varför ser greyhounden ut som den gör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    varför ser greyhounden ut som den gör?

    Konstig fråga, men de är något jag tänkt på. Varför så litet huvud, så långa ben och sååååå smal kropp?? de är som gjort för att den ska kunna springa sådana där snabba greyhoundtävlingar... varför är den skapad som den är? någon som vet eller har någon teori? tycker att det fyller väl inte direkt någon större funktion ute i naturen? =\ för dom ser verkligen konstiga ut..
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    De är avlade för hetsjakt. De ska springa snabbt, fånga och döda vilt och sedan vid mindre vilt bära det tillbaka till jägaren.

    Hetsjakt är förbjudet i de flesta länder idag och därför anv de idag till sällskap och race.

    Alla vinthundar har ett förflutet som jakthundar, och är den enda ras som jagar med största del synen.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      ahaa okej.. tack för förklaringen! nu förstår jag lite bättre. Men vilka hundar är greyhound korsning av då? hur har dom lyckats avla fram till hur den just ser ut idag?
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Greyhound är - liksom nästan alla andra vinthundar - en urgammal ras. Man har hittat bilder på vinthundar i en egyptisk grav från år 4000 f Kr. Nånstans runt år 500 f Kr kom de första vinthundarna - greyhoundens förfäder - till Storbritannien.
        Att låta hunden springa ifatt och döda bytet måste ha varit det bästa sättet att jaga innan det fanns skjutvapen...
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Greyhounds är väl en av de få hundraser som verkligen är avlade för ett enda syfte och inte för några konstiga idéer om hur vi tror att de ska fungera bra. De som springer snabbast har fått bli avelsdjur och då får rasen en ändamålsenlig form så småningom. Särskilt om rasen är så gammal som daniel60 säger.

          Långa smala ben, lätt kropp, lätt litet huvud, bakåtstrukna öron, stora lungor och bröstkorg, lång flexibel rygg, kort päls. Alltihopa verkar ändamålsenligt för en sprinter. Coola djur.

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Dess raka motsats måste vara rottweiler...vår sover mest....är inte speciellt snabb men ändå imponerande kraftfull när han sträcker upp sig...
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              Vissa hundar behöver inte vara snabba för att fylla sitt syfte...
              Jäkla läckert. Själv vill jag ha en borzoi nångång. Fast karln min säger att det är en "kärringhund" (lite skämtsamt då förstås), haha, ska han säga som har en pointer, avlad av engelska överklassen för att stå och peka ut vad det finns pippi. Är då inte borzoien lite mer manlig som ska springa ikapp varg och döda den själv eller hålla kvar den tills husse kommer?
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Det finns många läckra hundar...jag gillar också grand donais felstavat? men de blir inte så gamla pga hjärtat synd.. de jag har lite svårt för är terrier pga deras hetsiga humör. Det finns två parson jack russel terrier i vår släkt.
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av solbacka
                  jag gillar också grand donais felstavat?
                  grand danois, och tveksamt om du hade gillat den ja träffa för en 8-10år sen.

                  85kilo muskler totalt sinnesjuk och totalt okänslig för smärta.
                  enklaste sättet att se var hunden va när ma va till skogs va å kolla efter träd som stog å svaja, han sprang ofta med huvet före in i träd stolpar folk och liknande.
                  men va go på sitt sätt ändå
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    #10
                    Man får den hund man förtjänar
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      ja, grand danois vill jag med ha...så fina hundar!
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • sussia
                        • January 2006
                        • 273

                        #12
                        greyhounds ar ju jatte fina.. ska tydligen vara jatte bra sallskapshund och passar folk som inte motionerar sa mycket eftersom de inte behover stora mangder av det...
                        Break on through to the other side.....

                        Kommentar

                        • qenzo
                          • February 2005
                          • 1747

                          #13
                          Alla vinthundar har stora behov av att få springa lösa. Man kan inte tillgodose en vinthunds behov av motion genom koppelpromenader.
                          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                          Kommentar

                          • Daniel Blom
                            • June 2003
                            • 1670

                            #14
                            Ursprungligen postat av qenzo
                            Alla vinthundar har stora behov av att få springa lösa. Man kan inte tillgodose en vinthunds behov av motion genom koppelpromenader.
                            Visst behöver vinthundar få sträcka ut ibland. Men de har inte alls samma aktivitetsbehov som fågel- eller brukshundar, t ex. I mitt tycke är de perfekta för hussar & mattar som främst vill ha en kompis. Bara man är beredd på att lydnadsträningen kan gå lite trögt...
                            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                            och framgången är given.
                            Samuel Clemens
                            Mina bilder

                            Kommentar

                            • qenzo
                              • February 2005
                              • 1747

                              #15
                              Nej det kan jag ju hålla med om, men man ska inte bortse från vad man får av en vinthund som inte får tillräckligt med aktivitet... orediga monster.
                              Har stött på massor under årens lopp. Men de r ju lätta att handaha om man jämför med flera andra raser...det är ju sant.
                              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...