Hunden skäller på människor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fantom-cikliden
    • February 2006
    • 109

    Hunden skäller på människor

    Hej!
    Jag har ett problem med min hund Isa som är en schäfer. Problemet är att när man är ute och går med henne kan hon plötsligt skälla och hoppa upp på mötande vandrare. Hon är inte farlig men det är väldigt jobbigt, både för mej och för den vi möter . Anledningen är att hon har så pass dålig självkänsla att hon vet ine hur hon ska reagera vid ett möte. Hur ska jag lära henne att behandla möten med andra personer?

    MVH/Ebbe
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Reagerer hun slik på andre hunder også, eller bare mennesker? Har det skjedd noe med henne tidligere som den dårlige selvtilliten bunner i? Jeg har lest at hunder ofte forbinder utseende på personer som har gjort han/henne noe vondt med vonde ting, så om noen da ligner på den personen som har vært slem (for eksempel; har kort hår og helskjegg) med den, så blir de redde for å gjenoppleve hva som har hendt med dem tidligere.
    Kanskje du kan gå tur på steder hvor dere ikke treffer på så mange andre mennesker/hunder? Og trappe det opp derfra? Og om hun klarer å gå forbi noen uten å skjelle kan du belønne henne med hundegodt, så hun skjønner at hun er flink. Og rose henne? Noen vil gjerne se rart på deg, men det er vel verdt det?

    Håper dere klarer å fikse det til det bedre, både for deg og hunden din!

    Merk: jeg har aldri hatt hund selv, så du må ikke stole blindt på hva jeg skriver. Det jeg skriver baserer jeg på hva som virker naturlig for meg å gjøre om det hadde vært min hund, og hva jeg har lest meg til.
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Man kan träna med hjälp av "figuranter", alltså personer som hon inte känner (helst hundkunniga) som får uppträda lugnt mot henne. Alltså inte hotande på nåt sätt, inte tränga sig på, stirra henne i ögonen osv. Om hon är lugn kan de få ge henne t ex godis, så att hon upplever mötena positivt.
      Jag har fått träna min egen hund på möten med andra hundar eftersom hon blivit biten och varit väldigt rädd efter det. För mig fungerade det med att jag själv tänkte på att uppträda självsäkert och positivt för att visa henne att det var jag som skulle ta hand om "problemet", inte hon. Så länge hon höll sig lugn (i början på ganska långt avstånd) gav jag henne riktigt gott godis och körde med att hon skulle hålla kontakt med mig och göra något roligt istället för att bry sig om den andra hunden. Visst tappade hon koncentrationen i början men det blir bättre och bättre. När hunden väl börjar skälla och leva om har den ofta stressat upp sig så mycket att det inte finns så mycket att göra. Bättre då att förebygga och träna innan den stressat upp sig och avsluta i samma sekund som hunden släpper kontakten med dig. Att bråka med en hund i den situationen gör bara att hunden upplever det ännu mer obehagligt och gör saken värre.
      Ett hett tips är att ta hjälp av t ex brukshundklubben på orten. Där finns duktigt hundfolk som gärna hjälper till med olika problem.
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Rogli
        • August 2005
        • 132

        #4
        Om hunden tycker att det är jobbigt med dessa möten ska du vid mötet uppträda självsäkert och bestämt. Ni ska till en början bara gå förbi folk på ett sådant avstånd att det inte blir jobbigt för hunden. Succesivt (veckor?) kan ni möta folk närmare, men försök inte få henne att hälsa, utan gå bara förbi helt odramatiskt. När ni kan möta folk utan besvär kan ni arrangera en kort stopp och ett samtal en mycket kort stund, utan att bry er om hunden. Bygg på succesivt men ta bort focus och press på hunden.

        Lycka till!

        Kommentar

        • Akka&Asta
          • April 2006
          • 34

          #5
          Hmm...

          En riktigt viktig sak är att de nya människorna hon möter INTE klappar henne på huvudet det första de gör! Inte för att jag tror att din hund skulle hugga (det kan dock leda till det), utan framför allt eftersom många hundar ser det som "nedtryckande" (något som bara de närmaste får göra).

          De som prompt ska hälsa på din hund kan du förse med något som din hund gillar. Då kan den främmande bjuda hunden godiset och så får hunden nosa och hälsa i egen takt. I ditt fall gäller det nog att de främmande personerna aldrig får flyga på och klappa hunden utan att hunden hälsat ordentligt först!!

          Detta hjälper dock inte för att få bort ovanan att skälla på människor, men det stärker självkänslan vad det gäller främmande människor!

          LYCKA TILL!

          /Akka & Asta

          Kommentar

          Arbetssätt...