Förbjud Rottweiler
Kollaps
X
-
Konstigt att jag hittade en massa bettstatistik och la upp den i den här tråden men enligt dig finns dem inte
Fast det är överdrivet om att golden skulle toppa statistiken, det har dem bara gjort ett år 1989.
Fast det är ju iofs sant att de avlivade kamphundar som visade aggressivitet mot människor.
Men varför bry sig om det, kamphundar är ändå förbjudna i Sverige.
Var toppade golden statistiken 1989? I nån liten håla i USA? Vilka raser är det då som toppat statistiken i andra hålor, i olika länder, olika år? Jo, jag har en del statistik från olika länder under olika år och där finns inte retrievers i topp. Det är i princip samma raser/rasblandningar som ligger i topp i varje land. Det enda undantaget jag hittat är Australien där AC ligger högt. Detta gör den inte i andra länder.
Det är inte alls sant att kamphundar som visade aggressivitet mot människor avlivades. Var de duktiga i hundkamp avlades de på och många har till och med blivit linjebildande. Det du säger om att de avlivades är en myt Lutt. En myt som upprepats så många gånger att folk till slut tror på det.32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlersKommentar
-
Efter att ha tittat vecka ut och vecka in på "Dogwisperer" så kan jag iaf konstatera att det finns väldigt mycket mer småhundar som uppför sig illa än stora. Sedan att de inte skrämmer den vuxna befolkningen betyder inte att de inte är farliga för barn.
Min son får aldrig gå fram till främmande hundar, speciellt inte själv. Eftersom han är uppväxt med hund är det extra viktigt att pränta in det i honom. Andras hundar är inte hans gosedjur!!!
På landet har vi en familj med en opålitlig goldentik på några år. Den gör attacker när man kommer och nafs/slickar på händerna, svansen viftar men det är en fullgod attack. Familjen har en pojk i samma ålder som min, jag tvekar om jag ska neka grabben att gå dit. Jag kanske är överkänslig men helt klart är att jag inte litar på hunden...
Det har jag även sagt till sonen men han är ju bara 4 ännu så han är ju inte pålitlig att låta bli hunden. Det märks på ägaren att de inte litar på hunden heller..Ha dé bäst... Tina
Kommentar
-
Kommentar
-
Ja, jag har för mig att små vassa tänder är skadligare än de större och slöare om man inte blir uppäten såklart...
Efter att ha tittat vecka ut och vecka in på "Dogwisperer" så kan jag iaf konstatera att det finns väldigt mycket mer småhundar som uppför sig illa än stora. Sedan att de inte skrämmer den vuxna befolkningen betyder inte att de inte är farliga för barn.
Min son får aldrig gå fram till främmande hundar, speciellt inte själv. Eftersom han är uppväxt med hund är det extra viktigt att pränta in det i honom. Andras hundar är inte hans gosedjur!!!
På landet har vi en familj med en opålitlig goldentik på några år. Den gör attacker när man kommer och nafs/slickar på händerna, svansen viftar men det är en fullgod attack. Familjen har en pojk i samma ålder som min, jag tvekar om jag ska neka grabben att gå dit. Jag kanske är överkänslig men helt klart är att jag inte litar på hunden...
Det har jag även sagt till sonen men han är ju bara 4 ännu så han är ju inte pålitlig att låta bli hunden. Det märks på ägaren att de inte litar på hunden heller..
Vadå "fler småhundar som uppför sig illa än stora"? problemet är väl även här ÄGAREN?? Ofta så har gamla feta kärringar små arga hundar, arga för att de är helt och hållet ouppfostrade. Stora hundar har oftast eller alltid en person mellan 15-60 år som ägare, som vet att uppfostra sin hund, dock med undantag som tuffa pojken med kamphund etc...
Tycker att småhundsryktet är helt befängt och omotiverat. Vi har som sagt en liten hund, en papillon, vi bor i villa med grannar som har en gammal golden som knappt kan gå och en rottweiler, gud förbjude eller vad säger du Kramfors?? Iaf så finns det inget som skiljer våra tomter, utan gräsmattorna går ihop utan att visa nån slags tomtgräns... ändå håller sig vår lilla hund på vår sida, även om den roligt korkade rottisen är ute. de är f.ö mycket goda vänner att 3 hundarna./ Patrik /Kommentar
-
Det som är med småhundar är att de ofta är starka psykiskt, precis som en Rottis men skillnaden är att tanterna tycker att de är sååå söta att de inte behöver uppfostras!!! Men folk fortsätter att klaga mer på stora hundar, fast de generellt är bättre uppfostrade.Ha dé bäst... Tina
Kommentar
-
Guest
Var finns din statistik Lutt? Lägg upp den igen är du snäll.
