Behöver tips & trix på att göra valp rumsren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicky
    • August 2007
    • 28

    Behöver tips & trix på att göra valp rumsren

    Ska få en liten valp om ett par veckor så jag är nog ut i väldigt god tid egentligen men iaf

    Har ni några tips på hur man enklast gör en valp rumsren?

    Alla tips mottages gladeligen och alla kommer att testas

    /Nicole
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    En valp måste ut i princip direkt efter den ätit, sovit och lekt. Samt någon gång därimellan.

    Jag har aldrig anv mig av tidningar och dyl då jag tycker det bara drar ut på tiden. På nätterna så har jag vaknat av att valpen blir orolig eller helt enkelt bara kliver upp. Då går man ut i den klädsel man har... typ tröja å trosor
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      #3
      Precis som qenzo skriver så är det bara att bära ut valpen till gräsmattan då den ätit, sovit och lekt samt däremellan. Ju yngre valp desto oftar får man ta ut den.

      Vår Penny som nu är 3,5 månader kissar inte på papper eller så inomhus då vi vill tro att det tar längre tid att få henne rumsren.

      Ha tålamod i början och ta ut valpen så ofta det går. Beröm då han/hon gör sina behov. Har du tålamodet att göra detta i början så har du det tillbaka efteråt.

      Lycka till med den lilla valpen.
      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • Richard.R
        • December 2006
        • 1872

        #4
        har just fått en valp och brukar ge den godis när den kissat/skitit därute och den lär sej
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

        Kommentar

        • LinnH
          • August 2007
          • 10

          #5
          DEyt bästa du kan göra är attt gå ut regelbundet och som de andra säger efter lek sov och mat! måste fråga vad ärd et fär ras?

          Kommentar

          • fifi
            • August 2006
            • 695

            #6
            Allra minst måste den ut var 5te timme, och självklart - aldrig, aldrig, aldrig skälla på valpen om den kissar inne, bara strunta i den och torka upp.
            mvh
            Fifi

            I'm so cute, I poop rainbows.

            Kommentar

            • TinaW
              • December 2005
              • 194

              #7
              När Kompis flyttade hit i februari -05, 9 veckor gammal... så gick jag ut med honom så gott som varannan timme och nattetid ca var 3-4:e timme!
              Det var skitjobbigt eftersom det var mitt i vintern och tröja och trosor inte var nåt alternativ ...
              Jag är väldigt förvånad över hur lätt det gick att få honom rumsren... en enda gång som han gjorde "nr2" inne under dom första veckorna!
              Han var faktiskt jätteduktig på att säga ifrån och jag tror att man som husse/matte måste vara väldigt uppmärksam på när det är dags.
              Men mitt bästa tips är att ta ut valpen ofta, gärna som jag gjorde: varannan timme till att börja med och jättemycket beröm när den gör vad den ska där ute!
              Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
              Sov gott min Bina älskling
              Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

              Kommentar

              • Wilda
                • August 2007
                • 342

                #8
                Ursprungligen postat av fifi
                Allra minst måste den ut var 5te timme, och självklart - aldrig, aldrig, aldrig skälla på valpen om den kissar inne, bara strunta i den och torka upp.
                Var 5 e timme gäller ju vuxna hundar inte valpar, en valp
                bör gå ut i alla fall va 3 e timme när dem är små.
                Som ovan har skrivit. En valp skall ut direkt efter dem har ätit och
                sovit. Att gå ut direkt efter lek kan vara svårare då valpen
                kan under leken kissa. Bäst att alltid leka utomhus, inomhus kelar vi
                En valp brukar inte känna att dem är kissenödig föräns dem är runt
                12- 13 veckor. Innan blir det bara en ren reflex att kissa.
                När dem är ca 12 - 13 v så är dem mera medvetna när dem är kissenödiga.
                men det varierar från valpar till valpar. Är det småraser är dem lite besvärligare att få rumsrena.
                Huvudsaken att man inte gör en stor grej om valpn råkar kissa inomhus.
                Som sagt oftast är dem inte medvetna om detta.
                Man skall alltid berömma dem när de kissar utomhus och nochalera det inomhus. Gör man en stor grej utav det om de råkar kissa inomhus så
                kan man skrämma dem i stället.
                Lycka till med valpen.
                Mvh Wilda
                190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                Kommentar

                • Nicky
                  • August 2007
                  • 28

                  #9
                  Ursprungligen postat av LinnH
                  måste fråga vad ärd et fär ras?
                  det är en liten bichon havanes kille som ska heta Bosse
                  Vi väntar spänt på "förlossningen" (han är inte född än) så OM d blir en kille bland alla 5-7 valpar (dom tror det ligger det i magen) så kommer han till oss

                  Som sagt så var ja ute i godtid

                  Kommentar

                  Arbetssätt...