Jack russel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bellydancer
    • July 2005
    • 22

    Jack russel

    Fördelen och nackdelen med denna ras?

    Tacksam för råd.
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    #2
    Fördelar: Roliga, tokiga, busiga, urgulliga, lättlärda, positiva, gosiga, arbetsvilliga, trogna, är helt orädda

    Nackdelar: Kräver enormt med aktivering, kräver en ägare som vet hur en hund fungerar (annars kan dom få för sig dumheter), är helt orädda, tror att dom är lika stora som en Grand Danois.


    Själv har jag två jack russell killar, en på 5år och en på 3år.
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

    Kommentar

    • Fellan
      • June 2006
      • 551

      #3
      Dansk svensk gårdshund är en trevlig ras som påminner om russeln

      (fast med mindre terrier-temprament)
      Senast redigerad av Fellan; 02 December 2006, 18:30.
      Always look on the bright side of life!
      Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Träffat allt för många sådana som jag inte gillar. Vilket beror på ägarna som tror det är en liten lätt hund så fel dem har. I rätta händer kan den bli jättetrevlig i fel händer ett monster. Det är en jägarhund med väldigt stark instinkt(fråga mina kaniner)

        Kommentar

        • Azeah
          • October 2005
          • 266

          #5
          Håller fulkommligt med "Miluhe". Därför skrev jag att man måste veta vad man håller på med.

          Ofta hör man folk säga att dom är hanhundsagressiva. Självklart blir dom det, om dom aldrig får träffa andra hanar bara för att dom låter, när dom ser en annan hund.

          Många människor tror att bara för att hundar morrar och/eller skäller så är dom agressiva... men hallå... Det är ju hundars sätt att kommunicera. Och om dom inte får träffa andra hundar av den anledningen så självklart blir dom socialt handikappad, vilket många tror är samma sak som agressiv.

          Jack Russelln låter mycket, dom tycker om att prata och försöker hävda sig mot större hundar genom att låta farlig.
          1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

          Kommentar

          • sad_ant
            • November 2006
            • 84

            #6
            instämmer i tidigare talare, våran jackrussel är 12 år och får fortfarande kommentarer om "gullig valp" :P

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Har träffat ett oroväckande många små terriers som blivit problemhundar - deras ägare har helt enkelt inte fattat att de skaffat riktigt krävande husdjur.
              Däremot har jag inte mött en enda jobbig vinthund eller bekymrad vinthundsägare...
              Fast en liten terrier var iblandad i det roligaste jag nånsin sett:
              Vår irländska varghundstik - som snart skulle löpa, vilket vi inte visste då - mötte en jack russell-hane. Han blev otroligt intresserad och försökte om och om igen hoppa upp för att nosa henne där bak. Till sist blev han desperat, klamrade sig fast vid hennes framben och började jucka hejvilt.
              Hon tittade lätt irriterad ner på honom och började gå.
              Med honom fortfarande juckande - han hängde med fem-sex meter.
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Ja som så många redan sagt så är JRT'n en terrier, om än "bättre" än ex TJT'n.
                Inte många förstår vad som egentligen finns i snöret, troligtvis tack vare dess storlek. Det man bör tänka på är att en annan typ av "terrier" sitter med dynga upp över öronen, och det är PBT (Pitbull).
                Temperamentsmässigt är det egentligen ingen större skillnad, men en PBT är ju klart besvärligare att hantera om det går snett.

                Som JRT-ägare ska man ha TID att aktivera sin hund, dvs koppelpromenader är inte aktivering.
                Man ska bära ett tålamod av guld, för si de anser sig vara bäst på jorden och agerar därefter.
                Det jag sagt gäller generellt, det finns självklart olika individer även inom denna ras. Och det är i mina ögon inte en sällskapshund.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Min syster har alltid haft jack russel. Jag kan hålla med om det Azeah sa om fördelar och nackdelar. Min syster har fått avliva en av sina JRT p.g.a. den blev aggresiv. Den högg allt, barn, vuxna andra hundar. Tala inte om alla stackars katter, kaniner och annat som kom i vägen. Den bet också min syster.
                  Parson jack russel terrier som min syster och min mor har nu har mycket trevligare och lugnare temperament. Rätta mig om jag har fel, har bara träffat dessa två parson.
                  Alla hundar är individer, själv har jag rottis och många ropar hjälp då, men min rottis är världen goaste nallebjörn
                  Senast redigerad av solbacka; 05 December 2006, 11:02.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • Azeah
                    • October 2005
                    • 266

                    #10
                    Tyvärr finns det även med JRT som det finns med alla raser, linjer med mera anlag till att bli agressiva.

                    Själv har jag den sk. "Engelska Jack Russell Terriern" som inte är registrerad som en ras inom SKK. Den är varken Parson eller Jack Russell som ofta avlas för att få ett specifikt utseende (vilket ibland även kan medföra dåliga temprament).

                    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Här är foto på min systers hund "Asta" och min hund "Ernst"
                      Bifogade filer
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • bellydancer
                        • July 2005
                        • 22

                        #12
                        Tack för att du svarade och även skickade bilder såå söta

                        Kommentar

                        • bellydancer
                          • July 2005
                          • 22

                          #13
                          Tack för ditt svar azeah!

                          Kommentar

                          • bellydancer
                            • July 2005
                            • 22

                            #14
                            Genzo tack för ditt svar..Då ätr jack russeln rätt hund för oss Har tänkt gå en massa lydnads å tränings kurser osv.

                            Kommentar

                            • sad_ant
                              • November 2006
                              • 84

                              #15
                              det viktigaste med russeln i min mening är att man är konsekvent och "myndig" man får inte ge dem en chans att bossa utan man skall hålla dem stenhårt sen måste man leka av dem...
                              Jag tror de mår bäst av att hållas hårt och sen släppas och verkligen få leka, det kan vara långa motionssträckor, pinne/boll, långa promenader i stimulerande miljö lössläppta osv...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...