Var toppade golden statistiken 1989? I nån liten håla i USA? Vilka raser är det då som toppat statistiken i andra hålor, i olika länder, olika år? Jo, jag har en del statistik från olika länder under olika år och där finns inte retrievers i topp. Det är i princip samma raser/rasblandningar som ligger i topp i varje land. Det enda undantaget jag hittat är Australien där AC ligger högt. Detta gör den inte i andra länder.
Det är inte alls sant att kamphundar som visade aggressivitet mot människor avlivades. Var de duktiga i hundkamp avlades de på och många har till och med blivit linjebildande. Det du säger om att de avlivades är en myt Lutt. En myt som upprepats så många gånger att folk till slut tror på det.
Om det var en delstat eller USA kommer jag inte ihåg men nåt av det var det iaf. Om du hade orkat läsa hela tråden(vilket är ett heltidsjobb) så har jag som du nämner även från olika länder....Allt från bett, attack, dödsfall och mentalitét.
Nähe och hur kan du krossa den "myten"? Vad jag har läst, hört och sett så kunde de inte lita på en hund som var misantrop, den gick inte att träna på samma sätt som andra gaming dogs.
Jag har läst att de fick avliva en hel del Tosa Inu, Akita och mastiffer pga. de var människohatare. Men jag är beredd på att ändra min åsikt om du vet att det är falskt och om du har en källa.
Sen en annan viktig sak är att folk hakar upp sig på hundens storlek, det är inte storleken på hunden som gör hur kraftet i bettet blir, ett V-format huvud har mycket mer kraft i bettet än en hund med brednos.Kommentar
-
Statistiken är tyvärr dränkt i denna tråd men för ca 100sidor sen
Om det var en delstat eller USA kommer jag inte ihåg men nåt av det var det iaf. Om du hade orkat läsa hela tråden(vilket är ett heltidsjobb) så har jag som du nämner även från olika länder....Allt från bett, attack, dödsfall och mentalitét.
Nähe och hur kan du krossa den "myten"? Vad jag har läst, hört och sett så kunde de inte lita på en hund som var misantrop, den gick inte att träna på samma sätt som andra gaming dogs.
Jag har läst att de fick avliva en hel del Tosa Inu, Akita och mastiffer pga. de var människohatare. Men jag är beredd på att ändra min åsikt om du vet att det är falskt och om du har en källa.
Sen en annan viktig sak är att folk hakar upp sig på hundens storlek, det är inte storleken på hunden som gör hur kraftet i bettet blir, ett V-format huvud har mycket mer kraft i bettet än en hund med brednos.De raser som leder statistiken över allvarliga bettskador/dödsfall är pitbull och rottweiler -nästan överallt. Jag gillar rottweiler, så missförstå mig inte. Denna ras gör mycket nytta i samhället - i rätt händer. Har själv haft hand om ett par stycken och kännt många fina hundar, men har också sett hur illa det kan gå när aveln och handhavandet brister.
Vad du sett vet jag inte, men du har definitivt läst och hört för mycket när det gäller kamphundar. När det gäller linjebildande kamphundar som bitit folk och varit känt folkilskna, så räcker det egentligen med att jag nämner Bullyson som ett exempel. Men för att ge ett par namn till, så torde Chinaman, Zebo och Bolio räcka. Om inte det räcker så finns det en massa till jag kan nämna. Hur friskt avlas det inte på de hundar som har dessa i sin stamtavla. Och därtill mycket tajt inavel på dessa.
Nu har du fått lite tips så du kan kolla upp på t.ex. google hur dessa uppskattade och friskt avlade kamphundar var till lynnet. Ge mig nu ett exempel på en duktig kamphund som blivit avlivad för att den bet någon, så kan vi diskutera vidare.
Om tosa, akita och mastiffer och vilka som fick avliva dem, kan jag inte uttala mig om för det vet jag inget om, och du ger ingen källa heller.
