valpen äter kattskit, maskar och annat äckel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pimo
    • May 2006
    • 182

    valpen äter kattskit, maskar och annat äckel?

    Har en långårig dvärgtax på 11 veckor här, han är en riktig äckelpotta.
    När vi är ute måste man ha han i koppel, annars springer han raka vägen till sandlådan eller rabatten och gräver och äter kattskit, maskar och sånt äckel.
    Finns det något sätt att få honom att sluta med detta?
  • Nybörjare-06
    • June 2006
    • 66

    #2
    Att undersöka och smaka på det omgivningen bjuder på är tyvärr ett högst naturligt beteende. Som jag ser det så finns det två vägar att gå.

    1 - Du passar på valpen och fyar den när den äter på ngt på marken. Beröm översvallande när valpen riktar sig intressse mot dig istället. (risken är att man kan få en hund som "passar på" när du är utom synhåll - men bättre än inget iof)

    Gäller det att hunden hittar dessa smaskigheter på speciella platser så förbjud den att vara där helt enkelt!


    2 - Du engagerar dig själv i vovvens fynd dvs berömmer och belönar valpen med en godbit när den hittar ngt. Valpen kommer då automatiskt vända sig till dig såsmåningom och vänta på belöning och efter ett tag och du får en hund som söker otäckheter men som väntar med att stoppa dem i sig och vänjer sig vid att få din belöning istället.

    Äckelpotta - ja! Men kan tänka mig att han är duktigt söt den lille..


    100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

    Kommentar

    • pimo
      • May 2006
      • 182

      #3
      Ursprungligen postat av Nybörjare-06
      Att undersöka och smaka på det omgivningen bjuder på är tyvärr ett högst naturligt beteende. Som jag ser det så finns det två vägar att gå.

      1 - Du passar på valpen och fyar den när den äter på ngt på marken. Beröm översvallande när valpen riktar sig intressse mot dig istället. (risken är att man kan få en hund som "passar på" när du är utom synhåll - men bättre än inget iof)

      Gäller det att hunden hittar dessa smaskigheter på speciella platser så förbjud den att vara där helt enkelt!


      2 - Du engagerar dig själv i vovvens fynd dvs berömmer och belönar valpen med en godbit när den hittar ngt. Valpen kommer då automatiskt vända sig till dig såsmåningom och vänta på belöning och efter ett tag och du får en hund som söker otäckheter men som väntar med att stoppa dem i sig och vänjer sig vid att få din belöning istället.

      Äckelpotta - ja! Men kan tänka mig att han är duktigt söt den lille..
      Tack för svaret!, går detta beteende över eller brukar dom hålla på så hela livet?

      Jag försöker se och säga till när han äter kattskit och sånt, så han lär sig väl hoppas jag.

      Ja han är kanonsöt och go, därför gör det nästan ont att se honom smaska i sig kattskit och sånt.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Även vuxna hundar sätter gärna i sej tom människans avföring.
        Tänk på det när du vill pussa en hund nästa gång.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Ja det lär den göra hela livet om du inte lär den att låta bli. Och det är ju i så fall bara för din egen skull. För hunden luktar det inte bara skit. De har så mycket mer utvecklat luktsinne än vi människor så de känner förutom förruttnelsen, även vad det än gång varit. Tex "whiskas köttiga bitar i sås" eller en smarrig fläskkotlett. För hunden är det inte äcklilgt och inte det allra minsta farligt.

          Jag skulle satsa på Nybörjare-06's tips nr 2. En hund som vänder sig till dig istället. För förbud blir ofta så roliga att bryta.
          Lär hunden att den gärna får visa dig sina fynd och då får en riktigt god godis av dig istället. Eller lär den att fråga om lov och låt den sedan någon gång frossa...Då avgör du själv vad som är acceptablet att den stoppar i sig.

          Min vovve skulle aldrig drömma om att äta något utan min tillåtelse men hon visar allt hon hittar och ibland är det en tappad bit varmkorv som jag då kan tillåta henne ta. Ibland får hon, ibland får hon något annat i utbyte ibland bara beröm. Variation förnöjer.
          Lycka till.

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Ursprungligen postat av pimo
            När vi är ute måste man ha han i koppel, annars springer han raka vägen till sandlådan eller rabatten och gräver och äter kattskit, maskar och sånt äckel.
            Finns det något sätt att få honom att sluta med detta?
            Testat och matat den med riktigt käk ? Han e kanske hungrig *LOL*


            Skoja bara....
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Valpar är som små bäbisar, allt ska provas och eftersom de inte har samma teknik som ex en katt, så använder de munnen istället för tassarna.

              Lär hunden kommandot NEJ/sluta eller vad du nu vill ha som avbryt.
              Valpen gör ngt den inte får, ex biter på en sko, säg Nej, avled/erbjud/byt skon mot något tillåtet, beröm i massor.
              Nej står för, avbryt det du gör NU!
              Men som alla andra ord man vill att hunden ska kunna måste det läras in, sakta med säkert.
              I början räcker det med att hunden gör en minsta antydan till att sluta äta/bita/gräva osv för att beröm i drivor ska komma.
              Visar inte hunden det minsta intresse för dig/vad du säger, inte ens försöker förstå/ta kontakt, hjälp hunden att avbryta genom att flytta hunden/ta det den biter på och erbjud ngt annat och beröm i drivor.
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Man kan köra förbudsträning. Alltså lägga fram t ex en korv och gå förbi med valpen. Om den försöker ta korven säger man nej och hindrar den. När den vänder uppmärksamheten mot dig istället så beröm i MASSOR! Bästa sättet att träna är att göra det kontollerat, att själv se till att situationen uppstår. Hunden ska lära sig att ordet "nej" betyder att den ska sluta med det den gör för att du har något mycket bättre att erbjuda. Tycker jag.
                Så länge den är valp kommer den att testa att äta mycket mer än när den är vuxen men att den kommer att sluta helt kan man kanske inte förvänta sig. Jag är idag lycklig att vi inte åkte ut till stugan med våra älsklingar, fick en rapport av min far att det ligger en död säl på stranden i ett stadie där den inte längre håller ihop tillräckligt för att det ska gå att flytta den på ett bra sätt... mums... godis... det hade kunnat bli ett äkta party. Två hundar som älskar att äta, varav en även rullar sig i saker, plus en valp som säkerligen hade varit enormt intresserad av att bekanta sig med den parfymluktande "grejen"... Ryser lite när jag föreställer mig hur det hade varit...
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                Arbetssätt...