Klippa klorna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Klippa klorna...

    Det är så svårt med svarta vovvar och svarta klor. Har ni något tips hur man kan gå till väga för att vara på den säkra sidan? Finns det överhuvudtaget?

    Klippte igår i pulpan... ner med tassen i Maizena och på med binda för att förhindra blod på mattorna.... funkar bra men skulle ju helst önska att jag inte varit så klumpig. Idag är det blötfoder-dag med massor av treats och en ångestfylld matte. Vovven njuter av uppmärksamheten.

    Vill ju helst slippa åka till vet varje gång det är dags...
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Inga problem! Antingen så klipper du med en riktigt vass tång så du kan ta jättesmala "skivor" av klon tills du märker att det blir en mörkare fläck i mitten som är lite mjuk. Klipp inte mer då! Eller klipp bara en liten bit så du är helt säker på att inte klippa i pulpan och fila sen med en fotfil. Det går bra med en fin stålfil också men apoteket har väldigt fina fotfilar med utbytbara "sandpapper". Man kan även enbart fila men då krävs det att man gör det oftare. Kan dock vara värt det. Om hunden dessutom inte gillar själva klippandet så brukar det gå finfint med fil =)
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Tack för tipset!
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Du kan också klippa klon med tassen upp å ner, då är det lättare att se pulpan.
        Annars är det just filar som jag tycker är oslagbara...

        Om din hund börjar blöda så linda inte tassen, ömka inte hunden heller då det bäddar för radslor iom kloklippningen.
        Anv blodstop (finns på apotek) eller ställ ner hunden i lite kallt vatten...
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          hundtrim kanske kan klippa klorna för en billig penning om dom nu sysslar med sånt.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Ok, testar att klippa lite först och sedan fila. Tyvärr var vovven rädd för kloklipp redan när jag kom in i hans liv. Det har blivit bättre, men ibland rycker han till innan man klipper och då gäller det att ha tungan rätt i mun. Det här var första gången någonsin som jag missat, och jag planerar att det ska vara den sista också.
            Maizena funkar på samma sätt som blodstopp och finns dessutom alltid till hands. Jag lindade inte tassen hårt efter olyckan, använde en dambinda (utan vingar ) bara för att suga upp blodet så jag inte fick blod på varenda matta. Vovven är tålmodig vad gäller mattes "kloka-gumme-behandlingar". Det mesta funkar bra om man bara använder lite logik. Favvisen hittills är den vinröda polotröjan han fick ha efter sin operation för två år sen. Han var mäkta nöjde med den - varm och go och sen var han ju stilig i den

            Tack för att ni delar med er av er erfarenhet.
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              Det är aldrig kul att ha en hund som inte gillar det där med kloklippning. Belgardamen kommer visserligen och lägger sig men oh! Så hon rycker till! Hon liiider mer än någon annan hund någonsin gjort och när jag klippte fel en gång fick jag jobba tillbaka förtroendet i nästan ett år. Pointern somnar och börjar snarka, inga problem där... Fast honom har vi haft från det han var valp och han är överhuvudtaget mycket tåligare.
              Berätta hur det fungerar med filen då, sen...
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                kan ju alltid gå långpromenader
                ingen av dom 2 hundar jag haft har behövt kloklippning då klorna slitits ner naturligt.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Rosa
                  • September 2002
                  • 435

                  #9
                  Ett annat bra sätt att slipa klorna är att använda en Dremmel, det gör dom på det trimmet vi går på. Då kan man få klorna kortare än när man klipper och det går fortare än med nagelfil.
                  Eva

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    finns ju liten dremel som är batteridriven och inte låter såmycke.

                    dom större nätdrivna tror ja inte många hundar skulle acceptera för dom låter rätt mycke.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      kan ju alltid gå långpromenader
                      ingen av dom 2 hundar jag haft har behövt kloklippning då klorna slitits ner naturligt.
                      Sant men... när man går på väldigt mycket mjuk mark i skogen så tycker jag att det slits lite för lite. På somrarna är hundarna ute i stugan och rör sig hela dagarna men behöver klippning likförbannat.
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Dremel låter bra... fast det skulle aldrig fungera på min tik som är rädd för såna dära maskinella ting. Oavsett hur lite dom låter. Jag får skaffa en mindre fånig hund nästa gång
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • Lenita
                          • June 2003
                          • 850

                          #13
                          Vad kostar en sån däringa dremmel? Det låter ju smidigt. Fast man kanske kan köpa ett pedikyrset och använda?

                          Hur långa promenader för att klorna ska slitas ner? Vi går ungefär mellan en halvmil och en mil varje dag. Vid vackert väder kan det bli 1 1/2 i naturreservatet bredvid. Underbart vackert, tyst och meditativt. Där kan vi säkert gå mer om det behövs
                          ____________________________________
                          Pax vobiscum!

                          Kommentar

                          • mckvinnan
                            • December 2004
                            • 760

                            #14
                            Huruvida klorna slits/slipas ned vid promenader är olika beroende på hur klorna och tassarna är vinklade. Mina föräldrars schäfer måste klippas klor på med jämna mellanrum medan min farbrors schäfertik verkligen släpar tassarna i marken när hon går så hennes klor är alltid max 1 cm korta! Min hund får gott om promenader men klorna skulle hinna bli bra långa innan de skulle börja slitas på naturlig väg så de måste klippas.

                            Det där med att veta var gränsen går på svarta klor är nog till stor del vana hos den som klipper. Man SKA ha en vass klotång i rätt storlek och så ta det försiktigt. Man ser när den mjuka delen kommer fram, är man osäker kan man pilla lite med nageln.

                            Sen det med förbud på ömkandet är viktigt. Man kan linda om (vill ju inte ha blodbad i lägenheten! ) men på ett lugnt och neutralt sätt. Detta för att visa hunden att det inte hänt nåt speciellt eller nåt otäckt. Klart att det känns när man klipper för långt men inte alls så mycket som vissa hundar vill få en att tro.

                            Lycka till!
                            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                            Kommentar

                            • Rosa
                              • September 2002
                              • 435

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              finns ju liten dremel som är batteridriven och inte låter såmycke.

                              dom större nätdrivna tror ja inte många hundar skulle acceptera för dom låter rätt mycke.
                              Konstigt nog fungerar den på de flesta hundar även hundar som normalt inte vill ha klorna klippta, jag har sett det massor av gånger, och det bästa är om man ber någon annan klippa klorna då ska man inte vara med för då blir hunden mycket enklare att handskas med.

                              Obs gäller även mina hundar, dom är mycket mer samarbetsvilliga hos trimmet om jag går där i från.

                              Är matte eller husse med så pjoskas det med hunden medvetet eller omedvetet alltså ägaren inte trimpersonalen.
                              Eva

                              Kommentar

                              Arbetssätt...