Vilket hundfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #16
    Ursprungligen postat av Knyttet
    Man ska inte hålla på och byta foder stup i kvarten när hunden väl har vant in sig vid en viss sort.
    Jag har aldrig förstått det argumentet. Problemet är väl knappast att hundar inte skulle tåla varierad kost, utan att de ofta får en enformig kost (inte samma sak som dålig näringsmässigt). Får de samma mat dag ut och dag in i månader kan deras magar säkert bli känsliga för annan kost. Bakterieflora och enzymermängder mm i magtarmkanalen anpassas troligtvis efter kosten.

    Jag har alltid gett mina hundar varierad kost, och byter ofta hundmat, även om jag håller mig till sådana märken jag känner till och som jag litar på (dvs dyra märken...). Hundarna verkar inte fara illa av det. Men om det finns fakta som säger annorlunda så är jag beredd att ändra mig.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      #17
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Jag har aldrig förstått det argumentet. Problemet är väl knappast att hundar inte skulle tåla varierad kost, utan att de ofta får en enformig kost (inte samma sak som dålig näringsmässigt). Får de samma mat dag ut och dag in i månader kan deras magar säkert bli känsliga för annan kost. Bakterieflora och enzymermängder mm i magtarmkanalen anpassas troligtvis efter kosten.

      Jag har alltid gett mina hundar varierad kost, och byter ofta hundmat, även om jag håller mig till sådana märken jag känner till och som jag litar på (dvs dyra märken...). Hundarna verkar inte fara illa av det. Men om det finns fakta som säger annorlunda så är jag beredd att ändra mig.
      Nä, jag har inga fakta på det. Personligen så tänker jag väl mer som så att när jag nu har ett foder som jag vet funkar bra för min hund så vill jag inte experimentera med andra foder. Ett nytt foder kanske han inte tål, det kanske t ex innehåller ngt som han skulle visa sig vara allergisk mot. Men han får lämpliga matrester och kött också, så jag är inte rädd för att variera hans mat på det sättet.
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #18
        Gamlingen käkar Purina ProPlan Light och lillskiten Franks Pro Gold blandat med Klass.
        Pointern åt tidigare RC men fick klåda och hudinfektioner för att han inte tålde det så nu äter han Purina ProPlan lamm och ris.
        Alla hundarna mår jättebra och är fina i pälsen.

        Bra att det finns flera olika fodermärken i butiker eftersom alla hundar inte fungerar bra på samma foder och man kan behöva testa sig fram...
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        Arbetssätt...