Skumt beteende!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    Skumt beteende!

    Jag har en väninna som har 2st Irish Softcoated Wheaten Terriers. Den yngsta wheaten och henns kullkamrater har tyvärr fått någon konstig åkomma, liknande ep-anfall, Men veterinärer vet absolut inte vad det är!! Massor av prover har tagits och de har gått igenom från nos till svansspets. Allt började med tikens ena broder som fick förra sommaren krampaktiga anfall. Där efter kom oroväckande raporter om fler i samma kull fått samma symptom! Min väninnas lilltjej hade inte fått något liknande men så kom dessa symptom även till henne för någon vecka sedan. Syptomen är:
    *Efter ansträngning får de kramp i kroppen, oftast vid värme. (ingen fradga m.m. som vid ep-anfall)
    *Uppspärrade ögon
    *Springer iväg och liksom hoppar på 3 ben som om det gorde ont osv.
    *Efteråt drar de sig tillbaka och blir lite nervösa.

    Det tråkiga är att denna toppentjej har super psyke och hennes äldre helsyskon har inget av dessa symptom! Bara denna kull. Uppfödaren vill dessutom inte ta någon kull på denna tik pga av detta, villket är ledsamt (förstår ju situationen!). Det konstiga är att Ella (som tiken heter) fick ett sådant anfall när det var svalt ute, snarare kallt. Hon tränas i agillity och är i bra kondis. Ca 3år. Var på besök igår och då for hon och andra tiken runt och lekte i ca 5min och hon vart rätt som det var konstig och sprang undan, anfallet tror inte jag var långt borta, men hunden kännde på sig att nått var fel! Inte direkt varmt igår heller...

    Finns det någon som vart med om liknande?? Finns det hjälp att få?? Idéer!!??
    Allt motages tacksamt!!!
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Oj, det är ju nästan omöjligt att svara på. Först hade jag tänk att dra till med att det kunde vara någon fästingsjukdom som tex. Borelia, men eftersom fler i kullen beteer sig likadant så verkar det ju lustigt.
    Har dom varit hos olika veterinärer då?
    Testa att ställa frågan i ngt hundforum tex. www.alltomhundar.com eller www.aktivhund.com, kanske det är någon som har varit med om något liknande där?
    Hoppas det löser sig, skulle vara intressant att höra hur det gick sen. Har ju själv hundar, så det är alltid av intresse att veta något nytt.

    //M
    Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 02 June 2007, 20:06.
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Jo, dessa hundar är placerade i olika orter i sverige, så det är alltså olika veterinärer som gått igenom hundarna. Borelia är testat. Det är helskumt!! Dock har inte tiken fått något mer anfall sedan jag skrev inlägget villket känns skönt. Men dock är oron kvar, vad är det som kan vara fel. Väninnan är med i olika hundforum och ställt frågan där, men inte hittat någon som vart med om något liknande, tyvärr.
      När något hittas, om det hittas vill säga kommer jag informera om det.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Usch vad läbbigt, ja som sagt, har inte heller några teorier, men ventilerar dom om jag kommer på ngt :P

        //M
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Åhh, vad tråkigt...

          Ett epilepsianfall är ett symtom på en hjärnskada och det finns lika många variationer på symtomen som former av hjärnskada. Man måste inte tugga fradga och inte heller förlora medvetandet. Men veterinärerna borde ju ha hittat det i såfall.

          Det enda riktiga symtomet är krampen och eventuellt att de hoppar på tre ben och alltså visar symtom på smärta eventuellt obehag. De andra symtomen visar ju alla vovvar när de känner att något är fel.

          Spontan gissning skulle jag nog säga hjärt/kärl sjukdom eller syreupptag för så unga hundar borde inte ha ömma leder och reumatism borde ju veterinärerna ha hittat..

          Hur visar sig krampen??
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Hundarna ligger inte på golvet och krampar (någon har kanske gjort det). Det är mer som om hunden blir stel, stående och musklerna krampar, det syns knapt men man känner kramperna. Innan just det händer kan de fara iväg, se lite knepiga ut, hoppa på 3 ben och liksom försöka krafsa bort obehaget. Sedan kommer kramperna. Hunden blir ju matt efter detta, lite moloken. Men efter några minuter är hon som vanligt igen. Jag skall kolla upp om hjärt och kärl är kontrolerade. Tack!!

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Epilepsi...

              Jag är ingen expert men jag tror inte att man måste ligga och krampa heller... Alla former av "elektriska störningar" är en form av epilepsi, alltså ett symtom på en hjärnskada, ärflig eller till följd av en olycka eller så...
              Jag TROR att det t om finns former av epilepsi där man bara fladdrar lite med ögonen eller stammar en stund men jag absolut inte säker på var gränsen går för när man kallar det epilepsi.. Men som sagt det skulle väl veterinärerna ha hittat i såfall...

              Om jag vore din väninna så skulle jag hålla tät kontakt med ägarna till de andra hundarna och skriva ner allt som händer, inkl vad andra veterinärer har sagt och syskonens symtom.. Om något syskon har ett symtom så är ju det en ledtråd även till din väninnas vovves sjukdom även om hon inte har blivit så sjuk än eller har så starka symtom...
              Ägarna borde med andra ord slå sina kloka huvuden ihop... Hälsa lycka till...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Det finns former av epilepsi också då hunden bara skriker rent ut eller bara ramlar omkull ett kort ögonblick. Eller plötsligt blir aggressiv.
                När vår pointer fick diagnosen epilepsi så var det för att de tog tester och inte hittade något annat. De sa att om det inte fanns någon infektion eller liknande och om hunden fick fler anfall så var det troligen epilepsi. Jag minns inte om det finns något test för att undersöka om det är epilepsi på hundar men det är sant som Katharina säger, alla former av elektriska störningar i hjärnan klassas som epilepsi.
                Jag tycker att det är bra av uppfödaren att inte ta fler valpar på tiken, iallafall om inget annat än epilepsi kan påvisas. Tyvärr finns det ju annars en del som låtsas "glömma bort" att det finns ett såpass allvarligt genetiskt fel.
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                Arbetssätt...