Vad gör man med sin ?osäkra/aggresiva? hund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaAn
    • October 2006
    • 2

    Vad gör man med sin ?osäkra/aggresiva? hund?

    Hej alla hundägare!

    Jag har en hanhund (blandras) som är 3år. Han är lydig, snäll och bra på alla sätt men det finns en hake. Under det senaste halvåret har han börjat skälla på andra hundar som han ser när vi är ute och går. (Han har aldrig varit sån förut). Jag och min pojkvän har precis gått hundkurs med honom och där säger dom att han är osäker och antagligen rädd för andra hundar och att det bästa sättet är att ha så stort avstånd som möjligt så han klarar av det. Men ibland så kan den andra hunden vara ca 50-100m ifrån och ändå skäller han och är helt okontaktbar. Man försöker locka med godis och leksaker men inget fungerar. Han fortsätter tom att skälla när den andra hunden är borta. Då är det svårt att ge honom mer avstånd.

    Någon som har samma problem eller något bra tips?

    /Angelica
  • sussia
    • January 2006
    • 273

    #2
    pa hund kursen ar det andra hundar dar och ar han lika da??
    har ni andrat natt i era vanor de senaste halvaret?
    har nagot hant i samband med andra hundar?

    Sussi
    Break on through to the other side.....

    Kommentar

    • kit kat
      • January 2006
      • 4

      #3
      Hej , prova med "fram och tillbaka " metoden alltså så fort han börjar skälla vänd och gå åt andra hållet , vänd sedan om igen och gå framåt, börjar han skälla så vänd igen osv. en par andra saker som är bra att tänka på är att gå i bågform vid hundmöten finns det plats så försök att " bukta" ut så mycket som möjligt , så slipper det bli så intensivt rätt på. Träna mycket kontakt övningar i lätta situationer , det har du nytta av när det blir jobbigt , och försök att inte stressa upp dig själv, utan behåll lugnet och skicka ut så mycket lgnande signaler du bara kan .

      Kommentar

      • sussia
        • January 2006
        • 273

        #4
        vill bara saga att en hund som skaller behover inte vara varken aggresiv el osaker... en hund skaller ofta om den ar "upphetsad" om den morrar och lyfter lappen och visar tanderna sa ar det mer ett tecken pa aggresivitet... hundar lika manniskor gar igenom olika stadium i deras liv som pubertet osv... sa din hund kommer alltid forandras genom aren... nar man vill trana bort "daliga" vanor hos en hund sa anvander man oftast tekniken att gora nagot helt annat mycket mer intressant an "problem" foremalet...
        Break on through to the other side.....

        Kommentar

        • LillaAn
          • October 2006
          • 2

          #5
          Tack för era svar!

          Jag har börjat vänja mig så gott det går vid att han blir lite skällig vid möte av vissa hundar. Jag själv är lugnare och går så långt ifrån jag kan utan att göra så stor affär av det. Skällandet blir kortare så jag hoppas att det går åt rätt håll
          Vad beträffar hundkursen så kan han få sina stunder där också om någon hund av stor mörk ras kommer för nära. Men oftast går det ganska bra eftersom det är så många vovvar som han måste hålla reda på samtidigt och då skäller han inte så mkt.

          /Angelica

          Kommentar

          • hjalmarzzon
            • November 2006
            • 12

            #6
            sån är våran hun oxå...dom är osäkra i sig själva och dom växer i från det med tiden.är ni ute och går mycke på kvällen?om ni är det så kan det bero på att han ser dåligt.det är en vanesak min lilla prins är bättre nu. men det kommer och går...

            Kommentar

            Arbetssätt...