Det är klart att en liten hund inte kan orsaka lika mycket skada som en större som därtill kanske är avlad för att göra just skada. Det är betydligt enklare att värja sig mot en ilsken 5 kiloshund än en 16 kilos uppåt dito.
Och det är relevant i diskussionen vill jag påstå! Vill du hellre bli biten av 2 kg chihuahua eller 20 kg pitbull? Jag väljer alla gånger chihuahuan.
Det krävs absolut mer nervfasthet och hundetikett av en större hund än en liten, det är min bestämda åsikt. Och det hänger inte enbart på ägaren utan det är en avelsfråga.32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlersKommentar
-
Ja, om du hade läst tråden så hade du vetat att vi har försökt att förklara det för Kramfors under en längre tid!!!
Det som är med småhundar är att de ofta är starka psykiskt, precis som en Rottis men skillnaden är att tanterna tycker att de är sååå söta att de inte behöver uppfostras!!! Men folk fortsätter att klaga mer på stora hundar, fast de generellt är bättre uppfostrade.
Men men .. Folk är ju räddare för stora hundar för de ser farligare ut, de har större tänder, starkare muskler etc...
Det enda som är bra med denna tråd är att man får regniga semesterdagar att passera..../ Patrik /Kommentar
-
Guest
Får googla det sen bullyson känner jag igen men det är england va? jag snackar om japan. Kamphunden hemland.
Ja för tusan du lägger in pitbull som exempel hehe....Den har det perfekt huvudet alltså V-format. Visst är det också en avelsfråga, man skall inte avla på en dålig hund. Schäfrar idag är en mycket uppdelad ras och man ser allt fler med en räkform.
Det som är det stora problemet är när man börjar kalla en ras för sällskapshund. Det händer oftare att dessa blir mer ouppfostrade.
Det är en myt av nåt att säga att rottweiler och pitbulls leder toppstatistiken på bett och dödsfall, pitbulls beskrivs också oftast som en samlingsgrupp med flera raser.Kommentar
-
men helt klart är det väl enklare rent fysiskt att sparka mot en liten hund, men de lär inte ge upp sin attack för det!/ Patrik /Kommentar
-
Guest
Hittade lite dränkt fakta som jag hade lagt upp i denna tråden som jag tycker att det är dags att slänga upp igen.
Sökte lite snabbt efter bettstatistik och fann detta och där fanns det raser folk inte trodde att de skulle bitas. Alla hundar bits även de så kallade "snälla"
Lite gammal info iofs
1993
1:a Dalmatin (2:a Rottweiler)
1992
Cocker Spaniel (4:e Rottweiler delar den med Lab. Retriever)
1991
Rottweiler
1990
Dobberman (2:a Rottweiler)
1989
Golden retriever (7:e Rottweiler)
1988
Chow chow (2:a Rottweiler)
Hittade lite tempramenttest och denna är från 2006
Vi tar några mördarhundar eller kamphundar som falskpressen och afton äcklet älskar att hänger ut.
RAS-------------Testade-----Godkända----Underkända----Procent
ROTTWEILER------4744---------3923----------821---------82.7%
APBT--------------542----------456-----------86----------84.1%
AMSTAFF----------521----------437-----------84----------83.9%
BULL TERRIER-------59-----------54------------5-----------91.5%
Och så har vi några mer accepterade hundar
CHOW CHOW-------89-----------62------------27----------69.7%
Schäfer-----------2833--------2361----------472----------83.3%
PAPILLON----------79------------63-----------16-----------79.7%
COLLIE------------811----------642-----------169----------79.2%
Kramfors: ja du hade väl en Cairn Terrier och den fick statsen 71.1% alltså mer än 10% mindre än rasen du vill förbjuda.
Källa: http://www.atts.org/index.html
Antal dödsfall i USA från 1979-1998
Pit bull-type 66
Rottweiler 39
German Shepherd Dog 17
Chow Chow 8
Saint Bernard 7
Och ja det ser farligt ut fortfarande men har de räknat procenten också, nej.
så faktan blir så här
ca 5 000 000 registrerade pitbulls har 66 st dödat en människa
ca 960 000 registrerade rottweiler har 39 st dödat en människa
ca 800 000 registrerade schäfrar har 17 st dödat en mäninska
ca 72 000 registrerade st.bernard har 7 st dödat en människa
Antal döda av hundbett är 238 st på 19 år å då är dom som dött av polishundar och vakthundar borträknade. klart o tydligt står det att pitbull type har dödat 66st alltså inte apbt utan pitbull type det står också att rottweiler dödat 39 st under dom åren och schäfer 17 st och st bernard 7st.
