tag i saken för det är inte så enkelt alltid.Det finns bra hundägare och det finns dåliga visst ska hundar få springa lösa men inte hur som helst.Jag ser det precis som andra här att det finns allergiker också och de om några borde få slippa alla framspringande hundar.Visst det finns gnällspikar men det gör det ju överallt.Ömsesidig respekt är bra men det är svårt när det finns hundägare som bara släpper sina hundar. Som någon annan skrev tänk om vi kunde lära oss att fråga först innan vi går fram till en hund eller som ägare låter hunden gå fram men det kanske är för mycket begärt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...