Lugna hunden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raskens
    • April 2006
    • 933

    Lugna hunden.

    Jag har varit och köpt aktivitets leksak till hunden. Så vi satte oss ner på golvett och börja köra. Det är en Dog turbo http://www.nina-ottosson.com/
    Jag visa hur han skulle göra med tassen. Han tar i allt han är värd och sätter snurr på denna leksak så alla godisar åker ut på en gång. Jätte bra tycker han. inte fullt så bra tycker jag så jag sitter och håller fast denna medans han helt tokig försöker snurra den. Nu till frågan.
    Hur gör man för att lugna ner honom någott?
    Har följt olika trådar här och tycker det finns väldigt många duktiga hundmänniskor här. Hoppas på nått bra råd.
    Agneta
    Agneta
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    #2
    Jag tror att han är så ivrig för att leksaken är ny! Vi människor kan ju också bli lite ivriga över nya saker. Stoppa inte i så många godisar (eller skippa dem helt och hållet ett tag). Hundarna brukar ledsna om det inte finns något gott att hämta...

    Jag har köpt ett flertal leksaker från samma tillverkare till min hund. Tyvärr lär hon sig jättesnabbt hur man ska göra, så det blir inte direkt någon hjärngympa, som jag hade tänkt... Ibland är det bättre att göra egna leksaker - det blir klart billigare! T.ex. att stoppa hundgodis i en tom toarulle och stänga igen den. Visst, det går snabbt att ha sönder och blir smuligt, men hunden har kul en stund! Eller varför inte stoppa godis i ett tomt mjölkpaket, som man stänger igen. Svårare att bita sig igenom! Eller godis i ett gäng gamla strumpor... Ha det så kul med hunden!

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Gå en promenad med krav på att han går fint bredvid dig. Träna lite sitt, ligg, stanna, hit och sånt så att han får använda skallen. Det behövs inte många minuters träning. Han kanske har en massa överskottsenergi. Efter det kan du prova att ge honom leksaken. Kanske byta ut godiset mot något som inte är riktigt lika supergott. T ex morot eller äpple. Jag har en labrador och hon gör vad som helst för en enda kalori.

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        En bra sak kan vara att först ta en lång promenad med hunden så att h*n är avslappnad och inte så överaktiv då man börjar. En hund som är understimulerad just den stunden man ska träna kommer att bli hetsig och ha dålig koncentrationsförmåga för att lära sig det h*n ska. Något annat är att lägga något godis som hunden tycker "sådär" om. Min hund är t.ex. helt tokig i frolic så ska jag träna med det kommer han bara att ha ögon för godiset. Istället kör jag med torkade leversnittar som han gillar lite mindre. På så sätt tar han det lite lugnare men är ändå nyfiken på hur han ska klura ut det och redo för belöning då han klarar uppgiften.

        Hoppas att det löser sig och lycka till!
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Ursprungligen postat av Krax
          Gå en promenad med krav på att han går fint bredvid dig. Träna lite sitt, ligg, stanna, hit och sånt så att han får använda skallen. Det behövs inte många minuters träning. Han kanske har en massa överskottsenergi. Efter det kan du prova att ge honom leksaken. Kanske byta ut godiset mot något som inte är riktigt lika supergott. T ex morot eller äpple. Jag har en labrador och hon gör vad som helst för en enda kalori.
          Ha ha ha, nu ser det ut som om jag härmade dig totalt, men jag såg det inte *Ärligt*
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Raskens
            • April 2006
            • 933

            #6
            Tack.
            Jag skall börja testa med promenader och lydnadsövningar. Sen att byta ut godiset mot gurka eller nått. Får testa detta i morgon.
            M.v.h Agneta
            Agneta

            Kommentar

            Arbetssätt...