5 miljoner pitbull 66x1 = 100% = 66 döda
5 miloner rotweiler 39x5,20 = 203 döda
5 miljoner schäfer 17x6,20 = 105 döda
5 miljoner sankt bernard 7x69,44 = 486 döda
Källa: http://www.cdc.gov/ncipc/duip/dogbreeds.pdf
Skattat antal personer som varje år sökt vård vid akutmottagning
till följd av olika typer av djurrelaterade skador under åren
1998-2001
Skada------------------------------Antal
Hundrelaterade skador----------10 000 - 12 000
.därav bett----------------------5 000 - 6 000
Kattrelaterade skador------------3 500 - 4 500
.därav bett eller klösning---------2 500 - 3 500
Hästrelaterade skador-----------13 500 - 15 500
.därav bett eller spark------------4 000 - 5 000
Källa: EHLASS (European Home and Leisure Accident Surveillance System)
Det är 5ggr större chans att man dör av Hundbett i Danmark och Holland och de två länderna har pitbull förbud.
Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/1504/a/12132
Antal personer vårdade i svensk slutenvård till följd av
olycksfall och därav angrepp eller bett av icke giftigt djur och därav
angrepp eller bett av hund under åren 1998-2001
-----År-----Olycksfall---Därav icke giftigt-djur---Därav hund
-----1998---97271--------------824--------------209
-----1999---99264--------------886--------------244
-----2000---98320--------------857--------------205
-----2001---106825-------------838--------------218
snitt 98-01--100420-------------851--------------219
Källa: Patientregistret 1998-2001, EpC, Socialstyrelsen.
Glömde skriva att denna förra var från EHLASS (European Home and Leisure Accident Surveillance System)
Från 1969-2001 har 6 personer dött i Sverige av hunbett och även olycksfallen har varit konstant och 1969 fanns det typ noll (vad vissa kallar kamphundar) och idag är de flera tusen.
Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/1504/a/12132Kommentar
-
-
det skulle behövas instiftas en lag om att alla hund ägare MÅSTE ta sina hundar till en psykolig koll 1 gång om året, där de ska genom gå tester som visar om hunden är aggressiv osv osv alltså samma tester en hund måste genomgå innan den blir bort adopterad till en familj.
Under dessa tester skulle det ju visa sig ifall hunden börjar utveckla Aggressivt beteende och därmed kan man stoppa det i tidigt skede. tycker också denna kostnad ska täckas av djurförsäkring.
jag tror faktiskt att detta skulle lösa många utav de problemen vi har, eftersom att ALLA raser kan bli fel"tränade".
och genom att alla hunder undersöks så borde man iaf hitta de flesta.
Ni som har hunder, Ni går ju till djurklinik iaf en gång om året, tycker i samband med det ska det införas att vid varje Besök ska en Kort psykologisk undersökning genomföras.Senast redigerad av oskarwallin; 08 July 2008, 13:14.60,58 liter
**Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
*Ödet leder den villige och släpar den ovillige*Kommentar
-
Sorry men det är ju ändå skitväder och nåt skall man ju göra så jag kan inte låta bli att kasta lite ved på brasan
I dagens GT så redovisas i en artikel en undersökning från ett universitet i Pennsylvania USA där 6 000 hundägare hade utfrågats om hundarnas aggressivitet.
Resultatet indikerar (enligt forskaren Dr. James Serpell) att mindre raser är mer genetiskt benägna att uppföra sig aggressivt.
Vilka är då de aggressivaste hundraserna enligt artikeln - som det står "glöm rottweiler och doberman" istället gäller denna tio i "topp" lista över aggresivitet
1/ Tax
2/ Chihuahua
3/ Jack Russel terrier
4/ Akita
5/ Australisk boskapshund
6/ Pitbull
7/ Beagle
8/ Engelsk springerspaniel
9/ Bordercollie
10/ SchäferAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
Kommentar